Skraping i girå:(
Skraping i girå:(
Har fått skiftet clutch og svinghjul på min caravelle 2,5tdi,men det er skraping når du setter den i 2 gir og når du girer ned.er det noen som har peiling ka det kan være?og pris for å få orden på det?
arne j
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Skraping i girå:(
har de lufta clutchpumpa godt nok da så den frir ut som den skal?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Burde det ikke vært skraping på alle girå då?Der Postmeister wrote:har de lufta clutchpumpa godt nok da så den frir ut som den skal?
arne j
Ikke nødvendigvis. Det kan være små forskjeller inni der og det kan være slitne synkroniseringsringer.
Mine synkroniseringsringer ble byttet for noen år siden og da ble alle girene like igjen.
På konebilen byttet jeg slavesylinderen til clutchen og da ble den bra. Den skrapet på 1 og 2 gear før jeg byttet.
Luft grundig. Heller for mye enn for lite.
Mine synkroniseringsringer ble byttet for noen år siden og da ble alle girene like igjen.
På konebilen byttet jeg slavesylinderen til clutchen og da ble den bra. Den skrapet på 1 og 2 gear før jeg byttet.
Luft grundig. Heller for mye enn for lite.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
de er kinkige å få luftfrie og av erfaring. Har gjort akkurat disse jobbene noen for mange ganger på enkelte før vi fikk de skikkelig til.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Her det vel bare å pøse igjennom masse væske, gjerne en halv liter med slange på lufteskruen nede så du ikke får noe søl (væske tærer på lakken). La slangen gå nedi en flaske og til slutt få en medhjelper til å tråkke inn pedalem mens du åpner forsiktig nede og stenger før pedalen slippes opp. Så kommer den siste luftbobla.
På gamle Volvoer som har treangelsystem og på de enda eldre som har separat servobrems skal man pøse igjennom mye væske for å få med de siste boblene. 69 modell Amazon og nyere har seks lufteskruer som skal luftes i en bestemt rekkefølge, eksempelvis.
På gamle Fiatbiler måtte man justere bremsebåndene helt inn (vekk fra tromla) for å få ut de siste boblene..
Noen gange kommer boblene krypende ut av seg selv oppover mot hovedsylinderen.
Det sies at luften er fri for alle, men jaggu er den sær og sevlstendig også, og står og går sine egne veier.
På gamle Volvoer som har treangelsystem og på de enda eldre som har separat servobrems skal man pøse igjennom mye væske for å få med de siste boblene. 69 modell Amazon og nyere har seks lufteskruer som skal luftes i en bestemt rekkefølge, eksempelvis.
På gamle Fiatbiler måtte man justere bremsebåndene helt inn (vekk fra tromla) for å få ut de siste boblene..
Noen gange kommer boblene krypende ut av seg selv oppover mot hovedsylinderen.
Det sies at luften er fri for alle, men jaggu er den sær og sevlstendig også, og står og går sine egne veier.
Torbo