Hei,
Hadde tidligere i sommer problem med fusking, og etter nye tennplugggkabler hjalp det en stund. Nå har imidlertidig fuskeproblemet kommet tilbake, så nå er jeg ikke lengre sikker på om tennpluggkabler var det egentlige problemet. Har ikke kjørt mye med bilen siden den gang.
Symptomer som følger:
Bilen starter som regel greit, trenger ikke kinne lenge. Sviver som regel helt fint på kald motor, men ikke hver gang.
Når den fusker så skjer det på følgende måte:
-Ved tomgang stopper den som regel fort, men jeg rekker som regel å starte opp, gå bak til motor og ruse motoren opp på gass-spjeldet.
- Holder jeg gass-spjeldet så motoren går på ca. 2-3000 o/min så går den som regel jenvt i ca 20 sek, fusker i ca 10 sek og fint igjen i 20 sek. Slik holder det på.
- Har prøvd å kjøre på flat pedal, og når den ikke fusker går den bra. Virker som den da har full motoreffekt. Ved fusking så klarer jeg ikke å få opp særlig turtall, men bilen stopper ikke helt med mindre jeg slipper gassen helt.
Fusking + tomgang = stopper i løpet av 10 sek.
Det som er nytt siste år er: bensinpumpe, bensinfilter, bensintank, plugger, tennpluggkabler, rotor, fordelerlokk, luftfilter, jordkabel mellom motor og karroseri på venstre side av motor.
Har prøvd med et par coiler, spiller ingen rolle å bytte den.
Har brukt tenningspistol for å se om noen av pluggene mangler gnist, men det virker ikke som om noen av de feiler. Riktignok en enkel tenningspistol, så det kan være jeg ser feil. Men jeg retter igrunnen mistanken mot bensin-systemet.
Hadde ute innsprøtningsdysene og kinnet i 2 sekunder på hver av de. Litt bensin kom ut på alle 4, men det var så lite at det fordampet før det var noe poeng å tørke det opp.
Det er lik motstand på alle innsprøytningsdysene. Alle tilkoblingene til innsprøytningsdysene gir spenning, men har bare målt med enkelt multimeter.
Har koblet ut noen sensorer mens motoren har gått, f.eks tomgangsregulator (ingen betydning så lenge motoren ikke går på tomgang), temp.sensoren i kjølevannet på venstre side foran motor (bilen går på høyere turtall når denne ikke er tilkoblet og motoren er varm - antakelig fordi systemet tror motoren er kald).
Ved manipulering av luftmengdemåler (stikke finger inn og trykke på spjeldet) reagerer motor på det.
Har ikke gjort:
kompresjonstest (Mener jeg heller ikke nødvendig, siden den ikke fusker hele tiden)
Så, hva bør jeg teste for å komme videre? Noen som har en teori om hvilken komponent som kan være feil ut fra alt dette?
Kan VW-verksteder fortsatt feilsøke på disse?
Hilsen
Per
Fusking 2.1i DJ wbx
Fusking 2.1i DJ wbx
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Re: Fusking 2.1i DJ wbx
gjort myedu ja 
KAN også være :
Dårlig kontakt i ledninger på fordeler.(hall giver)
tenningsmodulen som ikke er god
DLS boksen (hvite boksen ved siden av tenningsmodul)
kan være dyser som kommer og går.
sprekk i gummibelg mellom mengdemåler og spjeldhus.
++ sikkert mange andre ting
KAN også være :
Dårlig kontakt i ledninger på fordeler.(hall giver)
tenningsmodulen som ikke er god
DLS boksen (hvite boksen ved siden av tenningsmodul)
kan være dyser som kommer og går.
sprekk i gummibelg mellom mengdemåler og spjeldhus.
++ sikkert mange andre ting
Jørn Tangen
Har nå en avtale om å plukke deler av en bil, så da håper jeg får med meg de rette komponentene, og at de er i orden 
Et tips jeg har fått er å bruke startspray for å se om den da fusker, hvis den ikke gjør det har det med bensinen å gjøre..
Edit: Etter ombytting av alt det elektriske og fortsatt samme type fusking, så kom turen til bensinsystemet. Bensintrykkregulator var synderen her, etter bytte av den maler motoren som en katt igjen
Siden dette er en campingbil har den stått innendørs siden i sommer etter en liten vestlandstur, forhåpentligivs blir den mer brukt til sommeren igjen 
-Per
Et tips jeg har fått er å bruke startspray for å se om den da fusker, hvis den ikke gjør det har det med bensinen å gjøre..
Edit: Etter ombytting av alt det elektriske og fortsatt samme type fusking, så kom turen til bensinsystemet. Bensintrykkregulator var synderen her, etter bytte av den maler motoren som en katt igjen
-Per
Last edited by pigland on 25 Dec 2009, 16:37, edited 1 time in total.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
-
dannyarborg
- Car: T3 1989
- Phone: 93009591
Hadde noe fuskeproblemer i min T3 1989 mod 1,9 liters motor. Der var det rusk og kondens i tanken som også tettet filteret som henger under bilen. Jeg kjørte bilen med nytt filter og ny bensinslange direkte inn på bensinpumpen fra en bensindunk og da gikk den fint. Sjekke om det er dårlige bensinslanger fra tanken som gjør at den suger luft istedet for bensin innimellom?
Går det an å spørre hvor den bensintrykkregulatoren sitter?
Og unnskyld min uvitenhet
men dette kan være interessant for min "case"...
Og unnskyld min uvitenhet
hei lurer på om den trekker dårlig når du kjører? virker det som om den går på tre syl isåfall
er det dysene på innsprøytningen som ikke virker. ta av en og en kontakt og se om du merker forskjell på tomgangen.
er det dysene på innsprøytningen som ikke virker. ta av en og en kontakt og se om du merker forskjell på tomgangen.
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
coach 2,1 90mod