"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
skaravelle
-
-

"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

Post by skaravelle »

Nytt prosjekt på gang, er ikke i hus enda, men salgsmelding er fylt ut og levert. Er en brun/brun sak med brune skai-seter, og den er et supert utgangspunkt for enkel retro-styling.

Motoren er imidlertid ikke helt tett, hverken for olje eller vann. Vet ikke hvor omfattende problemet er i og med at den ikke er i hus enda, men driver å sysler med litt planer som jeg kunne tenke meg å få synspunkter på.

Jeg lurer på å putte inn en 1.9 sugediesel i den, litt for å slippe for mye ombygging, og litt for å være tro mot konseptet. Det vil jo ikke gi det helt store løftet, men hk-antallet øker med ca 15, og jeg får en nyere motor som burde holde en god stund.

Denne bittelille effektøkningen gjør at jeg lurer litt på å bytte kasse også, har ei 5-trinns bensin-kasse liggende.

Hva tror folket?
Last edited by skaravelle on 14 Mar 2010, 22:11, edited 2 times in total.
Image

bugbuddies.no
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: -82 Bus 1.6 D

Post by Rikskringkastingen »

Jeg tror 1,9 sugediesel kan komme til å fungere helt fint. CS-motoren holdt vel enda dårligere enn JX i disse bilene. Jeg tror det er to årsaker til det. Den viktigste er at 1,6D var så treg at motoren måtte kjøres på full guffe hele tida for at bilen skulle flytte seg. Den andre er at turbodieselen hadde oljedyser under stemplene for å kjøle dem, det hadde ikke CS-motoren. Men det tror jeg sugedieslene på 1,9 liter har. Større slagvolum gir nok vesentlig bedre bunndrag. De fleste 1,9-literne har vel 68hk. Det er jo ikke så veldig mye, men jeg tror kanskje det er nok til at den ikke må piskes fullt hele tida.

Men jeg vet ikke om det blir så mye drag at det er lurt å bytte til girkasse med høyere utveksling. Femtrinnskassa har kanskje litt lavere førstegir slik at det vil fungere greit. Men hvis du skal ha den så retro at du ikke vil ha turbo, så blir det vel helt feil med sånn nymotens femtrinnskasse?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hva slags kasse leverte de CSene med da? Finner du en firetrinns med 0,78 4.gir har du ikke den korteste giringa i gata, og en AEF 1,9 sugediesel finner du i nærmeste Skoda-pickup. Jarl på T3nettet er ekstremt for et slikt bytte...

Skal du først gå retro, så hold deg på 4-trinns. Slipper maset med å bytte girspak også, koppen bak på kassa bør du bytte uansett.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Litt inspirasjon:

Image

Image

Image

Image

Image
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Mye redsellsfullt her. Hvite baklys er støgge. Ellers er jo hjulkapsler og stålfelger pent da. Bra!

Forstår det slik at Skaravelle har blitt en gammel dieselbuss rikere.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

erjo wrote:Mye redsellsfullt her. Hvite baklys er støgge. Ellers er jo hjulkapsler og stålfelger pent da. Bra!

hver sin smak erik.. :?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Eksteriøret holdes stort sett orginalt tror jeg, kommer sikkert til å prøve front-spoiler og grill-list bare for å se hvordan det tar seg ut.

Senk er obligatorisk, og det er ikke umulig at AllyCat'ene virkelig kommer til sin rett på denne bilen. Hvis ikke går det i retning stålfelg, dog ikke i orginal dimensjon.

Men giringa? Ikke bytte altså?
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Bilder:
Image

Image

Image

Image
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

bytter du giringa, så går vinninga opp i spinninga(gosj det rima møøøe).. setter du på 5 trinnskasse så mister du all effekten du fikk ved å sette inn større motor på original gearkasse...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

skaravelle wrote: Senk er obligatorisk, og det er ikke umulig at AllyCat'ene virkelig kommer til sin rett på denne bilen. Hvis ikke går det i retning stålfelg, dog ikke i orginal dimensjon.
Hva med bredda originalfelg lakkert i takfargen? Med moonkapsler og kanskje blanke felgringer..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-

Jeg kan ikke noe for det, men dette oppsettet her med moderat senk og standardfelger lakkert eggehvit/gul med WW (White Walls) , mulig WWW (Wide White Walls), er noe av det lekreste jeg har sett!

Image

Mitt tips er moderat senk, WW dekk m/slike lakkerte felger, god polering(bilen er meget bra ellers!) og reperasjon av motor i en eller annen variant. 1900 SD er helt ok forbedring. Da kommer du meget godt utav det økonomisk også.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Notert! Gode tips dette. Unneberg har whitewalls til ettermontering i str 14" og 15"
Image

bugbuddies.no
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg kjørte med 5-trinns kasse på gamlebilen min med sugediesel. det funka ganske greit, og jeg merka ikke noe særlig til at den ble slappere. så fra mitt ståpunkt, ville jeg satt inn 5-trinns kasse. jeg bytta ikke girspaken heller.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har også kjørt med 4-trinnsspak og 5-trinnskasse. Lite konevennlig, for å si det sånn, selv om hun vente seg til det etterhvert. En 3H-kasse behøver ikke være ille, AAP er vel å ta det litt vel langt for en stakkars sugediesel.
Joachim

erjo
-
-

Post by erjo »

Rapidspeed wrote:
erjo wrote:Mye redsellsfullt her. Hvite baklys er støgge. Ellers er jo hjulkapsler og stålfelger pent da. Bra!

Rapid: Du tok poenget, Rapid! Jeg synes sort-sota baklys er veldig fint. Og så liker jeg og Rune "ikke den morsomme" Andersen gangstercaps, he, he.... vel, du er vel ikke helt enig her Rune....

De runde tre runde baklysa ved "sia tå enææn" (om dere forstår litt dialekt) var ikke mye å skryte av.

Skaravelle: Hva med noen bilder av denne flotte bussen? Kom igjen, bilder!!!!!
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Han har da lagt ut opp til flere! Men ingen av interiøret...
Joachim

skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Nei, ingen av interiøret, men det kommer. Den må bare hjem først. En kjapp beskrivelse slik jeg husker det fra den ene gangen jeg har besiktiget den:

Brune skai-seter i sete-kombinasjonen 2+3+2+3. Det skulle bli 10, men bilen er likevel nedregga til 8 eller 9. Ellers er det meste standard Transporter, i mint condition. Er et veldig pent holdt eksemplar dette.

Rattet skal nok byttes, hvis jeg finner en retro-løsning. Den med boble-ratt var jo morsom, kanskje kopiere den, bare med et litt nyere ratt, f.eks fra 1303? Hvis det blir ny motor i den, går det jo an å tenke på servo også....
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

subwoofer wrote:Han har da lagt ut opp til flere! Men ingen av interiøret...
Nettopp, vil se interiøret. Skai eller?
Medlem avVWBUS Mjøsa
Der Postmeister
-
-

erjo wrote:
Rapidspeed wrote:

Rapid: Du tok poenget, Rapid! Jeg synes sort-sota baklys er veldig fint. Og så liker jeg og Rune "ikke den morsomme" Andersen gangstercaps, he, he.... vel, du er vel ikke helt enig her Rune....

De runde tre runde baklysa ved "sia tå enææn" (om dere forstår litt dialekt) var ikke mye å skryte av.

Skaravelle: Hva med noen bilder av denne flotte bussen? Kom igjen, bilder!!!!!
Det var nettopp til inspirasjon, ikke til kopiering. Det er noe anna, Erik.
Ganstercap er fandens oppfinnelse, og han som skrudde det første gang på en T3 trur jeg nok fortsatt brenner i h...te.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

samma med den faen som fant på å legge sylteagurk på hamburger, dem sitter side ved side og brenner... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Sånn! Det var en lykkelig mann. Bilen står endelig parkert i verkstedet etter en fin kveldstur fra Lampeland til Skien. Og jeg blir bare mer og mer fornøyd.

Fikk startet bilen ved å tjuvkoble glødinga, ikke verst at jeg fikk fyra den med tanke på hvor mye peil jeg egentlig har på slike båtmotorer. Den gikk uten et feilslag hele veien hjem, men klarte ikke mer enn 60 i 3dje gir opp de verste bakkene. Lukter en lett oppgradering her ja, må klare å transportere alle gutta opp bakkene når vi skal på hyttetur...

Bilen overgår ellers alle forventninger; den har vippevinduer, dieselvarmer og tilogmed intervallbryter. :D En rask titt i vognkortet avslører at den er nedklasset fra 10- til 9-seter, og det uten at det er redusert på antall seter - jubel! Alt peker i retning av en grym orginal-aktig bil, bare med små reversible modifikasjoner.
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

skaravelle wrote:Sånn! Det var en lykkelig mann. Bilen står endelig parkert i verkstedet etter en fin kveldstur fra Lampeland til Skien. Og jeg blir bare mer og mer fornøyd.

Fikk startet bilen ved å tjuvkoble glødinga, ikke verst at jeg fikk fyra den med tanke på hvor mye peil jeg egentlig har på slike båtmotorer. Den gikk uten et feilslag hele veien hjem, men klarte ikke mer enn 60 i 3dje gir opp de verste bakkene. Lukter en lett oppgradering her ja, må klare å transportere alle gutta opp bakkene når vi skal på hyttetur...

Bilen overgår ellers alle forventninger; den har vippevinduer, dieselvarmer og tilogmed intervallbryter. :D En rask titt i vognkortet avslører at den er nedklasset fra 10- til 9-seter, og det uten at det er redusert på antall seter - jubel! Alt peker i retning av en grym orginal-aktig bil, bare med små reversible modifikasjoner.
Jeg liker fargekombinasjonen på disse. Bra at du ikke bygger den for mye om. For øvrig tror jeg kanskje at en TD-motor av samme type hadde gjort livet på vegen noen mer konfortabelt. På den annen side: Du kjører jo billig, da!

Håper du tar vare på den mest mulig original. For øvrig kan du jo gjøre som med TV2-bussen: ta ut det mørkebrune interiøret og sette inn et lysebrunt med stoffseter og tilsvarende stoff med armlener foran. Men kanskje ikke så lett å få tak i uten å kjøpe en rådyr russebil.

Lykke til.
Medlem avVWBUS Mjøsa
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Gratulerer med bus'n Christian...Denne var kul..Je elsker dessa 'Retrobusser'..! Lykke til med den...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

erjo wrote: Jeg liker fargekombinasjonen på disse. Bra at du ikke bygger den for mye om. For øvrig tror jeg kanskje at en TD-motor av samme type hadde gjort livet på vegen noen mer konfortabelt. På den annen side: Du kjører jo billig, da!

Håper du tar vare på den mest mulig original. For øvrig kan du jo gjøre som med TV2-bussen: ta ut det mørkebrune interiøret og sette inn et lysebrunt med stoffseter og tilsvarende stoff med armlener foran. Men kanskje ikke så lett å få tak i uten å kjøpe en rådyr russebil.

Lykke til.
Beige seter/interiør er uaktuelt, skal beholdes retro denne, ikke bli en coach-kopi... Oppgraderingen jeg lukter på er også på en måte av typen retro, nemlig 1.9 sugediesel.
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

skaravelle wrote:
erjo wrote: Jeg liker fargekombinasjonen på disse. Bra at du ikke bygger den for mye om. For øvrig tror jeg kanskje at en TD-motor av samme type hadde gjort livet på vegen noen mer konfortabelt. På den annen side: Du kjører jo billig, da!

Lykke til.
Beige seter/interiør er uaktuelt, skal beholdes retro denne, ikke bli en coach-kopi... Oppgraderingen jeg lukter på er også på en måte av typen retro, nemlig 1.9 sugediesel.
den byggingen kan gjøres ganske enkel..;)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Post Reply