Eg har ein Caravelle 1988 med oljelekasje på servorøyret. Denne gamlingen har dei dessverre ikkje originalt lenger, så eg må gå laus på bildelesenter (opphøgging). Har de gjort slik jobb og kor omfattande / tidkrevande er dette - for ein nestenamatør?
(PS! Tips til kor eg kan få tak i slikt - bur forresten i Tromsø)
Å byta servorøyr
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Re: Å byta servorøyr
Hei, Tormey! (Og velkommen!!
)
Hvor står dette servorøret som er lekk, da?
På høyre rammevange bak ligger tur og retur røret til pumpe og servo-oljebeholder.
Foran har du rørene på tannstanga.
De sistnevnte er rimelelig greie å komme til, da man kan skru løs slangene, og skru løs hele tannstanga.
(Endeledd, hardy-kobling v/tannstang og 4 gjennomgående skruer m/skiver og mutter.)
Bak..
Er det litt verre. Rørene ligger som sagt oppå rammevangen, utsatt for saltsprut etc. Så dermed så ruster det lett hull.
Det som er vanlig er å bytte ut disse rørene med hydraulikkslange.
På en syncro har du også tanken over girkassen, slik at adkomsten er ikke den beste.
Får du rørene ned, går det an å få bøyd til erstatninger i rustfritt stål.
Å skru løs noe slikt på huggeri, kan være både og mtp. rust på også disse.
Et firma som driver med hydraulikk, bør kunne skaffe både rør (som da må bøyes til) og slanger.
Noen vil ikke lage til slanger, hvis de hører at du skal ha de til servostyring på en bil. (Slik at du er oppmerksom på det.)
Er vel endel, enten på Skattøra og/eller på Tomasjord, som kanskje driver med hydraulikk etc.
Hvor står dette servorøret som er lekk, da?
På høyre rammevange bak ligger tur og retur røret til pumpe og servo-oljebeholder.
Foran har du rørene på tannstanga.
De sistnevnte er rimelelig greie å komme til, da man kan skru løs slangene, og skru løs hele tannstanga.
(Endeledd, hardy-kobling v/tannstang og 4 gjennomgående skruer m/skiver og mutter.)
Bak..
Er det litt verre. Rørene ligger som sagt oppå rammevangen, utsatt for saltsprut etc. Så dermed så ruster det lett hull.
Det som er vanlig er å bytte ut disse rørene med hydraulikkslange.
På en syncro har du også tanken over girkassen, slik at adkomsten er ikke den beste.
Får du rørene ned, går det an å få bøyd til erstatninger i rustfritt stål.
Å skru løs noe slikt på huggeri, kan være både og mtp. rust på også disse.
Et firma som driver med hydraulikk, bør kunne skaffe både rør (som da må bøyes til) og slanger.
Noen vil ikke lage til slanger, hvis de hører at du skal ha de til servostyring på en bil. (Slik at du er oppmerksom på det.)
Er vel endel, enten på Skattøra og/eller på Tomasjord, som kanskje driver med hydraulikk etc.
Last edited by Bugman on 20 Nov 2010, 15:37, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
skal gå å bytte disse til plastrør.
You create your own universe as you go along.
Hvis du har nok stål igjen akkurat der koblinger til tannstang og koblinger til servopumpe/beholder befinner seg, kan du erstatte de lange rustne løp med kobberrør fra biltema. Dette er bøyelig gods som er overtrukket med plast, og det finnes i 5m ruller i både 10mm (trykkside) og 12mm (retur) dimensjon. (ca.kr.299 per rull hvis jeg husker riktig). Sag over de gamle rørene i motorrommet et stykke fra koblingen slik at du har en stump igjen å skru en 10mm eller 12mm kompresjonkobling på. Pass på å gjøre dette på et sted du kommer lett til med nøkkelen. Da gjør man det samme nede ved tannstangen. Lettere å komme til hvis en fjerner reservehjulsbeholderen. Kobberrørene tres inn langs samme trasé som de gamle på en syncro. Det er begrenset med plass akkurat der de skal forbi indre bærearmakslingen, men det går. Om de gamle klipsene på rammen har rustet vekk er det ikke noe problem, rørene kan stripses til andre rør, og sammen. Kutt vekk alt av gamle rør, og legg de nye på samme trasé. Det er uvanlig at de gamle rør er gjennomrustne akkurat der de kobles til pumpa eller stangen, som regel ruster de mest i nærheten av høyre hjulbue foran og langs rammen rett foran motorrommet. Dette har jeg nå gjort problemløst på 5 biler. På en 2wd er det litt mer komplisert, en får ikke vekk de gamle rør der de passerer over drivstofftanken. Jeg pleier å tre nye rør langs rammen og deretter ut i høyre hjulbue før de skal inn til tannstangen.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Servostyringens systemtrykk ligger på 115-120 bar, på tomgang.
Personlig vil jeg påstå at å benytte skjøte-nipler, 1/2" hydraulikkslange m/overfallsmutre i begge ender, samt strips er den enkleste løsningen å få på plass under bilen.
Men hvis man ønsker/orker å legge litt arbeid i det, vil jegforeslp å få laget tur og retur-rør av rustfrie hydraulikkrør. Overganger mellom rør og pumpe, samt rør og tannstang ville jeg fått laget av 1/2" hydraulikkslanger.
Personlig vil jeg påstå at å benytte skjøte-nipler, 1/2" hydraulikkslange m/overfallsmutre i begge ender, samt strips er den enkleste løsningen å få på plass under bilen.
Men hvis man ønsker/orker å legge litt arbeid i det, vil jegforeslp å få laget tur og retur-rør av rustfrie hydraulikkrør. Overganger mellom rør og pumpe, samt rør og tannstang ville jeg fått laget av 1/2" hydraulikkslanger.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bøyde nye rør til syncroen min tidligere i vår. Kjøpte nye rør og skjøter på industri senteret. Skjøtet rørene ca 10 cm fra tannstangen. Bøyde rørene ved hjelp av skrustikke og fastnøkkel. Er veldig mange bøyer, som er tett i sammen, fikk ikke plass til rørbøyer alle stedene. Kostnad hos Industrisenteret 995 kroner. Brukte ca 10 timer med demontering, deleinnkjøp, bøying, prøving og feiling, og montering. Måtte lage noen av festene på nytt, da disse var rustet helt bort.
Lykke til. Husker ikke hvem nettside det er, men har sett disse på nettshop et sted etter jeg gjorde dette selv.
Lykke til. Husker ikke hvem nettside det er, men har sett disse på nettshop et sted etter jeg gjorde dette selv.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... ory_id=137
eller her
http://server3.gs-shop.de/200/cgi-bin/s ... terID=4357
eller her
http://server3.gs-shop.de/200/cgi-bin/s ... terID=4357
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Det endte med at eg fekk den lokale verkstaden til å ta saka. NOK5000. Han prøvde fyrst med "biltema" dimensjon, men erfarte at høgre bak hadde for høgt trykk. Ein lokal bedrift laga nytt røyrstrekk som ser ut til å virka godt. Takk for alle tilbakemeldingar. Eg må nok vurera den andre sida også.
PS! Neste prosjekt er vel hjullager bak (H+V).
PS! Neste prosjekt er vel hjullager bak (H+V).
-
Mr.Mean
- Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
- Phone: 93071960
Har bygget om til servo, å her ble det brukt hydraulikkslanger tur/retur. Hyggelig å tre frem og tilbake. Fungerer 100%. (enda en løsning
)