Nok en clutch - bytte ?
Nok en clutch - bytte ?
Hei,
Jeg har en 1998 Transporter diesel Syncro (DOKA) (320000 km) som jeg etter å ha lest mange forumposter har tegn på en sliten clutch og må byttes. Men jeg forsøker å kanskje få en endelig dom ved å spørre her.
Det jeg merket "plutselig" etter å ha trukket en tung dobbelhjulet henger full av IKEA stuff ca en mil, var at ved igangkjøring så kjente jeg symptom på at den sluret, det var høyere turtall og liten fartsøkning. Det samme var i oppoverbakker. Jeg fikk tømt hengeren ved målet og den ble koblet vekk. De 2 neste dagene, og uten last eller henger, så er det sluring på 1 og 2 gir ved igangkjøring, noe bedre når jeg kommer i 4 og 5 gir. Da kan jeg gi litt gass uten at jeg markant kjenner/hører sluring.
Men, jeg har problemer å kjøre oppoverbakker uten at jeg merker at den slurer, det er høyere turtall uten at jeg merker fremdrift. Det er ingen lukt som jeg kjenner på "brent clutch". Pedal synes jeg tar forholdsvis "normalt" etter jeg slipper opp på pedalen, den tar ganske langt "inne", hvis det kan forstås.
Det jeg har sjekket ut fra forum er at det ikke er mindre bremsevæske i beholderen til høyre i motorrom. Den står på max nivå. Det jeg vet er at den lekker "Powerstearing", den beholderen til venstre ved siden av spylerpåfylling. den er på min., den har jeg etterfylt det siste året. Men slik jeg har lest forum så skal ikke den være i tilkobling til det hydrauliske clutchsystemet?
Dette har for så vidt kommet som "plutselig" for meg, det var kanskje den tunge hengeren som fremprovoserte sluringen på en allerede sliten clutch ?
Så derfor har jeg ikke luften den eller sjekket sylindere osv, siden nivået i bremsevæskebeholderen er på max.
Da lurer jeg på omfanget av å bytte en slik clutch på en -98 diesel Syncro (DOKA). Jeg har vel ikke så mange kr. til å sette den bort på et verksted, å forsøker å leke med tanken på å gjøre det selv.
Men, hvordan kan man gjøre det, evt. hvordan i kulepunkter, anslagsvis tidsforbruk for en ikke daglig bilmekaniker (jeg er IT mann), og delekost? eller noen bedre/andre tips?
Jeg har en 1998 Transporter diesel Syncro (DOKA) (320000 km) som jeg etter å ha lest mange forumposter har tegn på en sliten clutch og må byttes. Men jeg forsøker å kanskje få en endelig dom ved å spørre her.
Det jeg merket "plutselig" etter å ha trukket en tung dobbelhjulet henger full av IKEA stuff ca en mil, var at ved igangkjøring så kjente jeg symptom på at den sluret, det var høyere turtall og liten fartsøkning. Det samme var i oppoverbakker. Jeg fikk tømt hengeren ved målet og den ble koblet vekk. De 2 neste dagene, og uten last eller henger, så er det sluring på 1 og 2 gir ved igangkjøring, noe bedre når jeg kommer i 4 og 5 gir. Da kan jeg gi litt gass uten at jeg markant kjenner/hører sluring.
Men, jeg har problemer å kjøre oppoverbakker uten at jeg merker at den slurer, det er høyere turtall uten at jeg merker fremdrift. Det er ingen lukt som jeg kjenner på "brent clutch". Pedal synes jeg tar forholdsvis "normalt" etter jeg slipper opp på pedalen, den tar ganske langt "inne", hvis det kan forstås.
Det jeg har sjekket ut fra forum er at det ikke er mindre bremsevæske i beholderen til høyre i motorrom. Den står på max nivå. Det jeg vet er at den lekker "Powerstearing", den beholderen til venstre ved siden av spylerpåfylling. den er på min., den har jeg etterfylt det siste året. Men slik jeg har lest forum så skal ikke den være i tilkobling til det hydrauliske clutchsystemet?
Dette har for så vidt kommet som "plutselig" for meg, det var kanskje den tunge hengeren som fremprovoserte sluringen på en allerede sliten clutch ?
Så derfor har jeg ikke luften den eller sjekket sylindere osv, siden nivået i bremsevæskebeholderen er på max.
Da lurer jeg på omfanget av å bytte en slik clutch på en -98 diesel Syncro (DOKA). Jeg har vel ikke så mange kr. til å sette den bort på et verksted, å forsøker å leke med tanken på å gjøre det selv.
Men, hvordan kan man gjøre det, evt. hvordan i kulepunkter, anslagsvis tidsforbruk for en ikke daglig bilmekaniker (jeg er IT mann), og delekost? eller noen bedre/andre tips?
T4 - VW Transporter Syncro 2,4D -98 DOKA (AAB)
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Nok en clutch - bytte ?
Har du ikke endel skruerfaring og/eller har tilgang på løftebukk og diverse ikke-akkurat-hjemmegarasje-verktøy som gearkassejekk, ville jeg holdt meg langt unna. Jeg har skifta opptil altfor mange på verksted og jeg ville aldri kasta meg utpå dette hjemme. Jeg vet endel her inne har gjort det sjøl med tildels knappe verktøyresurser, og, om jeg ikke akkurat bøyer meg i støvet for innsatsen, så ville jeg fortsatt påstå at dette gjøres best på verksted.
Av det du sier, kan jeg mistenke at du har oljelekkasje fra simmering bak svinghjul og fått olje på clutchen slik at den slurer, men dette vil jeg ikke hevde bombastisk uten å prøvd bilen di. Uansett tilfelle må nok clutch byttes og kasse ut av bilen.
Av det du sier, kan jeg mistenke at du har oljelekkasje fra simmering bak svinghjul og fått olje på clutchen slik at den slurer, men dette vil jeg ikke hevde bombastisk uten å prøvd bilen di. Uansett tilfelle må nok clutch byttes og kasse ut av bilen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
jeg syns det kan høres ut som sliten lamell uten å si dette sikkert, men imotsetning til der posmeister ser jeg ikke store problemet med å gjøre denne jobben selv
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Hvor lang tid vil du bruke på denne jobben? Har du bukk og/eller kran?ctx33 wrote:jeg syns det kan høres ut som sliten lamell uten å si dette sikkert, men imotsetning til der posmeister ser jeg ikke store problemet med å gjøre denne jobben selv
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
husker ikke hvor lang tid, har jekk og støttebukker og det holder i massevis for meg.
Takk for mange gode svar så langt.
Jeg har litt skruerfaring gjennom et langt liv så jeg er ikke helt novice. Men en clutch på en T4 er nytt. Jeg har mulig tilgang til et flott stor garasje/verksted med bukk og girkasseholder, så det skorter ikke på utstyr. Det er mere hvordan jeg skal angripe dette med evt. deler osv.
Det sies at mulig svinghjulet må byttes. Da lurer jeg på hva som evt. måtte avgjøre om det er modent for bytte?
Det med deler, hvor er det mest gunstig å kjøpe?, er slikt gunstig å kjøpe i Sverige når man alikevell er der?
Er Syncro med på å gjøre jobben verre?
Jeg har litt skruerfaring gjennom et langt liv så jeg er ikke helt novice. Men en clutch på en T4 er nytt. Jeg har mulig tilgang til et flott stor garasje/verksted med bukk og girkasseholder, så det skorter ikke på utstyr. Det er mere hvordan jeg skal angripe dette med evt. deler osv.
Det sies at mulig svinghjulet må byttes. Da lurer jeg på hva som evt. måtte avgjøre om det er modent for bytte?
Det med deler, hvor er det mest gunstig å kjøpe?, er slikt gunstig å kjøpe i Sverige når man alikevell er der?
Er Syncro med på å gjøre jobben verre?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Syncro gjør jobben værre ja. Vinkeldrevet tar mye plass.
Svinghjulet må byttes hvis du har et defekt dobbeltmassehjul. Husker ikke når de kom.
Svenskene kan ha endel billiger deler enn oss, men det må du nesten sjekke opp der borte og så sammenligne her.
Svinghjulet må byttes hvis du har et defekt dobbeltmassehjul. Husker ikke når de kom.
Svenskene kan ha endel billiger deler enn oss, men det må du nesten sjekke opp der borte og så sammenligne her.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Vil annbefale deg når du skal bytte clutch og svinghjul at du setter på en clutch uten DMF (dual mass fly wheel) men heller en clutch med fast svinghjul. Denne tåler mye mere belastning og er veldig gunstig for biler som drar henger/ campingvogn pluss biler som chippes.
Valeo produserer denne clutchen og kan kjøpes hos Romnes eller Bilxtra.
Valeo produserer denne clutchen og kan kjøpes hos Romnes eller Bilxtra.
Tom
Bodø City

Bodø City

Nå er ikke jeg så teknisk eller kjenner alle detaljer på bilen.
Et slik "dobbeltmassehjul", hvordan kan jeg finne ut om jeg har det eller om det er defekt, eller om jeg MÅ bytte svinghjulet, eller er det en selvfølge å bytte med clutchbytte?
Så hørte jeg et tips på å sjekke på en bil om den har dårlig clutch. Sett bilen i 5 gir, dra på håndbrekk og slipp clutchen. Slurer den da er den dårlig.
Jeg tok den samme "testen", i 5 gir, håndbrekk på, slipper clutch, bilen min slurere ikke og motor kveles, det samme i 4 gir. MEN, når jeg stopper i en oppoverbakkke, drar i gang på første gir hører/kjenner jeg den tydelig slurer og drar dårlig. Setter jeg den i revers, håndbrekk på, så kan jeg nesten dra ut hele pedalen og den slurer.
Den er dårlig da ?
Et slik "dobbeltmassehjul", hvordan kan jeg finne ut om jeg har det eller om det er defekt, eller om jeg MÅ bytte svinghjulet, eller er det en selvfølge å bytte med clutchbytte?
Så hørte jeg et tips på å sjekke på en bil om den har dårlig clutch. Sett bilen i 5 gir, dra på håndbrekk og slipp clutchen. Slurer den da er den dårlig.
Jeg tok den samme "testen", i 5 gir, håndbrekk på, slipper clutch, bilen min slurere ikke og motor kveles, det samme i 4 gir. MEN, når jeg stopper i en oppoverbakkke, drar i gang på første gir hører/kjenner jeg den tydelig slurer og drar dårlig. Setter jeg den i revers, håndbrekk på, så kan jeg nesten dra ut hele pedalen og den slurer.
Den er dårlig da ?
Noen biler slipper på de lave girene og noen slipper på de høye når clutch er sliten. Aner ikke hvorfor, men har opplevd begge... Om T4 slipper på de lave eller høye har jeg ikke erfart... Foreløpig...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Dem begynner med å slippe på høy gir med høy belastning er min erfaring.
Morten B
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Et svinghjul holder ikke 2 clutcher så det er like greit og bytte først som sist.
Tom
Bodø City

Bodø City

-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Du må ha litt gass pådrag,ellers kveles motoren øyeblikkelig.Mrt wrote:Nå er ikke jeg så teknisk eller kjenner alle detaljer på bilen.![]()
Den er dårlig da ?
For meg er testen å kjøre i høyeste gir i en svak bakke og gi mere gass. Dersom turtallet øker men farta ikke øker tilsvarende, har du en clutch som slurer. Når du slipper opp gassen vil turtallet falle tilbake.
Jeg har gått av meg skoa på uttaking av gir på T4. Du må rigge deg til slik at du både kan komme opp bak motoren og ha noe å heise med for å ta ut gir. Det er noen småskruer som sitter bak motoren som du bør finne ut hvor er før du begynner. Rep håndbok er et min.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
okey...
Er det noen som da vet om det kreves noe spesialverktøy for å bytte dette selv? og i så fall, hvilket verktøy til hva?
Er det noen som da vet om det kreves noe spesialverktøy for å bytte dette selv? og i så fall, hvilket verktøy til hva?
Momentnøkkel for rett tiltrekking, og sentreringsverktøy for clutchplata.Mrt wrote:okey...
Har selv brukt Biltema sitt på en Volvo 850 GLT. Fungerte greit på den bilen
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... gsverktoy/
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Skal clutchen sentres for å hindre kast?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Må sentrere plata for å treffe med splines når kassa skal monteres på bilenstste wrote:Skal clutchen sentres for å hindre kast?
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Kan jo kjøpe komplett ferdig montert clutchkit som du bare trenger å skru fast i veiva igjen,dette har dem ivertfall på meca viss du skal skifte alt komplett 
Morten B
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Kommer du til boltene som fester svinghjulet i veivakselen gjennom lamellplata og trykkplata når alt er montert??vw 2,5tdi wrote:Kan jo kjøpe komplett ferdig montert clutchkit som du bare trenger å skru fast i veiva igjen,dette har dem ivertfall på meca viss du skal skifte alt komplett
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
låner denne jeg. har litt av det samme utløserlagret rasler så det er gåent bilen er tung og få i gir mest 5 og 2 men ikke hele tiden. Og det er en klakkelyd i fra kassa/clutchen den blir borte når jeg tråkker inn clutchen. Er det da mere enn lager og clutch som er gåent eller er det bare dette. Og hvor lett er det og få ut den for dømte kassa av bilen? t4 1992 mod 2,4d
her min andre bil
http://www.bilforumet.no/200-serien/205 ... entet.html
sveiser og ordner småting östfold
http://www.bilforumet.no/200-serien/205 ... entet.html
sveiser og ordner småting östfold