Har problem kjølevesken

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
rogjert
Car: T3 86 mod. 2.1 l boxer
Phone: +4748065132

Har problem kjølevesken

Post by rogjert »

Har ikke klart å få tilfredsstillende løsning på dette med luft i kjølesystemet. Jeg har luftet etter tips og veiledning hær inne, men fremdeles blåser den kjølevesken i retur. Noen ganger er jeg optimist, men det faller fort. Etter siste lufting kjørte jeg ca. 15 mil før det sa boffff. Jeg bruker kun rent vann inntil jeg er sikker på at jeg nå har løst problemet. Fikk et tips fra en som hadde en slik bil tidligere, han fortalte om at det var et gjengse problem med tæring i toppen...... Kan det være mulig?? Tror ikke det er det som er problemet for meg, ettersom det samme problemet oppstod da jeg bytta motor. Skulle så gjerne ha dratt på tur, men tør bare ikke, ennå!!!
For å nevne hva jeg gjør når jeg lufter så bruker jeg en truck for å løfte den høyt opp i front, slik at tilh.feste tar ned i bakken bak. Så fyller jeg opp exp.sjonsbeholder med vann og holder den full hele tiden.... turtallet ligg på 2000 og vel så det, lufter ut termostat og stenger. Varmeapp. går for full guffe og dernest løser jeg opp lufteskruen på radiatoren til det kommer jevn strøm av vann der. Så stenger jeg. påser at der er vann nok i beholder, senker turtallet til normalt og slipper ned bilen i normal posisjon. Men allikavel.... så har jeg problem ;)
Har jeg oversett noe? Jeg kan ikke se noen lekasjer under bilen, så jeg fatter ikke lenger.....
Veldig taknemlig for svar og gode løsninger
Har skiftet termostat for lengst!!!
Trollkrem
Car: Caravelle 1988 112 hk; Touran 2008/9 105hk diesel
Phone: 98617185

Re: Har problem kjølevesken

Post by Trollkrem »

hei
har pratet med fattern han mener du burde løfte bilen bak og ellers gjør som du gjorde da skulle det gå
Torsten
rogjert

Post by rogjert »

OK.
Skal prøve det, er jo litt bedre feste for jekken bak også. Kommer tilbake hvis dette tips er vellykket!!!
Takk så lenge ;)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg har en syncro, den rygget jeg opp i en bratt bakke, men ikke brattere enn at det burde være mulig med en 2wd heller. Fyllte opp alt bak der med varmt vann og åpnet lufteskruen på radiatoren. Motoren var da varm ( åpen termostat), når jeg åpnet lufteskruen rant vannet ut fordi lufteskruen nå var lavere enn beholder bak.
Skrudde igjen lufteskrue og startet motor, åpne varmeapparat kraner, kjøre litt opp i turtall, lufte, etterfylle osv. Var gjort på 20 min det :)
Nb. Vann uten frostvæske har lavere kokepunkt enn blandet, så sommerkjøring med kun vann vil resultere i at bilen koker.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Er du sikker på at det ikke er samme problem på den nye motoren? Er jo veldig vanlig.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Det er ikke umulig at du har en lekkasje av luft fra sylinder og inn i vannet som omgir sylinderen. Dette vil etter litt tid øke trykket i kjølevæsken slik at slanger brister eller vannet blir drevet ut av kjøle systemet på annen måte. Du får alarm, temperaturen går opp og resten av vannet blir drevet ut når du åpner for å fylle på mer kjølevæske.

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=25843

I denne tråden er det ref til et rør som skrues inn i plugghullene.

Gjør følgende:
Fyll kjølesystemet.
Ta ut pluggene.
Sjekk pluggene for avleiring. Dersom en plugg har spesiell avleiring så begynner du med den sylinderen..
Turn motoren til stemplet er på topp og skru inn røret og sett på luft.
Se etter små luftbobler i ekspansjons tanken.
Fortsett til neste sylinder.
Dersom det er lekkasje mellom sylinder og vannkappe vil litt luft passere inn i vannet som kjøler sylinderen og denne luften vil dukke opp i ekspansjons tanken som små luftbobler.Kjølesystemet bør være fylt før du starter denne prosedyren. Stemplene på topp i kompresjons slaget selvfølgelig.

Røret koster en hundrelapp hos Biltema.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
rogjert

Post by rogjert »

Takk, for gode og nyttige tips. Nå ser det virkelig ut for at vannet holder. Skal spandere litt kjøleveske på den etterhvert. Det kan muligens være at vannstandsmåleren som sitter på exp.tank har hatt en tendens til å hoppe av litt for lett, den er ikke helt frisk, skal få tak i en ny. På den måten virker det som om den har hoppet opp av hullet sitt, og slik sett har vannet hatt fritt leide. Nå har jeg "limt" den fast, men ikke værre om hvis trykket skulle igjen bli for høyt, at den spretter opp. Dette ser lovende ut!!!!
Tvi tvi så long ;)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Den føleren har en lei tendens til å sprekke inni sporet til tetningsringen. Da løsner føleren, mens gjengene sitter igjen nedi tanken. Hvis dette har skjedd bør du bare skaffe deg en ny føler først som sist. Kjølesystemet må være helt tett hvis det skal fungere problemfritt over tid. Vær obs på at det finnes to typer følere, avhengig av årsmodell. Den eneste forskjellen på dem er kontakten mot ledningsnettet, så hvis du bare får tak i den ene typen så kan du sikkert få byttet kontakthuset. Men det er selvfølgelig lettere hvis du får tak i en med riktig kontakt.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply