Mye luft i systemet.. 1,9wbx.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
hylle

Mye luft i systemet.. 1,9wbx.

Post by hylle »

Har en t3 på vei over fjellet fra vestlandet, det blinket foran i dashen på lavt kjølevæskenivå.,

Bak er ekspansjonstanken kun litt full, mens påfyllingstanken er veldig full.,
Det som skjedde da var at han Åpnet opp påfyllingslokket og slapp ut trykket, da gikk ekspansjonstanken opp til fullt igjen.. Går utifra at det var en luftlomme i systemet her som nå forhåpentligvis er ute.

ELLER:

Kan det da tenkes at toppene blåser kompresjon i kjølevannet? skulle gjerne hatt en CO test på dette for å avklare.
hvis noen har dette i området?!

Andre tips/ forslag til hva dette kan være? bilen var ikke kjørt hardt når dette skjedde, og på rett strekning., plutselig føyk måleren opp til rødt.

SÅvidt jeg har fått med meg er korken på vannpåfyllingen tett.
Last edited by hylle on 07 Mar 2010, 22:03, edited 2 times in total.
Leter etter en syncro!!

BMW E30 340i v8 86mod.

-Vw Transporter T3 1,6td 88mod- Halvpanel Solgt-
-Vw Transporter T3 1,6td 87mod- Halvpanel Solgt-
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Trenger litt hjelp!

Post by Rudeboy »

Feltryktet sier turen går langs Rv-134 fra Haugesund ?

Om han er stuck i Kongsberg/Drammenområdet har han akkurat kjørt "over the Hills and Far Away" fra Seljord til Kongsberg, der er det når jeg kjører Tyskerbrakka svært vanlig å gå over 100' motortemp på de bratteste kneikene - og om man da gir for mye gass på en ukjent bil...
fra Seljord til Nordibygda og fra Notodden til etter Kongsberg er det nok av bakker.

Jeg kjørte samma veien igår.

Vel, jeg har ikke mulighet til å stikke bortover og donere kaffe denne gang :lol:

mvh,
Yngve S
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Om det er luft i systemet er nok den der ennå... Søk på forumet og du vil finne prusedyrer for lufting, det er to muligheter og begge funker. (Fronten høyt/ baken høyt)
Om det er defekt topp/toppakning og overslag til kjølevann vil han se at det bobler i tanken når motoren sviver uten lokk på.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Vannet skal gå frem og tilbake ved behov, men den inndre burde jo være full da. Sjekk at det ikke lekker noe utvendig.

OG LAG EI ORDENTLIG OVERSKRIFT! :evil:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hylle

Re: Mye luft i systemet.. 1,9wbx.

Post by hylle »

takk for hjelp der folkens!

De to store slangene som går over motoren langs "torpedoveggen" mot førerhuset, De var iallefall ganske tomme for vann når jeg klemmer på dem. det er vel disse som går til varmeapparat. MEN,. varmeapparatet fungerer.. ??!

Har en følelse av at den er utrolig dårlig lufta / evt at den suger inn luft et eller annet sted.

Når varmen stiger skyter den væska fra ekspansjonstanken videre til påfyllingstanken.

Takk gud for at jeg meldte bilen i falck for et par dager siden... Ellers hadde jeg ligget på kirkegården for flere timer siden. :lol:
Leter etter en syncro!!

BMW E30 340i v8 86mod.

tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Tviler på den er dårlig lufta.. Vis du har kjørt et par timer uten problem, ukjent sjofør kan og spille inn:) Uansett sprenger motor og diverse så vet du hvem som vil ha bakluke+skyvedør :D

Lykke til!
purity
Car: T1 Boble m/2.0 T4-motor

Post by purity »

Hadde en omgang med heftig lufting og fylling av kjølevæske med hylle i dag, men jeg vet ikke om det ble noe bedre. Vi fikk fortsatt en del luft i ekspansjonstanken etter litt hard kjøring, selv om denne var helt full før kjøring. Vi kunne også se at det boble litt inn i denne når vi gav gass.

Nå vet ikke jeg hvordan wbx-motorene er bygd opp, har mest erfaring med Type 1- og 4-motorer (har bygd T4 til bobla mi), men kan toppakningen være gåen? At vi får kompresjon inn i kjølesystemet? For det er en del trykk i ekspansjonstanken etter kjøring.
- Type 1 '71 1302 boble med selvbygd 2.0-liter type 4-motor
- Type 1 '67 boble
klystèr
-
-

Post by klystèr »

ja det kan være pakningen/irr mellom syl og topp som vil gi eksos i kjølevæska.
skal vel være bortimot 1 bar i kjølesystemet originalt.
Jørn Tangen
hylle

Post by hylle »

får vel ta en cO test da., er dette noe alle verksteder har?
Leter etter en syncro!!

BMW E30 340i v8 86mod.

Post Reply