Peiling av oljemengde i automatkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bila
Car: T4 2001 AUT

Peiling av oljemengde i automatkasse

Post by Bila »

Er det noen som vet om oljen skal sjekkes med motoren i gang? vet at oljetemperaturen skal være 40 grader, men ikke om man skal peile med motoren i gang eller ikke.
TL35182
Car: T5 Caravelle 140hk 4motion 2010mod

Re: Peiling av oljemengde i automatkasse

Post by TL35182 »

Motoren skal gå på tomgang, spaken i P, tempratur mellom 35-45grader på girolja.
Bila

Post by Bila »

Det gjorde susen ja, bilen er nesten som ny.
Vet du forresten hvordan man registrerer en ny kasse i "hjernen" til bilen? mener jeg leste en gang noe med gassen i bunnen med tenninga av, tenning på og et eller annet jeg ikke husker.
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Varierer dette veldig fra kasse til kasse? Har en 01P kasse, og på denne fikk jeg beskjed om en litt annen prosedyre.

1. Fylle til det begynner å renne ut av bunn pluggen
2. Start bilen og la den gå litt, med spaken i P
3. Stopp bilen og fyll på til den renner ut av bunnpluggen igjen.
4. Start bilen og la den gå en stund slik at den kommer opp i temperatur(et triks VW bruker er å vente til viftene starter å gå)
5. Dra spaken innom alle girerene mens den går.
6. Stopp bilen og fyll opp til det renner ut av bunnpluggen igjen.
7. Ferdig, skru til bunnpluggen.

Var litt olje i converteren og med denne prosedyren fikk jeg fyllt på 5,1liter.
Sean
--------------------
2000 VR6
amubus
-
-

Post by amubus »

hei. hvilke problemer hadde du med kassen? min rister og øker/senker turtall ved belastning. mener det er svidde lameller. tenker å hive den ut tilfordel til manuell...
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Bila

Post by Bila »

Jeg byttet kasse i fjor sommer, men den nye kassen var liksom ikke helt som den skulle være, problemet var at den glapp for tidlig ut av gir når jeg slapp gassen, hvis jeg slapp gassen i 80 km/t i en slakk nedovebakke så holdt den giret til ca 35-40 km/t før den gikk i fri.

Nå holder den til ned mot 10-15 km/t før den slipper, ev. girer ned, før girte den ikke ned til tredje, den bare glapp ut av fjerde.

Jeg vurderte og å bygge om til manuell i fjor, sjekket med biltilsynet om lover og regler for det, fikk til svar at det ville bli en lang og vanskelig prosses, da det ikke er lov å bygge om biler som er nyere en 1992 mod, og om jeg likevell gjorde det så måtte jeg sende søknad både hit og dit, og jeg måtte også regne med at det mest sannsynlig ikke ble innvilget.
amubus
-
-

Post by amubus »

ja, de skal vel legge seg opp i det og.......:-I
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Står det automat i vognkortet da? Om det brukes originaldeler ser jeg ikke problemet...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

SCar wrote:Varierer dette veldig fra kasse til kasse? Har en 01P kasse, og på denne fikk jeg beskjed om en litt annen prosedyre.

1. Fylle til det begynner å renne ut av bunn pluggen
2. Start bilen og la den gå litt, med spaken i P
3. Stopp bilen og fyll på til den renner ut av bunnpluggen igjen.
4. Start bilen og la den gå en stund slik at den kommer opp i temperatur(et triks VW bruker er å vente til viftene starter å gå)
5. Dra spaken innom alle girerene mens den går.
6. Stopp bilen og fyll opp til det renner ut av bunnpluggen igjen.
7. Ferdig, skru til bunnpluggen.

Var litt olje i converteren og med denne prosedyren fikk jeg fyllt på 5,1liter.
Denne prosedyren har jeg aldri hørt om på noen VW-kasse. Alle VW/Audi automatkasser jeg har vært borti (av typen uten peilepinne) skal fylles på følgende måte: Fyll på opp til peilehullet med kald girkasse. Start motoren, velgerspaken i P, mulig den skal kjøres gjennom alle gir først, men det husker jeg ikke sikkert. Diagnoseapparat skal være koblet på og vise giroljetemperatur. Fyll etter olje mens motoren går på tomgang, når giroljetemperaturen er mellom 35 og 40 grader skal olja akkurat nå opp til peilehullet, og renne ut på grunn av varmeutvidelsen på olja. Skru igjen peilepluggen før du stopper motoren. Hvis du stopper motoren før du stenger peilehullet vil det fosse ut olje.

Det kan godt hende at motoren blir så varm at viftene starter omtrent på riktig giroljetemperatur, men det blir litt omtrentlig. Total oljemengde i automatkassene i T4 er oppgitt til 5,25 liter, inklusiv converter. Så det forundrer meg litt at du har fått på såpass mye som 5,1. Min erfaring er vel egentlig at det ikke er mulig å få på så mye olje på ei slik kasse uten at motoren går.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Fyll etter olje mens motoren går på tomgang, når giroljetemperaturen er mellom 35 og 40 grader skal olja akkurat nå opp til peilehullet, og renne ut på grunn av varmeutvidelsen på olja. Skru igjen peilepluggen før du stopper motoren. Hvis du stopper motoren før du stenger peilehullet vil det fosse ut olje.
Jeg kan trygt love deg at olja fosser ikke ut selv om man stopper bilen uten å ha satt i bunnpluggen mens man fyller. Hvis man tar ut pluggen på en kald girkasse så vil oljen som ligger over påfyllingsrøret renne ut, men det er fordi all olja som ligger oppe i kanaler og lignende ved varm kasse har rent ned igjen.
Det kan godt hende at motoren blir så varm at viftene starter omtrent på riktig giroljetemperatur, men det blir litt omtrentlig. Total oljemengde i automatkassene i T4 er oppgitt til 5,25 liter, inklusiv converter. Så det forundrer meg litt at du har fått på såpass mye som 5,1. Min erfaring er vel egentlig at det ikke er mulig å få på så mye olje på ei slik kasse uten at motoren går.
Girkassa mi var helt tørr, med litt olje i converter, så jeg synes ikke det er det minste forunderlig at det gikk på 5.1liter. Hadde vært annerledes om det kun var vanlig olje- og filterskift, da hadde man ikke fått på så mye pga converteren hadde vært full.

Jeg skal ikke gå god for det, men trikset med å vente til viftene går var det en tysk VW mekaniker i Kaiserslautern som fortalte, og det virket som han hadde mer peiling på både motor og girkasse på bilen min enn noen andre jeg har pratet med før. Han hadde gjort mange slike oljeskift og mente det var bra måte å gjøre det på.
Sean
--------------------
2000 VR6
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

SCar wrote: Jeg kan trygt love deg at olja fosser ikke ut selv om man stopper bilen uten å ha satt i bunnpluggen mens man fyller. Hvis man tar ut pluggen på en kald girkasse så vil oljen som ligger over påfyllingsrøret renne ut, men det er fordi all olja som ligger oppe i kanaler og lignende ved varm kasse har rent ned igjen.
Da renner det mye seinere tilbake på T4 enn på den Audien jeg holdt på med da jeg fant på å stoppe motoren.. Det endte med ganske mye ATF på gulvet. Denne kassa hadde riktignok en stor påfyllings-/nivåplugg på siden av bunnpanna, ikke et sånt tynt plastrør som er skrudd opp fra underkant av bunnpanna.
SCar wrote:Girkassa mi var helt tørr, med litt olje i converter, så jeg synes ikke det er det minste forunderlig at det gikk på 5.1liter. Hadde vært annerledes om det kun var vanlig olje- og filterskift, da hadde man ikke fått på så mye pga converteren hadde vært full.
Oljemengden på 5,1 liter virker helt rimelig den, siden kassa har vært demontert. Jeg tok utgangspunkt i at mye olje ville renne tilbake når oljepumpa i kassa stoppet, og var litt forundret over at du hadde fått fylt på noe som virker som en riktig mengde olje.
SCar wrote:Jeg skal ikke gå god for det, men trikset med å vente til viftene går var det en tysk VW mekaniker i Kaiserslautern som fortalte, og det virket som han hadde mer peiling på både motor og girkasse på bilen min enn noen andre jeg har pratet med før. Han hadde gjort mange slike oljeskift og mente det var bra måte å gjøre det på.
Alt tyder jo på at det ble rimelig riktig, men jeg har aldri hørt om denne snarveien før. Siden jeg har tilgang på diagnoseapparat velger jeg å følge fabrikkens prosedyre dersom jeg noen gang skulle finne på å skaffe meg en T4 med automat. Det er viktig med riktig oljemengde på automatkassene, og jeg er kanskje litt i overkant pirkete når jeg holder på med slike ting..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply