Har merket motoren min har begynt å ryke mye i det siste, samtidig som den er blitt mye slappere. Den siste morsomme spruten fra tuboen er borte. Oljeforbruket har økt, og jeg sliter med å få opp tempraturen på motoren. selv etter 2 timers kjøring i dag ble ikke motoren skikkelig varm.
Motoren er "nummer 2" i bilen, og har gått ca 140 000, 20 000 det siste året...
Noen som vet hva som er i ferd med å skje med motoren min..?
Farge på røyken? Blå røyk betyr at du brenner olje. Lukter det brent olje?
Har du måling på turbotrykket?
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Har to ekstra torboer liggende, som forrige eier påsto var i orden. Hvor mye arbeid er det å bytte dette?
Bilen skal på EU kontroll om to måneder. Gidder ikke bruke penger eller mye energi på bilen før jeg vet hvordan det gå...
Sløkkas wrote:Har to ekstra torboer liggende, som forrige eier påsto var i orden. Hvor mye arbeid er det å bytte dette?
Bilen skal på EU kontroll om to måneder. Gidder ikke bruke penger eller mye energi på bilen før jeg vet hvordan det gå...
Noen som vil ha god delebil med 8 seter?
om du får løst alt av skruer greit bytter du turbo på ett par timer..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Da går det fint å kjøre i kø frem og tilbake til jobb ut uken hvertfall..
Når jeg startet i dag så jeg at det kom store menger svart røykt ut ved venstre bakhjul. Hører også en ulyd når jeg gasser på i fri. Akkurat som turboen ikke tar tak liksom. Hører den sliter. Jeg har jo en kraftig eksoslekkasje da, men er turboen uansett sliten/gåen når slikt skjer?
Sløkkas wrote:Da går det fint å kjøre i kø frem og tilbake til jobb ut uken hvertfall..
Når jeg startet i dag så jeg at det kom store menger svart røykt ut ved venstre bakhjul. Hører også en ulyd når jeg gasser på i fri. Akkurat som turboen ikke tar tak liksom. Hører den sliter. Jeg har jo en kraftig eksoslekkasje da, men er turboen uansett sliten/gåen når slikt skjer?
Er lekkasjen før elelr etter turbo? Blir jo mye lyd om den er før, samt ikke noe ladetrykk...
er den før vil eksostrykket som driver turboen bli lavere og du får dårligere effekt. Er hullet etter har det mindre å si siden eksosen allerede har vert gjennom turboen.
Stemmer.. Var det jeg tenkte meg. Det er jo egentlig ganske så logisk...
Da blir jeg busstraver de neste ukene er jeg redd..
Bilen må snart på EU kontroll, så jeg tar kontrollen nå for å se om bilen er verd å fikse, eller om den må selges i deler.
Det er 8 seter i den.. noen vil ha seter eller andre deler..?
Vet ikke hvordan det er i forhold til GIK og andre.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Bare sørg for at du får en som er identisk med den du har!
Jeg var gjennom tre brukte turboer, som alle var litt forskjellig mhp innfesting mot manifold etc, før jeg endte opp med å kjøpe fabrikkny turbo.
Nå vanker ny turbo igjen, da den forrige totalhavarerte etter 5000km
Heldigvis betaler jeg 'bare' kostpris denne gangen.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Jeg har orginalmotoren og orginalturbo til bilen. Motoren er byttet tidligere.
Hvordan kan jeg se på en turbo om den er sliten eller god? Er det mulig?
Ja, akslingen går tvers igjennom turboen, fra kompressorhjulet til turbinhjulet, og forbinder disse sammen.
Det skal ikke være aksial slakk i denne, men ørlittegranne radialt (akkurat nok til at det blir plass til oljefilmen i lageret).
Her er en skisse som viser dette ganske fint:
-hans christian-
Og aksialt er ut og inn og radialt er opp og ned, eller fra side til side om du vil.
Jeg har blitt overrasket over hvor mye radial slakk som "ekspertene" godtar.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ikke store jobben å skifte selv, men du trenger 12-kantsnøkkel nr 12, hvis jeg husker korrekt eller var det 10? same same, kjøp settet med flere hylser og en lang forlenger (kalles vel latmannsarm?!)
Så gjelder det bare å få dunket hylsen godt på plass og trekke for konge og fosterland
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69 "I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
12mm 12-kant ja. Det er altså en helt vanlig 12mm pipe (de aller fleste vanlige 1/2"piper er 12-kant). Men, en 12mm leddnøkkel gjør nok jobben betraktelig enklere for det kan være trangt på den øverste skruen.
-hans christian-