girproblemer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Anders O
Car: T3
Phone: 98614081

girproblemer

Post by Anders O »

Jeg er fersk som aktiv bruker av dette forumet, men jeg har hatt mye nytte av å lese gamle poster tidligere.
Jeg har en T3 1989 (ikke syncro) med 1.6 TD, som plutselig har blitt ekstremt kranglete å gire. Siden jeg kjøte bilen for 3 år siden har den ikke vært noe særlig villig til å gire ned fra 4 til 3 gir. Det har ikke vært rare problemet, siden det har vært enkelt å omgå ved å dytte girstangen litt ned mot 2 gir, for så å gire opp i 3 gir. Det store problemet startet plutselig i dag, da alle gir er blitt kranglete. Omtrent den eneste måten å få skiftet fra gir til gir er å sakte slippe kløtsjen mens jeg dytter girstangen mot ønsket gir. Da slår giret inn omtrent i det kløtsjen er helt ute. Faktisk er det ofte mulig å gire uten bruk av kløtsjen overhodet... Jeg har noen teorier/ubesvarte spørsmål:

1. kan det være kløtsjen som ikke løser ut skikkelig. Den tar ganske langt ute, men det skulle vel ikke ha noe å si når man løser ut, eller?
2. er det noe braketter eller overføringskoblinger på girkassen som er slarkete eller ødelagt?
3. er det noe galt med synkoniseringen i kassen?
4. burde jeg kanskje bytte hele girkassen?

Vennlig hilsen

Anders
elraso
-
-
Car: T1 T3

Re: girproblemer

Post by elraso »

det er nok synkro ringen på 3 giret som har vert dårlig har hatt samme problem selv ,, måtte litt ned i 2 for å få den i 3 etter 4 gear ,,
nå har kanskje den til 2 gear å blitt slitt eller noe ,,
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
Anders O
Car: T3
Phone: 98614081

Post by Anders O »

Det høres ikke kjekt ut!
Er det et overkommelig stykke arbeid å bytte synkroniseringsringer? Da må jo hele kassen ut og åpnes opp, eller? Da virker det nesten som om jeg burde overhalt resten av girkassen i samme slengen. Noen som har gjort dette før?

Jeg har verkstedsmanualen, og der der det ut som en kjempejobb!
KleinerMuck

Post by KleinerMuck »

Før du gjøre noe annet så anbefaler jeg å sjekke først girstangen under bilen: ta ut alt gammel gris og smøre stangen på nytt. Jeg har gjort det, og det hjelper utrolig mye.

Etterpå lønner det seg å sjekke girkasseoppheng. Hvis den er porøs og for myk så henger girkassen litt ned, og det påvirker girstangen også.

Også kan det hjelpe å bytte oljen i girkassen.
Hilsen
KleinerMuck
Post Reply