Dekk med slitte pigger.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
myraas
Car: VW T5

Dekk med slitte pigger.

Post by myraas »

Heisann.
Sitter her uten erfaring med 4 motion og stor bil på vinterføre. Det som jeg er usikker på er om jeg burde kjøpe nye vinterdekk eller ikke da de jeg har dekk med greit spor, men få pigger som sitter igjen.
Har ikke kjørt på vinterføre med 4 motion eller stor bil før så er i tvil om jeg må ha nye dekk..

Noen som har erfaring med å kjøre piggfritt kontra pigger må gjerne slenge inn en komentar.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Dekk med slitte pigger.

Post by Rudeboy »

Hvordan slitasje er det snakk om, ser de skeivslitte i side eller lengderetning ?

Skeivslitasje kan indikere at noe annet enn selve dekka ligger bak problemet med slitasjen, you know :wink:
myraas

Post by myraas »

Akkurat det har jeg ikke sett etter siden dekkene fulgte med bilen da jeg kjøpte å de bare har blitt stående ute imens... Men litt av problemet er jo det at det mangler mange pigger, ca 10-20% av piggene som sitter igjen..
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

4 motion opphever ikke tyngdeloven. Jeg har kjørt med piggfritt på begge 4motion caravellene jeg har hatt og har ikke hatt noe problem så lenge dekken er fra Nokian :P
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Post by sandman »

Jeg har også kjørt kun med piggfritt de siste årene, nå senest i 3 år på Caravelle'n med 4-Motion. Jeg har også bestilt piggfritt på nybilen som blir levert opp mot juletider. Aldri hatt problemer med piggfritt bare man bruker hodet litt og ikke stoler blindt på dekkene.
Det er mulig at piggdekk uten pigger vil ha dårligere feste enn piggfrie dekk i og med at piggdekk er konstruert for å ha piggene inntakt.
Stig Joar Sanden

2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
myraas

Post by myraas »

Takker for råd! Blir nok nye dekk på meg med tanke på hva sandman sier ang type dekk til type føre.. Har no prosenter gjennom jobben på dekk så da for jeg benytte meg av de..

Takk for svar.
Post Reply