Handle T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Tæff
-
-

Handle T5

Post by Tæff »

DA har eg fått meg ny jobb og det vert ein del pendling over litt avstand to tre gangar i veka. Har difor komt fram til at eg vil selge T4 transporteren min frå 95 til fordel for noko litt mindre "traktor" aktig, altså T5. God bil å køyre, men det vert, litt for tregt og tungt til slikt bruk trur eg. Er det som to "ulike" bilar å regne desse to modellane med tanke på køyrekomfort, motor og støynivå?

Prisramma mi vil vere kring 120-max 130000, ergo er det vel 86hk eller helst 105hk Transporter som er aktuelle. Er det himmelstor forskjel på desse motorane, eller er det berre snakk om ein chip?

Er det vidare noko anna ein bør vere obs på ved handling av T5 transporter? Kva bør ein ta omsyn til med tanke på km stand og byte av slitedelar?
Har søkt litt på forumet, men ikkje funne dirrekte svar.

Takkar for svar
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
hunter
-
-

Re: Handle T5

Post by hunter »

når du snakker transporter i det prisleiet er det ca 5 år gamle biler som er kjørt 60-300'km... årsmodellen tilsier skifte av reg.reim/vannpumpe... Clutch er elendig på bilene og skiftes like ofte som enkelte skifter underbukse... manifoilen blir ødelagt av vibrasjoner... alt av deler i forstillingen går i stykker... turboene ryker rett som det er... elektriske feil etc etc... om du ikke må ha stor varebil ville jeg heller funnet en personbil i det prisleiet og spart masse repkostnader... eller funnet en siste utgave av t4 (selv om de ikke er særlig mye bedre)... jeg er kjempeglad for at jeg er kvitt min t5... men de er kanonbra å kjøre... spesielt lang utgave :) Lykke til!

EDIT: og mindre enn 105-hesteren er bare tull... da får du en motor som ikke flytter bilen fremover og som du garantert ikke får solgt...
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ai Karamba.......

Da spørst det.skal ha stor bil ja. Brukast til alt frå vedtransport til småcamping....lukter Hiace her ass...... :mrgreen:

Fantastisk rart at det er så mykje feil med det som vel må vere norges mest solgte varebil? Kva er då fordelen med T5 kontra feks Vivaro, primstar og Traffic og evt Hiace?
Siste år:
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Og jeg ville si: Ikke hør på hunter! Ensidig negativ vinkling skal du styre unna da - det finnes alltid noen som mener en bil er drit og som kan dra frem et lass av skrekkhistorier. Sjekk heller forumet her, sjekk brick-yards og det danske forumet.

Dropp Hiacen og kjøp T5. Jeg har nå min andre og er superfornøyd. Den forrige kjørte jeg ca. 90K på 3 år og jeg erfarte null av det hunter skriver. Reg.reim, ja, men det er en slitedel som også skiftes på andre biler. Ellers var det null feil på turbo, elektrisk, clutch, manifoil etc. Bilen var pent behandlet da jeg kjøpte den og den var fremdeles pent behandlet da jeg solgte den. Kan godt være at en T5 som behandles som søppel blir deretter og at du med den vil erfare alt det hunter nevner.

Det som derimot dro på litt kost var slitedeler i forstilling, lakkering pga. flassing og rust. Det siste skyldes ujusterte skyvedører...Å, ja, og en drivknute. Og de koster!

Jeg brukte også bilen som bybil, turbil, bobil / padlebil, flyttebil med mer. Du kan heller ikke sove komfortabelt bak i en personbil / stasjonsvogn uten å stable all bagasjen ute i regnet... Jeg har fler kompiser som har kjøpt T5 varbeil og bruker dem som bobil og ingen av dem har angret.

Du merker også vesentlig forskjell på 105 og 88 hk. Og det er forsskjell på å eie kort og lang dersom du bor i byen... Prøv å finne en som er passe pent behandlet og dra den på en naf-test om mulig. Om du ønsker kan jeg gi deg tips om en del av det jeg så etter ved kjøp.

Vivaro og Traffic er samme bil og om du sjekker litt statistikk vil du se at de figurerer ganske hyppig på 'aboslutt dårligste bruktbil' lister.

Bil er følelser ikke fornuft. Kjøp den du liker og ikke den som statistisk sett gir deg minst hodebry.
hunter
-
-

Post by hunter »

jeg har hatt caravelle 2005 modell som jeg kjørte ca 50000 før jeg solgte den... den ble kjørt særdeles fint og ble tatt godt vare på... en skikkelig god bil å kjøre men stadig feil på den... det meste fikk jeg skiftet på garanti/reklamasjon men tenk på hvem som må betale for dette når så ikke gjelder lenger... delene og reprasjonene på disse bilene er kostbare... jeg sier ikke at t5 er dårligere enn andre varebiler, bare at det kan bli dyrt å holde den i god stand over tid og at det kan bli billigere å eie en personbil om det kunne være et alternativ... fakta på reprasjoner kan du få hos Møller... det vil bekrefte mine uttalelser!
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ok. Personbil er ikkje eit alternativ..har alt for plasskrevjandes hobbyar.. ;)

Men forstår eg deg riktig at på din bil som køyrte 50000km så måtte du bytte alt i forstillin, clutsh, eksosmanifoil OG turbo? Det høyrest jo aldeles horribelt ut. Får håpe det er ein "mandagsbil"

Skal ta med positive og negative komentarar i betraktinga og skal på garanti kontakte både ein og to møller/berge og co forretningar og høyre deira erfaringar. Skal og snakke med eit firma her i byn som brukar T5 som firmabil og eg veit byter ut "gammal" T5 mot nyare T5.
Siste år:
TL35182
Car: T5 Caravelle 140hk 4motion 2010mod

Post by TL35182 »

T5 2,5l 130hk og 174hk har diverse feil som hunter nevner, turbo, manifold, vannpumpe, servopumpe. Men dette blir som regel bytta på garanti.

På 1,9l 86hk og 102hk må du regne med å bytte svinghjul om dette ikke er gjort før, de suger.

Felles for alle T5 er stabstag lenkearmer og fjørbeinslager i forstillinga, samt kupevifte som ryker.

Annet enn det er det kjempegode biler.
hunter
-
-

Post by hunter »

Tæff wrote:Men forstår eg deg riktig at på din bil som køyrte 50000km så måtte du bytte alt i forstillin, clutsh, eksosmanifoil OG turbo? Det høyrest jo aldeles horribelt ut. Får håpe det er ein "mandagsbil"

Skal ta med positive og negative komentarar i betraktinga og skal på garanti kontakte både ein og to møller/berge og co forretningar og høyre deira erfaringar. Skal og snakke med eit firma her i byn som brukar T5 som firmabil og eg veit byter ut "gammal" T5 mot nyare T5.
Beklager at jeg var noe uklar her. Min bil var en 130 hk tiptronic... men jeg fikk skiftet bl.a. hovedhjernen i bilen, batteri, noe greier i styringa, hadde ulyder i forstillnga som de ikke fant ut av etc etc - jeg husker ikke alt... MEN mekanikere jeg kjenner og har snakket med forteller meg det andre jeg sier... og kostnadene for å reparere når bilens garanti/reklamasjon går ut er høye... når det er sagt er t5 en utrolig god bil å kjøre... men som nevnt ovenfor her; les igjennom forumet for t5 og du vil oppdage at mange har problemer med forskjellig... som zinkslipp, forstilling, clutch, manifoil, div el.kabler som får brudd osb... men for all del... selv valgte jeg t5 fremfor sånn vito... og opel, renault, toyota kom ikke høyt opp på min liste da jeg kjøpte bil... men jeg er glad jeg solgte den...
n0bie
Car: t5 2006 130 4motion lang type

Post by n0bie »

Gikk fra en hiace som jeg har hatt i 5 år til t5 , hatt min t5 i ett år nå og jeg angrer ikke.
Utrolig god å kjøre /lite støy/ en god motor / god lyd i bilen + muligheter for mer bra lyd + bilen ser utrolig bra ut ( får ikke en penere varebil eller hva? )
Jeg satt også med samme tanker som deg, om jeg skulle ta den "sikre" tingen med å fortsette med hiace? MEN jeg lever bare en gang å da vil jeg unne meg noe mer.
05 Vw Golf 1.4 konebil
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Hei. hiace er ikke bare gloria dem heller! etter at D4D motoren kom så er det ikke uvanelig med motor havari!
Morten B
sverre

Post by sverre »

Hei!
Kjenner meg heller ikke igjen i kritikken som gis av T5 her.
Min T5 2006 1,9 90hk har gått 120k + nå og har vært helt problemfri. En linkarm i forstillingen ble byttet på garati en gang for lenge siden da den var inne på service for lenge siden. De byttet faktisk begge gratis, siden de mente det ikke var noen særlig mer jobb siden de først holdt på. Takk Møller :)
Knall god bil å kjøre! Jeg velger lett denne en gang til.
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
cantona
Car: Touran

Post by cantona »

Sverre.Ser du har den 85hk(litt mange forskjellige meninger her om det,jeg trodde den var 85 hk)
Er du fornøyd med denne motoren,eller syns du den er slapp?Hvordan blir denne på ferieturer da?
monor
-
-

Post by monor »

Kjøpte en 2006 1.9 tdi (transporter) som hadde gått 50000. Har nå kjørt den rundt 25000 km

Det har vært mye feil i forstillingen. Mange deler som er skiftet. Ellers en del småtteri, men er stort sett fornøyd. Veldig gode kjøreegenskaper. Motor er helt ok. Eneste minus er at alt av dører fryser om vinteren. Varmeapperat er imponerende bra. Kan også nevnes at det er en del støy når man ligger i 100/110. Også ganske hard på ujevnheter.

Kjørt en del andre. Ville ikke byttet.
Hølje
Car: T5 2005

Post by Hølje »

Nå har eg hatt nin Multivan 2,5TDI 174 hk tiptronic i ca 10 mnd. er stort sett fornøyd , men...reprasjoner så langt...Ny turbo, eksosmanifold, park sensorer, og nå så røyk tiptronic kassa :? har kjørt bilen til Bryne utenfor stavanger til firmaet Transtec for full overhaling. bilen er kjørt i overkant av 100`km.synes det var altfor dårlig. ble for såvidt anbefalt å ikkje kjøpe med tiptronic nå eg skulle dra stor c.vogn men men. så nå er det utlegg for 50000,-. Ny hos møller er 75000,- inkl arbeid med inn og utmontering.
firmaet Transtec kunne fortelle at det var endel overhaling av disse kassene ja, men til trøst så har BMW eierene (X5) flere overhalinger hos dette firmaet ivertfall, stod ein x5 der nå som var kun kjørt 89000km som hadde havari.
Så det er litt småplukk på disse T5 ......
-Multivan Highline 174Hk Tiptronic 2005
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

vw 2,5tdi wrote:Hei. hiace er ikke bare gloria dem heller! etter at D4D motoren kom så er det ikke uvanelig med motor havari!
Hiace er som å sitte i en kjøkkenstol å kjøre traktor, kan ikke sammenlignes med T5 når det kommer til kjørekomfort og kjøregenskaper. Sammenlignet med 130 og 174 hk motorene er Hiacene også late. Forbruket er også høyere på Hiace. Man må også finne seg i å ha 4x4 hvis du skal ha noe som kan kjøres på vintern...
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Har kjørt Hiace 2000 modell i snart to år nå. Det er fire problemer med den:

- Den går som et dass (90 hester TD)
- Motoren virker som står plassert i sete ved siden av deg. Bråker sinnsykt!!
- Ubrukelig med bakhjulstrekk på vinterføre.
- Omtrent umulig å få forbruket under 1liter på milen.

Jeg måtte rett og slett bytte bil, mye pga motorstøy. Fikk rett og slett vondt i hodet på turer over to timer.

Men den skal ha for holdbarhet! Bilen var gått 173.00 da jeg kjøpte den. Nå er den gått 225.000. Ikke ETT feilslag så lenge jeg har hatt den! Starter og går HVER dag.

Siden jeg trekker mye bilhenger, trengte jeg større motor også. Derfor ble det en -08 4motion. Kjøre Hiace blir som å kjøre Lada i forhold til BMW. Transporteren kan ikke sammelignes overhodet! Er ikke tvil at Transporteren faktisk har komfort! To helt forskjellige verdener!

Bare håper Transporteren er like vedlikeholdsfri som Hiacen, men tviler egentlig på det..

Hiacen er forøvrig tilsalgs hvis noen vil ha en holdbar bil.. hehe ;)
kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

Jeg kjørte 2001 88tdi Transporter i 5 år på jobb. Så fikk jeg ny Hiace i 2006.

Medvirkende årsak til at jeg byttet jobb, så dårlig er de å kjøre.

Toyota er gode høyteknologiske biler, men HiAce er en modell som er et par generasjoner forbigått.

For å si det sånn:
Er du så bilintressert at du skriver på et bilforum, så vil jeg ikke anbefale HiAce.

Bryr du deg ikke om annet enn at bilen skal fungere, du kjører ikke langt, ikke fort.. så er kanskje HiAce et av de bedre valgene?

Hva med å finne deg en ikke alt for sliten 2002 eller 2003 Transporter TDI?
Din 1995 modell kjennes ut som en traktor i forhold.
Ettermontert cruicecontroll (lett på tdi motor) sett på stabstag bak for gode kjøreegenskaper, sett inn et førersete med armlener, så har du kanskje en driftsikker bil som er litt god å kjøre?

Ut i fra det jeg leser her så er ikke erfaringene med brukt T5 såå gode..

Min T5 har mistet liltt lakk den og... men alt annet funker bra, den har passert 50.000km nå.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg var innom Møller kalbakken idag og myste litt på en T5b Caravelle i ukjent konfigurasjon.

Den hadde en treseter bak, ikke bakerst for jeg mener det skulle være plass til enda ei seterekke bak den bakerste som var montert der.
Så var det doble skyvedører med enkeltseter i midtre seterad, dvs tre stk enkeltseter i midten. Foran var det sneket inn et dobbeltsete på passasjersetets plass, og da starta moroa :

-plastdørken virker cheap.
-understellet til begge forseter virker cheap, og jeg mistenker de avgir en helt del unødig ressonnans under kjøring - man kan selvsagt selv legge inn lyddemping der, men på en 100% ny bil ? nei, takk.
-interiøret på vegger og innsia av samtlige dører virket som rein plast, og der jeg har tekstiler på min T4a og T4b var det rett og slett kun plastikk.

Bilen virka rett og slett simpel. Men jeg gikk bakfra og fram, så da jeg titta inn i førerkupéen og hadde kommet over irritasjonen over plastdekslene på innsia også framdørene, så la jeg merke til RNS-310 (eller bedre, jeg kjenner ikke disse nye navigasjons-dingsene) i dashen og det jeg oppfattet som fullspec Climatronic i takkonsollen (liker den takkonsollen, det får jeg legge til!) og da begynnte mistanken å bre seg.

-Detta var ingen lowspec Caravelle, for da jeg leste på plakaten ved bilen kosta den 746tusen og noen hundrelapper.

Så en potensiellt godt utstyrt bil som avgir et førsteinntrykk som om det er en Hiace ?

Jeg gikk skuffa derfra. Men samtidig veit jeg at om det var meg som skulle handle en sånn en, og det splitter ny, så hadde verken skranglete blikkpanel under forsetene eller hardplast-deksler på vegger og dører blitt med til Norge, nei :wink:

Men igjen - dette var en ubrukt T5b, og ikke en T5a, i det minste.
DanielB

Post by DanielB »

Har en 2005 130tdi 4-motion som i disse dager runder 280`km, og kjenner meg ikke helt igjen i de negative kommentarene. Har rullet ca 40`km i året de tre siste årene og er jeg er veldig fornøyd! Måtte bytte vannpumpe som er en kjent sak (vet ikke hvordan dette er på 1,9TDI?) men det er også det eneste. Service tar jeg når computeren sier ifra ellers er det tut og kjør - med andre ord: kjøp T5.
Travelling Man...`05 Caravelle 4Motion Vare
Post Reply