T5 En tragisk bil?
T5 En tragisk bil?
Har en 08 mod T5 som går som drosje, har nå gått ca 170 000 km. Kan me hånden på hjertet si at dette er den dårligste bilen jeg noen gang har hatt. Jeg har hatt to løyver i ti år nå, så jeg har slitt ut noen biler. Er dette andre siner erfaringer og? Har skiftet svinghjul, clutch, motorstyring og en bønsj me andre deler. Instrumentlysene lever sitt eget liv og det siste no var at bilen ikke ble eu godkjent fordi at reflektorene i frontlyktene var matte.. ifølge vw er det sånt som skjer.. Vel det har aldri skjedd med meg før, og jeg pleier som regel og kjøre bilene ca 400 000 km før jeg parkerer de.
Har ihvertfall kjøpt min siste vw!
Re: T5 En tragisk bil?
Etter de sørgelige t5-historiene her inne er jeg overhodet ikke overrasket.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Har hatt 2 T5 og eneste problemet er et batteri som tok kvelden. Er innhabil men er fornøyd.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Kløtsj er nå en slitedel. Varer ikke evig, slik som med mange andre deler. Nå er vel ikke en taxi "snilt" kjørt hele tiden heller, med mye mer start-stopp enn en gjennomsnittlig bil.Taxitom wrote:Har en 08 mod T5 som går som drosje, har nå gått ca 170 000 km. Kan me hånden på hjertet si at dette er den dårligste bilen jeg noen gang har hatt. Jeg har hatt to løyver i ti år nå, så jeg har slitt ut noen biler. Er dette andre siner erfaringer og? Har skiftet svinghjul, clutch, motorstyring og en bønsj me andre deler. Instrumentlysene lever sitt eget liv og det siste no var at bilen ikke ble eu godkjent fordi at reflektorene i frontlyktene var matte.. ifølge vw er det sånt som skjer.. Vel det har aldri skjedd med meg før, og jeg pleier som regel og kjøre bilene ca 400 000 km før jeg parkerer de.
Har bare skiftet en clutch i min taxikarriere.. det var på en mondeo etter 375 000 km.. Denne biler går som distriktsdrosje på hovedsakelig langturer, sånn at slitasjen er ikke i nærheten av en drosje som sliter brostein i byene.
Er vel nokså normalt å skifte clutch på en bil etter så mange km... svinghjul likeså... reflektorne blir ofte matte når en kjører med feil lyspærer... regner med du har skiftet litt deler i opphenget foran også... så alt i alt ganske så ok for en bil med mye km og taxikjørt... og husk du kan ikke sammenligne ei lita stasjonsvogn med en stor tung komfortabel T5! En stor tung bil vil alltid ha høyere driftskostnader!Taxitom wrote:Har en 08 mod T5 som går som drosje, har nå gått ca 170 000 km. Kan me hånden på hjertet si at dette er den dårligste bilen jeg noen gang har hatt. Jeg har hatt to løyver i ti år nå, så jeg har slitt ut noen biler. Er dette andre siner erfaringer og? Har skiftet svinghjul, clutch, motorstyring og en bønsj me andre deler. Instrumentlysene lever sitt eget liv og det siste no var at bilen ikke ble eu godkjent fordi at reflektorene i frontlyktene var matte.. ifølge vw er det sånt som skjer.. Vel det har aldri skjedd med meg før, og jeg pleier som regel og kjøre bilene ca 400 000 km før jeg parkerer de.
Nå har jeg forøvrig en transit minibuss som har passert 300 000 km, og har ikke lagt ut i nærheten så mye som jeg har på caravellen, er vel en stor og tung bil dette og.. Men caravellen er god og kjøre, det har du rett i.
forresten så røk svinghjulet på 40 000 km.
forresten så røk svinghjulet på 40 000 km.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
tja. 3 motorer på knappe 550000km her. Pluss masse ennet rart. Så, ja. Ikke akkurat skuddsikker...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har hatt en ny T5, i 2005. Ingen feil på den, bortsett fra en drøss med sinkslipp. Som på alle T5a'er. Kjørte ikke bilen mer enn 60.000 før jeg solgte den, så rakk nok ikke å oppleve så mange feil.
Har hatt to nye Touran, en 2007 og en 2010. Den første klikket en canbus boks, så ene baklampa sluttet å fungere. Ny på garanti. Svinghjulet røk, nytt på garanti. Solgt på 65.000. 2010 hadde jeg ikke lenge nok til at det rakk å bli noe feil, annet enn kantslitasje i skinnsete.
Et svinghjul i reserve burde ligge der reservehjulet skulle vært i alle nyere VW. Fra T4 og oppover så finnes det vel knapt en modell som ikke har svinghjulsplager. Skulle tro VAG hadde lært på alle de åra de har brukt dobbelmasse-svinghjul, men nei.
VW er litt som en sliten gammel loppebefengt kjøter. Man blir glad i den, til tross for sine mange feil
Har hatt to nye Touran, en 2007 og en 2010. Den første klikket en canbus boks, så ene baklampa sluttet å fungere. Ny på garanti. Svinghjulet røk, nytt på garanti. Solgt på 65.000. 2010 hadde jeg ikke lenge nok til at det rakk å bli noe feil, annet enn kantslitasje i skinnsete.
Et svinghjul i reserve burde ligge der reservehjulet skulle vært i alle nyere VW. Fra T4 og oppover så finnes det vel knapt en modell som ikke har svinghjulsplager. Skulle tro VAG hadde lært på alle de åra de har brukt dobbelmasse-svinghjul, men nei.
VW er litt som en sliten gammel loppebefengt kjøter. Man blir glad i den, til tross for sine mange feil
Mvh
Pål
Pål
-
Der Postmeister
- -

kan man som du klare å bli kvitt de så tidlig slipper man masse masse trøbbel, men vi som må bruke de km på km gjennom flere år får etterhvert et noe anstrengt forhold til merket. Jeg har vært trofast mot VW i over 20år nå og forventer faktisk nettopp pga tidligere bilers kvalitet, at nyerw som T5 er bedre enn forgjengerne. Dessværre er ikke virkeligheten slik.
Når du kjøper en Transporter for nettopp drive transport og får beskjed om at det er feil bruk, når første motor havarerer etter knapt 270000km, kan du lure på om de er konstruert til frisører ogg ikke transportører... Dette er for dårlig.
crafteren min har stått så mye på verksted for feil at det er flaut å levere den på service. Folk spør meg nemlig om hva som er feil denne gangen...
Håper faktisk ikke Møller har tjent ei krone på denne iallefall, for et eller annet signal må sendes slik at de forstår at de faktisk må bygge biler som holder kvaliteten ifht prisen. Akkurat DET spriker betraktelig pr idag.
Når du kjøper en Transporter for nettopp drive transport og får beskjed om at det er feil bruk, når første motor havarerer etter knapt 270000km, kan du lure på om de er konstruert til frisører ogg ikke transportører... Dette er for dårlig.
crafteren min har stått så mye på verksted for feil at det er flaut å levere den på service. Folk spør meg nemlig om hva som er feil denne gangen...
Håper faktisk ikke Møller har tjent ei krone på denne iallefall, for et eller annet signal må sendes slik at de forstår at de faktisk må bygge biler som holder kvaliteten ifht prisen. Akkurat DET spriker betraktelig pr idag.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Andreas89
- -

- Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
- Phone: 99428142
Å bytte clutch etter 170 000 er altfor tidlig etter min mening. Burde holde det dobbelte eller mer! T4'ern til Fattern har runda 300 000, har ikke vært antydninger eller snakk om å bytte clutch, girkasse eller motor. Når det er så mye mer tull med etterfølgeren enn forgjengern er det noe som blir veldig feil... Det er kanskje for tidlig å si hvordan det ligger ann med T5 facelift, men det er jo lov å håpe at en annen motor kan ha litt betydning her???hunter wrote:
Er vel nokså normalt å skifte clutch på en bil etter så mange km... svinghjul likeså... reflektorne blir ofte matte når en kjører med feil lyspærer... regner med du har skiftet litt deler i opphenget foran også... så alt i alt ganske så ok for en bil med mye km og taxikjørt... og husk du kan ikke sammenligne ei lita stasjonsvogn med en stor tung komfortabel T5! En stor tung bil vil alltid ha høyere driftskostnader!
Andreas
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Blir jo litt betenkt når jeg leser alt som er gæærnt med T5èn.
Kjøpte en T5 i fjor sommer, den har funket veldig bra til no men, man vet jo aldrig.
Har generellt et bra inntrykk av vw, før T5 hadde jeg to Sharaner(de har vel det dårligste ryktet av alle vw sine modeller) hadde ikke noen spesielle prob. med disse heller.
Kan jo hende jeg har vert heldig.
Magne1
Kjøpte en T5 i fjor sommer, den har funket veldig bra til no men, man vet jo aldrig.
Har generellt et bra inntrykk av vw, før T5 hadde jeg to Sharaner(de har vel det dårligste ryktet av alle vw sine modeller) hadde ikke noen spesielle prob. med disse heller.
Kan jo hende jeg har vert heldig.
Magne1
-
04Multivan
- Car: T5 2004
Nå er det vel også slik at man som regel kun hører om problemer og utfordringer på dette forumet. Er vel egentlig derfor det brukes. Man hører som regel ikke noe fra dem som ikke har problemer, og jeg håper jo virkelig at de er i flertall. Er det noen som egentlig kan si noe kvalifisert om hvor "dårlig" en T5 er i forhold til tilsvarende biler, f.eks Mercedes Viano eller Toyota Hiace (i den grad det er sammenlignbart)? En annen ting er mange av de gode og velmente rådene som gis, f.eks at man bør bytte olje hver 10.000 ellers så er man nesten garantert motorhavari etter en stund. I følge mitt lokale merkeverksted er det mer enn godt nok å følge serviceintervallene som er gitt fra fabrikk. De har ikke opplevd problemer på grunn av oljeskiftintervallene. Selvsagt finnes det mandagsbiler, men det gjør det vel hos alle bilmerker. Jeg tror uansett at det viktigste for å få et så godt og forutsigbart bilhold som mulig er jevnlig service og at man er flink å sjekke de punkter man selv kan (som olje, kjøleveske, bremseveske) for å oppdage potensielle problemer så tidlig som mulig. En annen ting er å lytte til bilen. Dersom man kjenner "melodien" i sin egen bil godt nok er det lett å høre når noe blir falskt, og det er som regel en god indikasjon på at noe ikke er som det skal. Noen er raske med å sjekke for å begrense evt. skader, mens andre fortsetter å kjøre på til ulyden går over til kattejammer før de sjekker hva feilen kan være. Da blir det ofte dyrt.
Til slutt har vi også de rent følelsesmessige forholdene rundt en bil. Alle som er litt over gjennomsnittet bilinteresserte har preferanser for hva som er bra og hva som er dårlig. Smaken er som baken. Folk med en grunnleggende negativ innstilling til et bilmerke vil som regel aldri fremheve noe positivt. Da vil de heller "helle bensin på bålet" for å blåse opp negativiteten. Det samme gjelder for dem som har vært så uheldige at de har fått dårlige erfaringer med en bil eller biltype. Slike folk bør man derfor ofte ta med en klype salt. Sannheten er ofte mye mer nyansert enn hva man kan få inntrykk av gjennom dette forumet, og det håper og tror jeg at leserne også er klar over.
Til slutt har vi også de rent følelsesmessige forholdene rundt en bil. Alle som er litt over gjennomsnittet bilinteresserte har preferanser for hva som er bra og hva som er dårlig. Smaken er som baken. Folk med en grunnleggende negativ innstilling til et bilmerke vil som regel aldri fremheve noe positivt. Da vil de heller "helle bensin på bålet" for å blåse opp negativiteten. Det samme gjelder for dem som har vært så uheldige at de har fått dårlige erfaringer med en bil eller biltype. Slike folk bør man derfor ofte ta med en klype salt. Sannheten er ofte mye mer nyansert enn hva man kan få inntrykk av gjennom dette forumet, og det håper og tror jeg at leserne også er klar over.
Det er jo mange som har T4 her også, og man hører ikke om de samme vanvittige problemene derfra, selv om bilen er mye eldre og har gått lengre. Dette er nå i alle fall mitt inntrykk. Jeg har og lest om de som har hatt T4 tidligere, og nå har T5 full av problemer. Det er mulig du har rett, men så mye ekstremt dyre reperasjoner, motor- og girkassehavari man hører om på en så ny bil som T5, så skremmer det vannet av meg. Hører man om det samme om en T4 som har gått kort? Ifølge din teori skulle man jo høre om problemer av samme størrelse om T4 her inne, hvis det er like mange T4/T5 eiere her inne. (og jeg tipper det er flere med T4)04Multivan wrote: Til slutt har vi også de rent følelsesmessige forholdene rundt en bil. Alle som er litt over gjennomsnittet bilinteresserte har preferanser for hva som er bra og hva som er dårlig. Smaken er som baken. Folk med en grunnleggende negativ innstilling til et bilmerke vil som regel aldri fremheve noe positivt. Da vil de heller "helle bensin på bålet" for å blåse opp negativiteten. Det samme gjelder for dem som har vært så uheldige at de har fått dårlige erfaringer med en bil eller biltype. Slike folk bør man derfor ofte ta med en klype salt. Sannheten er ofte mye mer nyansert enn hva man kan få inntrykk av gjennom dette forumet, og det håper og tror jeg at leserne også er klar over.
Last edited by Harald on 09 Feb 2011, 17:57, edited 1 time in total.
Samtidig tror jeg de fleste er forsiktig med å snakke ned sin egen bil, særlig om de er følelsesmessig investert i merket. Dette fordi å innrømme at dette skulle være en drittbil er en lang vei tilbake fra å synes at VW er creme del a creme. Det blir som å innrømme at man kanskje har valgt feil sti. Jo lenger man går, jo vanskeligere er det å snu. Jo dypere sitter innrømmelsen. Taximannen her inne for eksempel, har et helt pragmatisk forhold til VW T5. Dette er ikke babyen hans, det er ikke en livsstil eller noe slikt. Det er en bil som skal gjøre en jobb, og gjør den jobben dårlig så har han ikke vanskelig for å innrømme at det er en drittbil. Det værre med eierne som har bilen som hobby. De vil gå lengre for å forsvare sitt valg. 
Tragisk ?? Vi har hatt en T5 Multivan Highline med 174hk og Tiptronic i 4 år nå. Vi har to barn på 7 og 10 år. Bilen er helt fantastisk som bybil, ferie/ langtursbilbil og på alpinturer. Den har alt vi setter pris på hos en bil. Plass, luksus, motor, er lettkjørt i byen og en komfortabel milsluker på landeveien. Den er i tillegg superlett å parkere.
Vi satt en kveld å filosoferte over hvilken bil vi skulle ha hvis vi vant på lotto. Vi ble fort enige om at en ny Multivan var i grunn eneste alternativ. Det finnes ikke noe annen konkurrent rett og slett. Den har et fantastisk stereoanlegg, Den har DVE, seks mikrofoner i taket som gjør at alle kan prate med innestemme selv i 150 kmt+ Den har skinn, 3 soners klima og varmeanlegg i søkk og kav også med fjernstyring.. og ikke minst plass til alt av aktivteter som ungene og voksne driver på med. Når den i tillegg går billig .. Hva mere kan man begjære?
Tenk på alle med vanlige personbiler og suvver som drømmer om å en dag kunne la takboksen være hjemme..
Nå er ikke Multivan noen billig bil, men i forhold til andre biler i sin prisklasse som X5, A6/A8, Touareg osv gir T5'en så mye mye mer, og du slipper som sagt den norske nisselua (takboksen). Ungene elsker den på grunn av tumleplass og god utsikt forover fra baksetet. Kona elsker den for oversikten, parkerings egenskapene og trygghetsfølelsen.
Alt dette må en ta i betraktning og ikke bare se negative skyer. Jeg ser absolutt ingen negative skyer, men utfordringer kan nok dukke opp.
Av feil har det ikke vært mere en jeg selv har fikset, en giver og en wire begge til el. skyvedør. Et par forstillingsforinger var skapt med for store uthulinger i gummien, disse er blitt endret på nyere modeller. Mine er blitt fylt med polyurethan. Det er alt så langt.
Jeg skifter selv olje på 10-15 i stedet for 30 tusen.
Vi er lykkelige T5 eiere.
Vi satt en kveld å filosoferte over hvilken bil vi skulle ha hvis vi vant på lotto. Vi ble fort enige om at en ny Multivan var i grunn eneste alternativ. Det finnes ikke noe annen konkurrent rett og slett. Den har et fantastisk stereoanlegg, Den har DVE, seks mikrofoner i taket som gjør at alle kan prate med innestemme selv i 150 kmt+ Den har skinn, 3 soners klima og varmeanlegg i søkk og kav også med fjernstyring.. og ikke minst plass til alt av aktivteter som ungene og voksne driver på med. Når den i tillegg går billig .. Hva mere kan man begjære?
Tenk på alle med vanlige personbiler og suvver som drømmer om å en dag kunne la takboksen være hjemme..
Nå er ikke Multivan noen billig bil, men i forhold til andre biler i sin prisklasse som X5, A6/A8, Touareg osv gir T5'en så mye mye mer, og du slipper som sagt den norske nisselua (takboksen). Ungene elsker den på grunn av tumleplass og god utsikt forover fra baksetet. Kona elsker den for oversikten, parkerings egenskapene og trygghetsfølelsen.
Alt dette må en ta i betraktning og ikke bare se negative skyer. Jeg ser absolutt ingen negative skyer, men utfordringer kan nok dukke opp.
Av feil har det ikke vært mere en jeg selv har fikset, en giver og en wire begge til el. skyvedør. Et par forstillingsforinger var skapt med for store uthulinger i gummien, disse er blitt endret på nyere modeller. Mine er blitt fylt med polyurethan. Det er alt så langt.
Jeg skifter selv olje på 10-15 i stedet for 30 tusen.
Vi er lykkelige T5 eiere.
Mvh Pickupman
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Oi, nå ble eg litt betenkt..
Skal kjøpe bil denne uka og det blir en 2004 T5 4-motion 130hk varebil med doble skyvedører og 180 000 km. Men kjenner stresset komme sigende. Er jo vant med "utfordringer" fra 20 år gamle T3er men kjøper nyere bil for å ha et enklere hverdagsliv. Det blir interessant å se hva som dukker opp
Skal kjøpe bil denne uka og det blir en 2004 T5 4-motion 130hk varebil med doble skyvedører og 180 000 km. Men kjenner stresset komme sigende. Er jo vant med "utfordringer" fra 20 år gamle T3er men kjøper nyere bil for å ha et enklere hverdagsliv. Det blir interessant å se hva som dukker opp
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
Der Postmeister
- -

hvis den følger avisbilen har du da det værste foran deg. Motorbytte innen 70000km feks. 
lykke til. Det trenger du. Det, og tjukk lommebok....
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
TaigAGreEn
- -

Vær litt snill da RuneDer Postmeister wrote:hvis den følger avisbilen har du da det værste foran deg. Motorbytte innen 70000km feks.
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
Der Postmeister
- -

Når det gjelder T5? Not. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Da jeg i ungdommen kjørte escort som avisbil bytta vi clutch på 20.000 km!!! mye var bilen sin feil og resten var uvørne sjåfører som gav blanke f... tror 170.000km på en bil i dag er langt over gjennomsnittet for når en bytter clutch...Andreas89 wrote:Å bytte clutch etter 170 000 er altfor tidlig etter min mening. Burde holde det dobbelte eller mer! T4'ern til Fattern har runda 300 000, har ikke vært antydninger eller snakk om å bytte clutch, girkasse eller motor. Når det er så mye mer tull med etterfølgeren enn forgjengern er det noe som blir veldig feil... Det er kanskje for tidlig å si hvordan det ligger ann med T5 facelift, men det er jo lov å håpe at en annen motor kan ha litt betydning her???hunter wrote:
Er vel nokså normalt å skifte clutch på en bil etter så mange km... svinghjul likeså... reflektorne blir ofte matte når en kjører med feil lyspærer... regner med du har skiftet litt deler i opphenget foran også... så alt i alt ganske så ok for en bil med mye km og taxikjørt... og husk du kan ikke sammenligne ei lita stasjonsvogn med en stor tung komfortabel T5! En stor tung bil vil alltid ha høyere driftskostnader!
-
Der Postmeister
- -

egentlig ikke. På VW er det svinghjulet som er problemet og da tar man gjerne clutchbytte i samma slengen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Men,
1. T5 er penere enn alternativene. Og ja, det overfladiske teller. Vianoene ser jo helt jævlige ut fra siden og bak (noe bedre etter facelift). Vivaro/Traffic/CX (Citroen) familien, glem det (men liker motoren). Toyota, bra til varetransport.
2. Det er vel ingen i klassen som har bedre kjørekomfort enn en T5. Og komforten for passasjerene er også god.
3. Sikkerhet. Airbags nesten rundt det hele (Multivan), ESP (gjelder de fleste T5), Isofix. T4 har vel ikke trepunktsseler bak engang?
4. Størrelse, mener kortutgaven av T5 er vesentlig lengre enn samme utgave av T4. Mener å ha sett dette når jeg parkerte min T5 Caravelle ved siden av en T4.
5. Gjensalgsverdi. En T5 holder seg godt i verdi enn så lenge. Bilene rives unna. Vil jo endre seg når T6 kommer. Men faceliften og motorbytte i 2009 vil nok ikke ha så mye å si for 130 og 174 hesterne. Men for de minste motoralternativene er nok den nye motoren vesentlig bedre.
Disse punktene teller også mye når man skal kjøpe bil, og her kommer T5 best ut. Mange av T5'ene er kjørt knallhardt og hensynsløst av diverse rørleggere og elektrikere. Et godt holdt og vedlikeholdt eksemplar av T5 tror jeg ikke er vesentlig verre enn alternativene. Det er jo tross alt tunge biler. Men det er klart at det koster å vedlikeholde disse, men totalsummen (dersom du verdsetter punktene ovenfor) er nok ikke så ille likevel.
Min påstand er at du ikke får en bedre familiebil dersom du skal ha plass til 7 og bagasje/barnevogn. Viano, Caddy Maxi eller Rodius til nød, ellers er det få;
- Renault Grand Espace: stygg som f.. men god plass og sikker. Her snakker man MYE feil (påstand).
- Ford Galaxy: Ok, men uten firehjulstrekk. Har litt plass bak selv som syv seter, men mye feil. Tungvindt inn og ut stigning for de i tredje rad sammenlignet med Caravelle/Multivan.
- Nye Sharan. Samme som Galaxy, men med 4 motion. Liten plass bak med 4motion.
- Land Rover Discovery 3/4. Kjempebil og fåes som 7 seter. Men da veldig liten plass bak. Plaget av en del feil, men ikke uoverkommelig.
- VW Caddy Maxi 4motion DSG. Har også testa denne. Er et alternativ, men jeg synes den var veldig "stump". Nydelig motor og kasse. Men hvordan er sikkerheten? Personlig synes jeg den ser ok ut etter facelift, men noe høy i "baken" og små hjul i forhold til hjulbuene bak. Trenger litt vekt bak. Ok nybil til 500' +.
- Hiace/Vivaro/Traffic m.fl. Grei nok til bykjøring men de er i en annen klasse enn T5.
- Volvo XC 90/X5/Q7. Bra og sikker dersom du ikke skal ha med bagasje.
- Ssangyong Rodius. Brannfakkel til sist
Egentlig et veldig godt alternativ dersom du gir f.. i utseende. 7 seter og fortsatt plass til bagasje, firehjulstrekk, automatgir og motor fra Mercedes, sikker (gjetning, men den har flust m. airbags). Og kapteinstoler på rad 2 som kan snus slik som på Multivan. Mye bil for pengene. Sjekk at bilen har ESP (kom vel i 2007?)
1. T5 er penere enn alternativene. Og ja, det overfladiske teller. Vianoene ser jo helt jævlige ut fra siden og bak (noe bedre etter facelift). Vivaro/Traffic/CX (Citroen) familien, glem det (men liker motoren). Toyota, bra til varetransport.
2. Det er vel ingen i klassen som har bedre kjørekomfort enn en T5. Og komforten for passasjerene er også god.
3. Sikkerhet. Airbags nesten rundt det hele (Multivan), ESP (gjelder de fleste T5), Isofix. T4 har vel ikke trepunktsseler bak engang?
4. Størrelse, mener kortutgaven av T5 er vesentlig lengre enn samme utgave av T4. Mener å ha sett dette når jeg parkerte min T5 Caravelle ved siden av en T4.
5. Gjensalgsverdi. En T5 holder seg godt i verdi enn så lenge. Bilene rives unna. Vil jo endre seg når T6 kommer. Men faceliften og motorbytte i 2009 vil nok ikke ha så mye å si for 130 og 174 hesterne. Men for de minste motoralternativene er nok den nye motoren vesentlig bedre.
Disse punktene teller også mye når man skal kjøpe bil, og her kommer T5 best ut. Mange av T5'ene er kjørt knallhardt og hensynsløst av diverse rørleggere og elektrikere. Et godt holdt og vedlikeholdt eksemplar av T5 tror jeg ikke er vesentlig verre enn alternativene. Det er jo tross alt tunge biler. Men det er klart at det koster å vedlikeholde disse, men totalsummen (dersom du verdsetter punktene ovenfor) er nok ikke så ille likevel.
Min påstand er at du ikke får en bedre familiebil dersom du skal ha plass til 7 og bagasje/barnevogn. Viano, Caddy Maxi eller Rodius til nød, ellers er det få;
- Renault Grand Espace: stygg som f.. men god plass og sikker. Her snakker man MYE feil (påstand).
- Ford Galaxy: Ok, men uten firehjulstrekk. Har litt plass bak selv som syv seter, men mye feil. Tungvindt inn og ut stigning for de i tredje rad sammenlignet med Caravelle/Multivan.
- Nye Sharan. Samme som Galaxy, men med 4 motion. Liten plass bak med 4motion.
- Land Rover Discovery 3/4. Kjempebil og fåes som 7 seter. Men da veldig liten plass bak. Plaget av en del feil, men ikke uoverkommelig.
- VW Caddy Maxi 4motion DSG. Har også testa denne. Er et alternativ, men jeg synes den var veldig "stump". Nydelig motor og kasse. Men hvordan er sikkerheten? Personlig synes jeg den ser ok ut etter facelift, men noe høy i "baken" og små hjul i forhold til hjulbuene bak. Trenger litt vekt bak. Ok nybil til 500' +.
- Hiace/Vivaro/Traffic m.fl. Grei nok til bykjøring men de er i en annen klasse enn T5.
- Volvo XC 90/X5/Q7. Bra og sikker dersom du ikke skal ha med bagasje.
- Ssangyong Rodius. Brannfakkel til sist
-
Der Postmeister
- -

1,2 og 3 kan jeg være enig i.
4 nei,T5 er nok ikke så mye større. Litt bredere.
5 veldig nei. Nå har jo T4 liggi kunstig høyt men inntrykket hvis du følger med på finn er at T5 stuper, spesiellt ifht T4. De lå veldig lenge høyt i pris mens T5 har en jevnere rett synkende kurve.
4 nei,T5 er nok ikke så mye større. Litt bredere.
5 veldig nei. Nå har jo T4 liggi kunstig høyt men inntrykket hvis du følger med på finn er at T5 stuper, spesiellt ifht T4. De lå veldig lenge høyt i pris mens T5 har en jevnere rett synkende kurve.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
TaigAGreEn
- -

Så da har eg valget mellom en helt strøken og godt utstyrt T4 syncro vare og en ok T5 4-motion vare. Begge til 120 tusen. Hm.
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan