Registrering av Svensk VW

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Brunolundh
Car: T4 1999 Lang
Phone: +46707522530

Registrering av Svensk VW

Post by Brunolundh »

Hallo

Jag har en svensk VW Tdi long som är registrerad som Lastbil (varebil) i Sverige. Och eftersom den är long så har den fortfarande kvar 5 seter.
Är det tillåtet att ha den registrerad som varebil med 5 seter när den är long eller måste jag ta bort de och bara ta to kvar?

Tack på forhand!
Christer Bruno-Lundh

Veldi fint forum ni har här förresten, här kommer jag va mycket. Har bara haft min vw caravelle i en vecka men liker det mycket.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Registrering av Svensk VW

Post by Rudeboy »

Hei og velkommen til formuet til Martin :D

Jeg innbiller meg at det finnes en regel som sier du som EU-borger kan kjøre din egen bil i ett år i Norge uten å måtte gjennomføre noen formell import av bilen. Jeg husker ikke hvor jeg har dette fra, men et godt sted å begynne lese seg opp på Staten norge sine krav er hhv

www.vegvesen.no

og www.toll.no

for bl.a slike spørsmål - jeg tror andre her inne vet bedre enn meg, så du får sikkert svar her også.

mvh,
Yngve S
menig forumist & VWfantast
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Ja det stemmer att du får ha bilen i ett år och vad jag förstår får du senare ansöke om att ha den i ett år till.
Men tids nock behöver jag ju registrera den som varebil i Norge och då är frågan om jag fortsatt kan ha 5 seter i den eller om man endast får ha to som varebil.

/Bruno
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Finns mange transportere her i Norge som er registrerte som 5 setere.Visst det er orginalseter med orginalseler og orginal innfestning (skruer og bolter) er det nok ikke problem å få det godkjent.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Även med grön registreringsskylt?

/Bruno
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Nei, du kan ikke ha grønne skilt (varebil) og mer enn 3 seter, på èn rekke. Skal du beholde 5 seter, må du registrere den som personbil.

Kombinertbil regelen er vel borte?
Mvh
Pål
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Synd i Sverige är det lika att bara 3 seter i en rekke, men eftersom jag har den longa caravellen så får jag ha 5 seter.

Är det dyrt med tdi och ikkje varebil?

/Bruno
Ramius
Car: 95mod T4 (Solgt), 97mod T4

Post by Ramius »

Jeg mener regelen er sånn at om du har eid bilen i over 1 (eller kanskje 2) år før du flytter til Norge så kan du avgiftsfritt importere bilen inn til Norge uavhengig av typen bil.
Men er litt på tynn is så jeg er absolutt ikke sikker.

Morten Sandvik
Caravelle 2,4D T4, 97 mod - Kort type og Syncro
Caravelle 2,4D T4, 95 mod - Lang type og Syncro (Solgt)
"Vi som elsker Caravelle" gruppe på Facebook
OddN
-
-

Post by OddN »

Ramius wrote:Jeg mener regelen er sånn at om du har eid bilen i over 1 (eller kanskje 2) år før du flytter til Norge så kan du avgiftsfritt importere bilen inn til Norge uavhengig av typen bil.
Men er litt på tynn is så jeg er absolutt ikke sikker.

Flyttegodsreglene er borte, kombinertbilreglene er borte, så her er alternativene varebil (med 2 eller 3 seter foran) eller personbil, med så mange seter du vil opp til og med 9.

Og det ligger en avgiftskalkulator på toll.no som er grei å bruke... men pass på at du sitter godt før du prøver å regne ut personbilavgiften :)
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Det finnes varbilklasse 1, men jeg er ikke sikker på hva den sier om antall seter osv. Tror den finnes kun for å få registrert biler som ikke takler EU-kassa, som varebil. Avgiften er nesten like høy som personbil?
Mvh
Pål
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Helt sjukt, kan man inte ta med sin bil om man flyttar tillbaka/till Norge utan att behöva betala 114 000 i toll. Dubbelt så mycket som bilen kostade att köpa!!! :shock:

Nu blev jag lei meg och vill nästan inte flytta. :?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Pål_B wrote:Det finnes varbilklasse 1, men jeg er ikke sikker på hva den sier om antall seter osv. Tror den finnes kun for å få registrert biler som ikke takler EU-kassa, som varebil. Avgiften er nesten like høy som personbil?
Jeg tror ikke du kan ha mer enn en seterad i varebil klasse 1 heller. Men du trenger vel ikke å ha full skillevegg som på klasse 2. Klasse 1 har hvite skilt, ikke grønne, og avgiften er nøyaktig den samme som for personbiler. For noen år siden forsvant vel også momsfritaket for varebil klasse 1 registrert på firma, og da er det vel ikke lenger noen vits i å registrere en bil som varebil klasse 1. Du oppnår nøyaktig det samme, for nøyaktig samme pris, ved å registrere den som personbil og legge ned / ta ut baksetet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Jeg vet enkelte biler blir registrert som varebil klasse 1. Deriblandt Nissan Note. En latterlig liten bil, som antagelig blir mer en image-greie enn en varebil for de som kjøper den.
Mvh
Pål
wickie
-
-

Post by wickie »

Du har kun lov å kjøre i et år med den svenske bilen, hvis du kun skal oppholde deg i Norge midlertidig (maks et år).
Dette må dokumenteres med f.eks. en midlertidig arbeidskontrakt som maks gjelder i et år.
Denne må du ha med deg i bilen.

Du kan få forlenget dette utover det første året til maks to år. Men her må du ha en skriftelig kjøretillatelse fra tollvesenet.

Forblir du etter det ene året (eller to år) i Norge, må avgiften betales for det tidspunktet du inførte bilen for første gang.
Du får ikke noe bruksfradrag for det ene året (eller to år) som bilen har blitt eldre, slik du ville fått ved import av en bruktbil!

Dvs. det koster like mye en om du hadde betalt avgiften med en gang.
Du utsetter bare betalingen.

Har du en fast arbeidskontrakt, eller får dette i det første/ andre året, må avgiften betales med en gang.

Kjøper du f.eks. et hus eller leilighet anser tolvesenet det som en grunn for permanent opphold og dermed får du ikke kjøre med den svenske bilen lengere.
Det samme hvis du f.eks. er gift/ gifter deg med en person som har permanent opphold i Norge (dermed anser tolvesenet det som at du også vil forbli her)!
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Det är bland det sjukaste jag har hört...

Så om man flyttar permanent till Norge måste man först sälja sin bil, flytta och köpa en norsk bil?
Det blir ju en maximal förlust affär. först får jag kanske max 60000nok för min bil i Sverige och skall jag köpa en motsvarande i Norge får jag i alla fall betala 100000nok.

Vill inte norska staten att deras medborgare skall flytta hem igen då de har bott utomlands.
Det är dåligt med arbetskraft i Norge särskilt sykepleier. Så när min sambo har utbildat sig i Sverige till sykepleier och skall flytta hem igen för att jobba får hon detta "straff"?

Så det har tagit bort flyktgods?
Är det enda alternativet att sälja bilen INNAN man flyttar till Norge? Inga andra sätt att lösa det på eller?

/Bruno
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Brunolundh wrote:Det är bland det sjukaste jag har hört...

Så det har tagit bort flyktgods?
Är det enda alternativet att sälja bilen INNAN man flyttar till Norge? Inga andra sätt att lösa det på eller?

/Bruno
Dessverre så er det ingen vei rundt denne sinnsyke regelen, å ta med bil fra utlandet skal finansiere statskassen uansett hvilken situasjon man er i.
Jeg kjenner en som fikk beskjed fra Tollmyndighetene at det ville koste han nesten 200000,- hvis han skulle ha med bilen sin fra England ved flytting hit!! Alternativet er jo da å selge en ganske ny bil, for så å kjøpe et vrak i forhold her i Norge. Veldig logisk...

For midlertidig bruk vet jeg det finnes avtale mellom det Britiske og Norske forsvaret hvor man kan ha med seg bil avgiftsfritt til Norge, men dette er kun midlertidig og bilen må ut igjen. Men her får man Norske skilter og kan være hvertfall 4 år. Men som sagt så tror jeg dette kun gjelder militært??
Sean
--------------------
2000 VR6
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Ja det är synd att det skall va sådana regler.

Nu kommer vi inte ha råd att flytta till Norge och min sambo kan inte flytta hem till sin mor och bo nära henne de åren innan hon går bort.
Tragiskt!

Blir veldi lei meg!
/Bruno
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Skal si du er glad i bilen din, om det er den som står iveien for å flytte eller ikke flytte :)
Mvh
Pål
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Nja det kanske inte är det men i Sverige kostar den ca 60000nok och om jag skall köpa en motsvarande i Norge så kostar den ju 116000-130000 nok
en förlust på 70000 nok, tyvärr så har jag inte de pengarna att leka med hur mycket jag än skulle vilja flytta till Norge.

Det är inte ekonomiskt möjligt hur mycket jag än vill. Kan ju inte köpa ett vrak som familjen inte får plats i.
Förresten är den inte helt betald och skulle inte vara det när vi skulle flyttat.

Vem vill köpa en bil som det är lån på?

/Bruno
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Du kan vel selge bilen din i Sverige og kjøpe en billigere T4 her i Norge. Du finner mange T4 til den summen du får for din. Hvis ikke alt blir spist opp ved å tilbakebetale lån.
Mvh
Pål
wickie
-
-

Post by wickie »

Diplomater, diplomatisk personell, Nato personell og personell fra den Nordiske Investeringsbanken er noen av gruppene som får registrert sine biler i Norge uten å måtte betale noe avgift.

Det er også mulig å ta in en bil som arvegods avgiftsfritt (lignende betingelser som det var på flyttegods gjelder).

Flyttegodsfritaket er som sagt fjernet, selv om dette strider mot internasjonale avtaler Norge har. Spesiellt strider det imot at det også må betales moms. Det skal egentlig ikke betales moms på flyttegods innen EU/EØS.
Norge beroper seg på at engangsavgiften ikke er en importavgift. Du kan ta inn bilen uten å måtte betale denne. Denne må du nemelig først betale når du skal registrere bilen :roll: :?

I Danmark må det ikke betales moms på flyttegodsbiler. Registreringsavgiften (= engangsavgiften) må likevel betales!

Du er ikke den første som forkaster sine planer om å flytte til Norge pga. bilen.
Vet om flere tyskere som har annulert sine arbeidskontrakter pga. av dette!!! Mange satset så heller på Sverige, som et "normalt" land!

Til Tyskland er flyttegodsbiler fritatt fra alle avgifter (selv om dem ikke er høye der, 19% moms, 10-22% toll).

Hjertelig velkommen til Norge! :roll: :? :( :oops:
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Jo det är klart det finns lösningar på allt :)
Men det är ju tråkigt att behöva byta ner sig till en rishög när man har en bil som har hög standard och är värd mer.
Skall man behöva straffas när man flyttar till ett annars så vackert land?

Värre är det med Tordis bil som kostar runt 10000 nok här och upp mot 40000 nok i Norge (Toyota celica -91)
Vad får vi för 10000 nok i Norge som motsvarar en celica -91?

/Bruno
Brunolundh

Post by Brunolundh »

Pål_B wrote:Hjertelig velkommen til Norge! :roll: :? :( :oops:
Nu kommer vi inte ge upp på att flytta till Norge pga av bilen. Men det är inte säkert vi har råd inom en längre tid.
Istället för att flytta 2010 kanske det får bli 2015 när bilen i alla fall inte är värd så mycker. :(

Synd, det är flera saker är dåligare med Norge än Sverige. Det är säkert saker som är betydligt bättre oxå, men i all ilska kommer jag inte på nåt.

Hjälp mig gärna komma på saker så jag blir lite glad igen. :)

/Bruno
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sånn i farta:

-Vi har bedre veier.... :roll:
-Vi har kort vei til Europa... :roll:
-Vi har billig strøm... :roll:
-Vi har tog som aldri står... :roll:
-Vi har ofte samferdselsministre uten førerkort... :roll:
-Vi har regjeringer med stor bilinteresse... :roll:

og så videre...

Nå fikk jeg vel egentlig mest lyst til å flytte ut av landet...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

I dag var det den morsomme Rune Andersen :mrgreen:

Helt korrekt alt som står her hva gjelder tid osv, og skal en være helt pirkete så er det faktisk maks 6 måneder oppehold som gjelder.

Skattemyndighetens regler som trer i kraft og de er ikke i paritet med Tollverkets. Jeg gikk igjennom alt dette i 1995 når jeg emigrerte og hadde da muligheten å ta med flytte gods men jeg ble nødd til å si nei til fast ansettelse og få papir på kontraktert maks 3 år for å få disp å kjøre med svenske skilt her. Jeg hadde da en SAAB turbo 900 som jeg hadde betalt 10000kr for og den skulle jeg bli nødd til å betale 45000kr i avgift for å ta med inn hit. Velkommen til norge :mrgreen:

Men ikke la bilen hindre deg, ta den med på 1 år og selg den i sverige etter det. Åsså kjøper du en T3 her :mrgreen: eller gjør som meg finn en eks drosje T4 og konverter den til personbil så blir avgiftene lave.

Men å komme vekk fra avgifter går ikke uten her er det bare å bøye seg for systemet.

Hmmm kom å tenke på noen kommentarer som har med svensk norsk telekommunikajon å gjøre, men kna ikke huske hva som ble sagt :roll:

Pakk kona og resterende å dra over, har intet å tape og alt å vinne.

Lenge leve Norge :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply