Kabelbrudd mellom framdør og a-stolpe - veiledning ønskes.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
YvenGutt

Kabelbrudd mellom framdør og a-stolpe - veiledning ønskes.

Post by YvenGutt »

Hei, har en stund hatt problemer med el-vindu som har vært litt kranglete. Fant ut at det var pga. kabelbrudd skjult under mansjetten mellom framdør og a-stolpen. Når jeg tok av denne fant jeg brudd i flere av kablene, og jeg ønsker nå å bytte disse. Ser at flere tråder nevner dette som problem her på forum'et, men har ikke funnet noen som gir tips til hvordan disse enklest kan byttes (uten å legge igjen en drøss med lapper hos nærmeste VW-verksted :lol: )

Noen som har gjort dette og laget en guide?
Noen som har tips for hvoran jeg enklest kan skjøte kablene, vil helst ikke ha skjøtene inne i mansjetten ... ?
Hvordan kommer jeg enklest til kablene bak sikringspanelet, er det mulig å løsne hele sikringspanelet ...?

'98 2.5 TDI
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

kutt en og en kabel, ca 20 cm bør bort(så ikke kjøte kommer mellom dør og a-stolpen/i "mansjetten"), så kjøter du bare enkelt og greit inn en ny del der, biltema selger kjøtestykker, så slipper du lodding. Har lurt på om en mykere kabel kanskje kan være lurt, at den blir mer elastsik/bøyelig og at mand ermed ungår at de ryker så fort igjen?

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79323 disse bruker du en kabelskotang på å bare klammer sammen etter du har avisolert kablene og puttet endene inni, en enkel operasjon.
christian
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Tusen takk for (ekstremt) raskt svar!

Noen tips til hvordan jeg skal komme til kablene bak 'sikringsrekka'?
Hvordan tar jeg av dørpanelet - har sett at det er to skruer øverst - er dette alt?

[Edit:] Sjekket med VW-forhandler, hele kabelsettet med kontakter begge sider koster ca kr. 1.700,- (ink mva) og kan leveres på en dags varsel.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Mine tips:
- Bruk loddebolt, tinn og krympestrømpe om du har mulighet, så får du tett, sikker og god kontakt i skjøtene. Alltid best resultat over tid.
- Om du ikke har den muligheten, spandér de 200 spenna det koster for en grei kabelskotang med utveksling, mao ikke bruk den til 39,50 (eller no), så slipper du gjøre jobben på nytt innen kort tid (ref. Murphy)
- Om du får tak i, bruk (god og myk) kabel i forskjellige farger, så blir det lettere å feilsøke om det ikke funker når du er ferdig.

For å få av døra, er det vel etpar trinn som skal gjennomføres (troooor dette finnes i bilder her no sted):

- Finn noe å putte alt du peller av oppi, så du ikke roter dem bort
- Skru av låseknappen
- Skru ut liten skrue foran på dørdeksel, i høyde med speilet, bruk philips kubbetrekker (liten kort trekker)
- Skru ut plastskrue øverst på panel bak ved låseknapp
- Ta av deksel på vertikalt dørhåndtak, bruk et panel-fjerne-verktøy (fortrinnsvis i plast). Ikke bruk for mye vold, trekk rett ut, ikke bøy og bend for mye.
- Skru ut skruene bak dette dekselet
- Har du høyttaler i døra, må du av med høyttaler-grillen, ut med høyttaleren (fire skruer), og skru ut de tre skruene som er skrudd igjennom høyttalerholdern og dørramma.
- Løft dørtrekket opp ca to cm, og løft ut. Pass på at eventuelle gummi-foringer som skal sitte i åpningene dørtrekket sitter i er på plass, de kan finne på å følge med trekket av og inn under bilen el lignende.

På igjen er det vel bare å reversere prosessen, bare pass på å mate igjennom høyttaler-ledningen igjen om den har hoppa ut, og sørg for at låseknapp-stanga treffer hullet i toppen av dørtrekket.

Think that's all, best of luck :D
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
JourneyMan
Car: T4 2,4D syncro - 1995

Post by JourneyMan »

Her er en illustrasjon av det Theodor nettopp har skrevet om dørpanelet:

Image[/img]
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Steike,vindusspaken ja. Tenkte jo ikke på den. Veldig fin illustrasjon,hvor finner man den?
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
JourneyMan
Car: T4 2,4D syncro - 1995

Post by JourneyMan »

Theodor wrote:Steike,vindusspaken ja. Tenkte jo ikke på den. Veldig fin illustrasjon,hvor finner man den?
Haynes. ISBN: 9781855203747 Du finner den f.eks. på www.amazon.com. Søk på isbn-nummeret. Veldig kjekk bok å ha i tillegg til flaks :)
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Theodor wrote:Mine tips:
- Har du høyttaler i døra, må du av med høyttaler-grillen, ut med høyttaleren (fire skruer), og skru ut de tre skruene som er skrudd igjennom høyttalerholdern og dørramma.
Jobben gikk unna på et par timer i går kveld. Slet fælt med å få opp dørpanelet til jeg fant disse skruene fra høyttalerholdern til ramma :oops:

Noen erfaringer:

* Av ca. 25 kabler som går gjennom mansjetten var to helt av, mens ca 10 andre hadde strekk eller brekk i isolasjonen på omtrent samme punkt.
* Det er null slakk i ledningene, noe som gjør det umulig å 'flytte' kabelen for å fordele skjøtene.
* Fra sikringspanelet og ut til døra er kablene tapet sammen med tjæreteip, untatt akkurat midt i mansjetten. Der var alle bruddene. Tjæreteipen gjør at det er omtrent umulig å få dratt om et par kabler, enten må du kutte alle tvert og dra om alt eller så må du sprette tjæreteipen som er nesten umulig å komme til.
* Jeg endte med å skjøte to kabler som var kuttet av med skjøtehylse, og etterisolere resten med elektrikerteip, deretter legge et lag med isolasjonstape rundt hele kabelbunten.

Noen observasjoner relatert til problemet med ledningsbruddene:

I tillegg til problemet med vindusheisen (som delvis var ute av funksjon om ledningen som var røket ikke 'la seg riktig' når jeg lukket igjen døra), har jeg hatt problem med at tenninga ikke slo seg av selv om jeg slo av tenninga og dro ut nøkkelen (motoren fortsatte å gå). Om jeg lukket døra opp og igjen så slo tenninga seg av (!). Jeg har også hatt problem med at viserne på olje, bensin og turtall har hoppet opp når jeg har lukket døra opp og igjen - og av og til vibrert. Til slutt har jeg hatt problem med at oljeglødern ikke har slått inn når jeg skal starte fordi den har blitt tent når jeg lukket opp døra.

Så det virker som om det er mye som kan relateres til disse ledningene. :x

Takk for gode tips!
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Har gjort samme jobben selv. Men loddet og dro ut det jeg kunne. Det er plaststrømpa på ledningen som sprekker i kulde. Deretter knekkes corden på bruddstedet. Kvadraten på lederen er svært tynn, sånn bortimot sytråd. Dårlige greier. Tror det beste er å krype ut vinduet i sterk kulde.
Last edited by CAMPEKSPRESSEN on 16 Sep 2009, 19:30, edited 1 time in total.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

CAMPEKSPRESSEN wrote: Tor det beste er å krype ut vinduet i sterk kulde.
Skal være forsiktig med det, i alle fall med elektriske vindu. Sist jeg prøvde å åpne et sånt i sterk kulde gikk det til bunns i døra med et brak, og lommeboka ble en god del slankere... Dagens OT.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Re: Kabelbrudd mellom framdør og a-stolpe - veiledning ønskes.

Post by Livar »

Da har jeg akkurat byttet ledningene ut til førerdøra da disse var i heller dårlig forfatning og lagde mye krøll. Men jeg er tydeligvis ikke i mål enda. Venstre elvindu rikker seg ikke, og høyre vindu går ned uansett hvilken vei jeg beveger bryteren. Høyre vindu funker fint med byter i høyre dør. Noen tips? Noen som har skjema?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Noen som vet pris på nytt kabelsett til passasjerdør på en 2001 med el.vindu/speil sentrallås?

Fant en how to på reparasjon av kabelsett men regner med at det er like enkelt å bytte hele kabelsettet.....

http://www.t4-wiki.de/wiki/Kabelbaum_%28Bruch%29

Hvis jeg skal lodde inn nye kabler hvor får man da tak i silikonkabler(myke kabler)?
noen nettbutikker som selger?
Tom
Bodø City
Image
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Dette ble byttet på bilen min før jeg kjøpte den. Og i kvitteringene som jeg har står det 1700.- men om det er inkludert arbeidet vet jeg ikke. (2004-pris...)

Tror nok at den beste løsningen er å kutte kabler og skjøte de. Høytalerkabler skal funke bra.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

jeg bytter hele nettet. de holder ca 2,5 år ved ca 25000 kjørte km pr år. Jeg orker ikke alt trælet med skjøting og det tar kortere tid å bytte.

At motor ikke stopper ved uttagelse av nøkkel kan skyldes el del i tenningslås.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
lundseth

Re: Kabelbrudd mellom framdør og a-stolpe - veiledning ønske

Post by lundseth »

Samme problem.
- Ingen viduer rikket seg. Men det klikket i releene i dørene når jeg trykket på vindusknappene.
- Dro til VW i Fredrikstad hvor de var 100% sikre på brudd i kabel.
- Fikk tilbud på 3.700,- for bytte av en kabel og jobb.
- Dro hjem og målte alle kablene som jeg målte var hele.
- Tok av dørpanelene på begge dørene og ut med vindusheisemekanismen. Den var kjørt ut av posisjon på begge dørene.
- Inn igjen med alt og vipps. Begge virket. Kostnad: 0,-
-
arildk
-
-

Post by arildk »

Er det noen som har funnet kablebunten på Ebay?
Etter som dette er et relativt stort problem så må det vel finnes uorginale deler å oppdrive.

Men dette er kansje et nordisk problem pga kulde?
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Liv Samuelsberg
Car: T4 2002
Phone: 41417086

Re: Vet noen hvilken ledningsfarge det er til vindusheisen?

Post by Liv Samuelsberg »

Theodor wrote:Mine tips:
- Bruk loddebolt, tinn og krympestrømpe om du har mulighet, så får du tett, sikker og god kontakt i skjøtene. Alltid best resultat over tid.
- Om du ikke har den muligheten, spandér de 200 spenna det koster for en grei kabelskotang med utveksling, mao ikke bruk den til 39,50 (eller no), så slipper du gjøre jobben på nytt innen kort tid (ref. Murphy)
- Om du får tak i, bruk (god og myk) kabel i forskjellige farger, så blir det lettere å feilsøke om det ikke funker når du er ferdig.

For å få av døra, er det vel etpar trinn som skal gjennomføres (troooor dette finnes i bilder her no sted):

- Finn noe å putte alt du peller av oppi, så du ikke roter dem bort
- Skru av låseknappen
- Skru ut liten skrue foran på dørdeksel, i høyde med speilet, bruk philips kubbetrekker (liten kort trekker)
- Skru ut plastskrue øverst på panel bak ved låseknapp
- Ta av deksel på vertikalt dørhåndtak, bruk et panel-fjerne-verktøy (fortrinnsvis i plast). Ikke bruk for mye vold, trekk rett ut, ikke bøy og bend for mye.
- Skru ut skruene bak dette dekselet
- Løft dørtrekket opp ca to cm, og løft ut. Pass på at eventuelle gummi-foringer som skal sitte i åpningene dørtrekket sitter i er på plass, de kan finne på å følge med trekket av og inn under bilen el lignende.

På igjen er det vel bare å reversere prosessen, bare pass på å mate igjennom høyttaler-ledningen igjen om den har hoppa ut, og sørg for at låseknapp-stanga treffer hullet i toppen av dørtrekket.

Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Velkommen til forumet!

Spørs litt hvilken av ledningene du er på jakt etter.

Koblingsskjemaet er her:
http://www.nettet.be/vw/files/vindushei ... Lifter.pdf
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
stedgar
Car: TDI Multivan 1998

Post by stedgar »

Mye jobb, men jeg kuttet bunten akkurat der ledningene ryker og loddet/krympet imellom ca 20cm lange myke kabler. Det ble vel 54 skjøter på førersiden og 34 skjøter på passasjersiden. Den nye myke delen av bunten skal ligge inni mansjetten. Denne løsningen holder resten av bilens levetid, men det er som sagt sykt mye jobb.
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Det var sånn jeg også gjorde det på forrige bilen (dvs., jeg byttet ikke alle, men nesten). Den nåværende har holdt overraskende godt, tok et par av ledningene rett etter at vi overtok, ellers ser det ut til å holde (bank i bordet, krysser fingrene etc.)

PS, hva skjedde i posten til Liv fra mandag? Ser ikkeno spørsmål, bare sitatet mitt? Har det blitt slettet noe?
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

Ta av metal plate ovenfor !sikringsskapet".
løsne 2 klips på siden av "sikringskapet" og løft ned hele sulamitten.
Da kommer man til kontaktene.

Koble fra

Jording er bak teppe, 10mm mutter. Ikke glem denne etterpå.

trekke ut hele ledingsnettet og lodde inn ledinger.

Det kan være litt vansklig å tre kontakene og jordingsleding inn i gummimansjetten igjen. Tape disse etterhverandre med maskeringstape slik at det glir lettere gjennom mansjetten, ta av tapen når man har tredd gjennom.

Gjentar prossen om 2 år :-)
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Ser dere skriver om kabelbrudd?
Hvordan får dere det? [emoji14]
Kan hende at jeg har kabelbrudd på min er ikke sikker.
Men bilen min reagerer ikke at jeg tar i førerdør eller passasjerdør. Så ingen lys i coupe når jeg åpner?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Ikke forbundet med dette, hva jeg vet. Det du beskriver er som oftest pga. dårlig kontakt i dørbrytere (rust i dørkarm/skrue, korrosjon i bryter eller slitte kontaktflater osv.) Koster noen få kroner pr stk hos Møller. Sikkert enda billigere på Ebay. Lett å bytte.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Theodor wrote:Ikke forbundet med dette, hva jeg vet. Det du beskriver er som oftest pga. dårlig kontakt i dørbrytere (rust i dørkarm/skrue, korrosjon i bryter eller slitte kontaktflater osv.) Koster noen få kroner pr stk hos Møller. Sikkert enda billigere på Ebay. Lett å bytte.
Har det noe at det er rust i en skrue? Jeg har rust i en skrue på passasjersiden. Men på førersiden så alt normalt ut

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Post Reply