Trenger litt råd om kjøp og import av VW T2

Transporter 1968-1979
Post Reply
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Trenger litt råd om kjøp og import av VW T2

Post by martins.macs »

Vinteren kommer og det begynner å klø på fingrene... så jeg har begynt å se litt rundt om et nytt prosjekt. Tanken var en VW T3 men for par dager siden kom jeg over en VW T2 som vekket interessen min. Eneste problemet er at jeg kan veldig lite om VW T2 så derfor spør jeg her.

Jeg har ikke sett bilen ennå men snakket med eieren på telefon. Han fortalte at bilen har en Audi 1,8 bensin motor. Han kunne ikke si noe mer om obyggingen fordi dette har blitt gjort av tidligere eier. Ombygningen er gokjent i vognkortet.

Men jeg lurer på:
1. Er dette en vanlig motor ombygning for T2 (som feks. T3 med subaru motor)?

2. Bilen er ikke registrert i Norge men kunne det bli noe probleme med import og registrering på grunn av at bilen ikke har original motor? Trenger jeg noe mer dokumentasjon eller holder det bare med gokjenning i vognkortet? (Ombygningen er gjort i Finland (tror jeg).

Bilen er 1974 modell, med westfalia innredning men i ganske dårlig stand. Selve karroseri er i ok stand i følge av det som sa eieren.

Her er par dårlige bilder

Image

Image

Image
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Trenger litt råd om kjøp og import av VW T2

Post by t21500 »

Nå vet jeg ikke mye om Finland, men tror det er slik: er bilen godkjent i et eøs-land, kan ikke Norge nekte å godkjenne den. Men skulle det bli et problem, er det jo bare å få tak i en original motor? Hadde ikke tenkt meg om to ganger selv. Få hjem bilen, og ta motorproblematikk senere! Innredningen kan du jo restaurere over tid, hvis bilen i seg selv er bra.
Pål Strand
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Jeg borde snakke med biltilsynet først kaskje. Det blir jo litt ekstra stress hvis de vil ikke godkjenne bilen med audi motor. Og det hadde jo vært dumt å bytte tilbake til gammel motor bare for å få gokjent bilen i Norge.

Men er denne ombygningen en "vanlig" ting for T2?
For T3 er jo Subaru motorene ganske vanlig ting og der er det lite tvil om at det fungerer. Men audi motor i T2 er det vanlig sak eller er det noe "bakgårds oppinnelse"?
Martins
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Vanlig er det ikke, uten at jeg kjenner til miljøet i Finland. I England så er det noen som setter inn diesel vet jeg, men er vel ikke vanlig det heller. De fleste rusler rundt med luftkjølte motorer ennå.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
tikktakk
-
-
Car: Alt

Post by tikktakk »

Ikke vanlig med diesel i Bay her til lands, men en enkel sak å bytte om til luftkjølt da..

Jeg ser variabler som effektøkning--> bremser som følge av denne, nyere dieselmotor (til tross for manglende partikkelfilter) etc etc som støykilder for en ev godkjenning.

Ring til det tidligere nevnte tilsyn og få deres uttalelse.
Om mulig skriftlig hvis de er positive :)
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Takk for svar :)

Jeg leste litt rund om kring på nette angående import og godkjenning men ble ikke noe særlig smartere.
Folk har mange forskjellige erfaringer.

Sitat fra http://www.vwnorge.no
"..den må være godkjent som ombygget fordon ikke som godkjent hemmabygge. Og dette er meget viktig. Er bilen godkjent som hemmabygget er det mye vanskeligere eller nærmest umulig og få den godkjent i Norge. Og du må passe på at det står i det svenske vognkortet at den er godkjent ombygget, ellers har du det som på godt norsk heter "driti på leggen".."

Audi motoren er jo godkjent i motrovognkortet og da er det bare spørrsmålet om BT skal kreve mer dokumentasjon eller ikkje. Skal spørre de i morgen.

Men en ting til - forsikringen. Bilen er jo en veteranbil men de fleste veteranbilforsikringene har en begrensning på kjørelengde. Finnes det noe mulighet å ha en forsikring uten sånne begrensninger (vanlig personbilforsikring)?
Martins
aageaassved
Car: t4 1992 2,4

Post by aageaassved »

vesta forsikring er det ingen begrensninger på kjørelengde eller at veteranbiln må vere orginal,de andre er mye vanskligere
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

aageaassved wrote:vesta forsikring er det ingen begrensninger på kjørelengde eller at veteranbiln må vere orginal,de andre er mye vanskligere
Når man har sk. "Veteranforsikring" på en bil, så innebærer dette for de fleste at dette er en bil som benyttes...
- I treffmessig sammenheng/kjøring flere sammen i kolonne etc.
- Kun til "kosekjøring"..

Da ligger årspremien på rundt 3-500 kroner i året, og man kan kjøre ca. 5000 km per år.

De fleste kjører på langt nær så langt...

Bilen skal ikke på noen måte erstatte det kjøretøy som benyttes til daglig, av noen forstått som at du MÅ ha et annet kjøretøy til daglig bruk.

Kan for ordens skyld gjøre oppmerksom på at ex. tidligere varebiler ikke kan benyttes som sådanne. Ex så er det lov å ha med en vaskemaskin..som rekvisitt, og den skal også være med "hjem igjen". Last utenom det som kan betegnes som "nødvendig" for det rette, tidsriktige bilde er EGENTLIG ikke lov.

MEN selvfølgelig er det mulig å forsikre bilen helt ordinært. Og selvsagt slipper du unna med (den allerede altfor høye) årsavgiften på tett på 400 kr. :)
Og da kan du kjøre så mye som du har betalt for..

ER bilen sk. TÜV (tyff)-godkjent kan den også registreres i Norge som følge av EØS-avtalen..
Men dette kan du få sikre svar på ved å ta kontakt med både trafikkstasjon og Tollvesenet.

(Hørte noen stygge rykter om at muligheten for å ex kjøpe Beach Buggy i Sverige ikke var lov lengre. Bygd og godkjent i Sverige = Greit i Norge før. Samme sak med 4-dørs Amcars som fikk 2dørs HT Kaross...visst nok ikke lov lengre.)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Takk for alle gode råd!

Nå har jeg avtal at bileieren skal sende meg kopi av vognkortet og evt. andre dokumenter angående motor bytte. Så skal jeg undersøke med BT.

:)
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Nå har jeg endelig fått et skriftlig svar fra trafikkstasjon angående import. Dessverre så ser det ut at det er nesten umulig. Teoretisk så går det ann men praktisk blir det en evighets papirarbeid... :(

Da er det andre alternativet - å bytte motor...
Er dette realistisk og gjennomførbar?
Går det ann å skaffe disse motorene i det hele tatt?
Uff..jeg kan nesten ingenting om T2 :oops:
Martins
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

den hadde sansynligvis en type 4 motor oprinnelig. Disse er absolutt å få tak i. Ombyggingen til audimotor består antagelig vis i en adapterplate, nye motorfester .tilpasset elektrisk opplegg og et kjøleopplegg. avhengig av vordan det er gjort så burde det la seg gjøre å bare bolte av ombyggingen og bolte på en originalnotor. En komplett delebil er nok ikke en ulempe...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

trenger da ikke en hel delebil for å sette inn en originalmotor..

holder bare å få tak i en boblemotor og godkjenn den.. smell inn audimotorn igjen etterpå.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Jeg tenkte delebil for å erstatte ledningsnett, metall osv. om den skulle settes i originalstand. er vel uansett en stor fordel å ha en mal om man er nybegynner... Selv kunne det aldri falle meg inn å ha noe vannkjølt i en bay.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Ah..nå har jeg bestemt meg å gi opp tanken om denne T2. Lett å drømme seg bort i gamle fine biler. :roll:
Back to reality... jeg får bare konsentrere meg om T3 da.
:)
Martins
amubus
-
-

Post by amubus »

står jo noen t2 på atodb og finn da.....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Synd du ga opp tanken...Det var en morsom og sjeden T2 denne...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Post Reply