Hjelp til feilsøking av syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Demag73
Car: T4 1999

Hjelp til feilsøking av syncro

Post by Demag73 »

Hei

Er rykende fersk i dette forumet og må si jeg eg meget imponert over hvor ivrige dere er til å hjelpe hverandre med tips og annet for å holde Caravellene i Norge trygt og sikkert på veiene. Har nok ikke så mye tips å bidra med enda, men håper etter hvert at jeg kan få såpass mye kunnskap at jeg også kan få hjelpe andre.

Kjøpte en Caravelle T4 99-mod Syncro lang utgave med ABS for ca 1/2 år siden. Overgangen fra HiAce til T4 var fra helvete til himmelen. Han jeg kjøpte bilen av i Raufoss sa at gled deg til vinterføre kommer og du får hjelp av syncroen. Han hadde aldri klart å sette seg fast. Har ventet i 6 måneder nå og på tirsdag tenkte jeg at jeg skulle teste dette ut. Fant en bratt bakke ( opp til Ullandhaugtårnet i Stavanger for de av dere som vet hvor det er ) og kjørte opp til det bratteste og stanset der. Gledet meg til å begynne å kjøre fremover igjen og høre det dunket som gjør slik at bakhjulene kobler inn, men ingen dunk og nykk. Begynte å renne bakover mens høyre fremhjul spant. Hmmm, hadde jeg for lite gass?? Prøde igjen, men akkurat det samme. ABS`en jobbet heller ikke slik som forrige eiger sa den skulle gjøre. Prøvde også å rygge opp, men det hjalp heller ikke.
Har søkt og lest endel inne i forumet her, men har egentlig ikke funnet utav hvor jeg skal begynne å feilsøke. Har fått med at det kan enten være mekanisk, elektisk eller pnaumatisk (Vakum).
Hvor begynner jeg og hva må jeg sjekke ut?? Har kjøpt kabel og feilsøkt, men får ikke opp feilkoder.
Har også bestilt verkstedhåndbok, men den ser ikke ut til å komme før om en stund.

Noen som har tips eller konkrete ting jeg må sjekke, hvor begynner jeg??
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Hjelp til feilsøking av syncro

Post by Der Postmeister »

Ta deg en tur bort på bilverksted med ruller for bremsetest. Slipp bilen oppi der og start denne. Hvis Syncroen er i orden vil den da hoppe ut av rullene ganske kjapt. Dette pga forskjellig hastighet på forakslen og bakakslen.

Begynner du å spinne på et hjul med Syncro vil den ikke automatisk dra med seg resten. Selgerne av T4 og tildels T5(de våkna litt her ser du) har sovi så tungt i timen at de færreste er solgt og utrustet med sperre. Det trudde de ikke trengtes på T4... :roll:

Meeeeeen, det gjør det jammen.

De har tross alt kun snudd pakka bakfram...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Eller så jekker du opp en bakhjulet og ser om du klarer å snurre på dette.Det skal gå rundt,men det skal være tungt å dra det rundt.

Er det ikke en form for "frihjulsnav" på disse med ABS??
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Blinker displayet på klimaen litt etter start av bilen?
Det skal visst nok være et tegn på at det er for eksempel feil på speedometergiver som igjen trengs for å aktivere antispinn via ABS systemet. Er sånn på min og der virker ikke antispinn.
Min er kanskje heller ikke så rå på det å starte fra null, men komer meg opp der jeg vil allikeel, bare å gi gass og den spiser opp bakken. :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
SantaClaw

Post by SantaClaw »

Demag73 wrote: Kjøpte en Caravelle T4 99-mod Syncro lang utgave med ABS for ca 1/2 år siden. Ohøyre fremhjul spant. Hmmm, hadde jeg for lite gass?? Prøde igjen, men akkurat det samme. ABS`en jobbet heller ikke slik som forrige eiger sa den skulle gjøre. .

Du har abs. Da har du også E-Diff framme. Alle Syncro som er levert med ABS har E-Diff

Da skal den bruke ABS systemet for å hindre at et hjul spinner. ved å aktivt bremse ned det hjulet som spinner.
Min spinner bestandig på begge framhjul.

Syncro systemet er utstyrt med en frikobler, denne blir styrt av ABS systemet, og kobler ut syncroen hver gang du bremser så ABS slår inn (nøkkelfunksjon til ABS er å kunne bremse ned enkelthjul/akslinger) . Denne frikoblingen kan henge seg opp, som igjen fører til at 4x4 er effektivt koblet ut. Denne saken er styrt av vakuum.

Bak askebeger og klima anlegg i dæsjen, finner du 3 releer, 1 av disse styrer det systemet.

Åpne opp, start bilen, la den gå i ca 1 min få å bygge opp vacuum. stopp bilen legg hånda på releet merket 87, sett bilen i revers, (tenninga på) da skal du kjenne et klikk, og høre et dunk baki diffen...

Image

Ingen klikk eller dunk ?

Feil på bryter i clutch pedal ?

Eventuellt vacuum slange.

Står mer om dette her:

http://translate.google.no/translate?hl ... 8Syncro%29
- 2003 GMC Sierra 2500HD 6.6 Duramax
- 1984 Subaru Justy 1.0 - 4x4 - 3 cyl, 54 bhp, 80 nm, 770 kg :P
- 1973 Opel GT "Racing" 2.0i-8v
- 2009 Polaris IQ 600RR

Alt av VAG er solgt :)
Demag73
Car: T4 1999

Post by Demag73 »

Nå har jeg skrudd opp og sjekket rele`et. Det første jeg så var at rele`et var ikke slik som på bildet. Det er like stort som det 53 rele`et på siden og nummeret var 38. Vet ikke om det gjør noe?? Klarte heller ikke kjenne at det klikket, men broderen mente på at han hørte et lite dunk (klikk) under bilen. Skal kjøre over grava på jobben til broderen en dag og sjekke litt under bilen.

Ellers vil jeg takke alle som har kommet med gode tips og svar :)
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

SantaClaw wrote:
Demag73 wrote: Kjøpte en Caravelle T4 99-mod Syncro lang utgave med ABS for ca 1/2 år siden. Ohøyre fremhjul spant. Hmmm, hadde jeg for lite gass?? Prøde igjen, men akkurat det samme. ABS`en jobbet heller ikke slik som forrige eiger sa den skulle gjøre. .

Du har abs. Da har du også E-Diff framme. Alle Syncro som er levert med ABS har E-Diff

Da skal den bruke ABS systemet for å hindre at et hjul spinner. ved å aktivt bremse ned det hjulet som spinner.
Min spinner bestandig på begge framhjul.

Syncro systemet er utstyrt med en frikobler, denne blir styrt av ABS systemet, og kobler ut syncroen hver gang du bremser så ABS slår inn (nøkkelfunksjon til ABS er å kunne bremse ned enkelthjul/akslinger) . Denne frikoblingen kan henge seg opp, som igjen fører til at 4x4 er effektivt koblet ut. Denne saken er styrt av vakuum.

Bak askebeger og klima anlegg i dæsjen, finner du 3 releer, 1 av disse styrer det systemet.

Åpne opp, start bilen, la den gå i ca 1 min få å bygge opp vacuum. stopp bilen legg hånda på releet merket 87, sett bilen i revers, (tenninga på) da skal du kjenne et klikk, og høre et dunk baki diffen...

Image

Ingen klikk eller dunk ?

Feil på bryter i clutch pedal ?

Eventuellt vacuum slange.

Står mer om dette her:

http://translate.google.no/translate?hl ... 8Syncro%29
Hei
Har jo en syncro jeg og, med abs. Den spinner alltid med et fram og et bakjul. Er det noe som er på bærtur hos meg da? Testa om syncroen virker i revers, noe den gjør da jeg begynte å rygge i en bratt bakke med framhjula på is, og bakhjula på bar asfalt.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Post Reply