Justering clutch

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
SSboy
Car: T4 Multivan 2002mod 2,5TDI
Phone: 48056912

Justering clutch

Post by SSboy »

Hei godt folk.

Har en 2000 mod. 2,5 TDI. er det muligheter for å justere clutch?
Opplever at den tar langt ute når jeg kjører igang.

En annet ting er at den er vanskelig å få i 1 og 2 gir når det er kaldt ute, 10 minus eller mer, spesielt 2 gir.
Når bilen blir varm merker jeg ikke noe til dette.
Oljeskift er vel nødvendig skulle man tro, men er det andre ting som er kjent?

Takker for alle tilbakemeldinger.
Fredly Bjørnstad
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: Justering clutch

Post by Even »

Tregt girskifte kan muligens fikses med dyr fin olje.Bruker biltema sin på min,men den er usansynlig vrang i di første girene når den er kald.Hjelper nok å skifte til dyrere olje her :)

Det at clutsjen tar langt ute kan muligens fikses med å lufte/skifte olja.Gjøres på samme måte som med bremsene.Pumpa sitter på overgangen mellom gir og motor.Tråkk inn clutsjen,åpne lufteskua,steng skrua før clutsjen slippes opp.Gjør dette etpar ganger.

Husk å etterfylle på bremsevæskebeholderen!!!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Det er hydraulisk clutch på den og jeg er ganske sikker på at det ikke er noe justering på den.

Min gamle 94 Caravelle og min nye T4b Multivan var/er også litt vrien å få i 2 gir når det er kaldt. Som du sier -10 eller kaldere. Tror det er en sykdom på disse :) Hver gang jeg er under bilen passer jeg på å smøre opp giroverføringen fra spaken og frem til kassa. Jeg hopper ofte over andre gir når det er kaldt. :)

Det at den er treg å få i 1.gir også kan nok skyldes at clutchen synger på siste verset.
Du kan jo prøve å skifte girolje og eventuelt luft clutchen. Er den lik min gamle med AAB så nyttet det ikke å pumpe på clutchen slik som man lufter bremser. Enten må man lage trykk på beholderen eller vakum/suge ut væske via luftenippel.
Last edited by Vissvass on 02 Feb 2011, 12:56, edited 1 time in total.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
SSboy

Post by SSboy »

Takk for innspill :)
Noen olje anbefallinger? er det filter på kassa?
Fredly Bjørnstad
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Om det ikke er skiftet cluch, master eller hovedsylinder på en 10 år gammel bil, avhengig av antall ganger pedalen er trykket inn og ut og hvordan cluchen er brukt, er dette modent eller snart modent for utskifting.

På den jeg hadde T4,2000,2,5TDI, ca 150000km på telleren (solgt for ca 1 år siden),
tok cluchen noe langt ute, og ved rundt -10 gr. var hydraulikksystemet litt "slappt", ble noe bedre etter noe bruk.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Vissvass wrote:Det er hydraulisk clutch på den og jeg er ganske sikker på at det ikke er noe justering på den.

Min gamle 94 Caravelle og min nye T4b Multivan var/er også litt vrien å få i 2 gir når det er kaldt. Som du sier -10 eller kaldere. Tror det er en sykdom på disse :) Hver gang jeg er under bilen passer jeg på å smøre opp giroverføringen fra spaken og frem til kassa. Jeg hopper ofte over andre gir når det er kaldt. :)

Det at den er treg å få i 1.gir også kan nok skyldes at clutchen synger på siste verset.
Du kan jo prøve å skifte girolje og eventuelt luft clutchen. Er den lik min gamle med AAB så nyttet det ikke å pumpe på clutchen slik som man lufter bremser. Enten må man lage trykk på beholderen eller vakum/suge ut væske via luftenippel.
Eller ta en klar plastslange å sette på lufteventilen på bremsekalipperen og bort på lufteventil på cluchen, løsne begge, trå på bremsen, og lufte på denne måten, men er ikke slavesylinderen inne i cluchhuset, så jeg vet ikke om dette er mulig.
SSboy

Post by SSboy »

Clutch og trøstelager er byttet for ca 80000km siden.
Mener hovedsylinderen er byttet også, men det må jeg sjekke nærmere.

Bilen har rullet 289000km, de første 200000km ble unna gjort de første 4 årene i næring, etter dette er den vært i privat eie (jeg er 3 eier).
Kjøpte den i vinter og er kjempe fornøyd til den prisen jeg ga.
Bilen er velholdt og påksotet en hel del, bla. overhalig av topp etter register havari for ca 25000km siden.
Fredly Bjørnstad
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Cluch er en virkelig slitedel, avhengig av bruk, slites denne utrolig forskjellig fra sjåfør til sjåfør.

Hydraulikksystemet til cluchen består av master, slave (inne i cluchhuset) bremsevæskereservoar sånn i hovedsak, systemet er ikke bedre enn det dårligste leddet, dessverre.
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

Slettet.
Last edited by Vissvass on 02 Feb 2011, 13:51, edited 1 time in total.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

Ser nå at du sier clutchen tar langt ute. På min gamle så tok den lengre og lengre inne. Merket nesten at bilen begynte å gå fremover nå jeg fikk lurka den i 1.gir. Da hadde den gått 366k uten bytte av clutch. Jeg luftet den og det hjalp noe med frisk bremsevæske. Så det er jo ikke sikkert det er clutchen hos deg siden den bare har gått 80k.

Jeg luftet clutchen ved hjelp av en plastslange inn på luft nippelen og andre enden inn på en lakksprøyte. Det ble nærmest som å lakkere med bremsevæske :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Jeg byttet olje på kassa på et lokalt verskted.
Mobil 80-90 delsyntetisk tror jeg det var..
Giring ble en lek etterpå ! Girspaken går nesten av seg selv opp til neste gir..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Clutch? Skjønner ikke problemet?!??

Kan få kjøpe min automat kasse billig!

Men forøvrig støttes ideen med å skifte girolje.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
bhn
Car: T4 2.5 TDI Syncro

Post by bhn »

Bytta Girolje på min i vinter, og det var merkbar forskjell! Kjøpte fuchs gearolje. www.oljeimportøren.no (har også utsalg i Bergen der eg handla.). Skal visstnok være samme olje som vw original.
- Caravelle Syncro 2.5 TDI 102hk
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Vissvass wrote:Ser nå at du sier clutchen tar langt ute. På min gamle så tok den lengre og lengre inne. Merket nesten at bilen begynte å gå fremover nå jeg fikk lurka den i 1.gir. Da hadde den gått 366k uten bytte av clutch. Jeg luftet den og det hjalp noe med frisk bremsevæske. Så det er jo ikke sikkert det er clutchen hos deg siden den bare har gått 80k.

Jeg luftet clutchen ved hjelp av en plastslange inn på luft nippelen og andre enden inn på en lakksprøyte. Det ble nærmest som å lakkere med bremsevæske :)
Tror heller at det mulig var returfjæra inne i masterpumpa som kan ha knekt på flere steder, når cluchen tar lengre og lengre inne.
Om det hjelper å lufte er det trolig lekkasje et sted, ikke alltid lett å se, masterpumpe kan lekke, og det renner ned langs torpedoveggen, under teppet og er relativt vanskelig å oppdage, flere småfeil kan forårsake litt av hvert.
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Det er to motsetninger her eller to feil..
Om kløssjen tar langt ute burde det være nok frigang mellom plate og svinghjul når kløtsjen er tråkket inn.
Om kløtsjen tar langt inne kan det bety tregt girskift....
Så her er det nok to ting eller bare en.

Og den ene er at olja i kassa er for tykk og treg. En høykvalitets motorolje kan gjøre susen og ha tilstrekkelige smøreegenskaper. For å safe, kan du blande inn en halvliter girolje i motorolja....
Dette har blitt gjort på vanlige personbiler med hell, også for mange år siden. Hvios bieln kjøres spesielt hardt, kan man diskutere om smøreegenskapene er gode nok på motorolje i girkassen.
kanskje det finnes tynnere girolje eller syntetsik girolje, som er mer temperaturstabil?
Dette er teorier generelt og gammel erfaring og ikke direkte tilknyttet VW Transporter/Caravelle. Derfor bør du lytte til andre ang. dette. Det er mange her på forumet som har peiling og langt mer erfaring enn meg på disse bilene....
Volvo brutke motorolje på femtrinnskassene på 60 og 70-tallet uten problemer. Og det var kombinert med lettere trimmede motorer. På Fiat på 70-tallet brukte vi Castrol GTX på vanskelige girkasser og fikk suveren synkronisering...
Og i dag er oljene trolig enda bedre... Men vi snakker vel om dieselbiler her og stort moment i drivverket så derrfor er jeg litt usikker...
Torbo
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Snakker om tynn olje på girkassa..
Mercedes har kjørt med ATF på manuellkasser siden 60-tallet, uten havarier av noe slag.
Men, jeg vet ikke om oppbyggingen av kassa, og pasninger etc har mye å si her..
Husker jeg var veldig forundret når jeg skulle bytte olje på en 1970 MB 230.6.. Skulle tappe ut olja, og det luktet ikke girolje, og den var faktisk litt rødaktig på fargen--- hæ ?? Tenkte jeg..
Spurte forhandleren om olje, og fikk beskjed at den skulle ha ATF på manuell-kassa også..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Post Reply