knakelyd i drivlinja på syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Shovelanton

knakelyd i drivlinja på syncro

Post by Shovelanton »

Har nettopp gått til anskaffelse av en 03 mod syncro med 80 000 km på teller'n.
Har en merkelig knake/kneppe lyd framme når jeg tar løs i første gir, samme når jeg gir gass og bremser med motern i andre gir (feks. inn og ut av kryss). Lyden kan nesten høres ut som en kiropraktor som knekker opp en "trygderygg" :wink: to til tre knepp så er det stilt. lyden er lik ved sving og rett fram, innbiller meg at jeg kjenner det i girspaken også. hører ingenting i de andre girene og ved høyere hastighet en ca 20km/t.
Bilen var til en grundig salgstest hos NAF før jeg kjøpte den uten at de merket dette. (de merket en del andre ting, som slitt endeledd og feil justert camber. dette er utbedret.)

noen som har erfaring med denne ulyden?
Tor-Eirik Antonsen

VW Multivan syncro

sånn går nu dagan :-)
t-sand
Car: T4 california

ulyd.

Post by t-sand »

Hei!

Har samme lyd i min 02 multivan 2,5 tdi. Etter bytte av opphengskuler ble lyden min bil svakere, men den er fortsatt dær. Akkurat som du beskriver det.. Vw i tromsø sier at de har sett på saken, men finner ikke noe galt. kun en resonans lyd fra ett eller annet..
Mvh

Torbjørn S
2002 california Event TDI.
2001. V70 TDI.
Shovelanton

Post by Shovelanton »

Har vært innom merkeverksted i
Kirkenes og fått verksmester'n til å prøve bilen, han tror det kan ha en sammenheng med giroverføringen, siden det knirker/gnisser i spaken når man girer mellom første og andre gir.
Men han ville ha bilen på bukken for nærmere sjekk og smøring av overføringer før han kunne si noe mere konkret.
Men det e ikke noe alvorlig og det blir ikke tatt før neste gang den skal på verksted.
Tor-Eirik Antonsen

VW Multivan syncro

t-sand
Car: T4 california

Post by t-sand »

Alvorlig er det neppe. Vår bil har rullet 50000km uten at lyden har endret seg eller at jeg har merket noe forskjell.

Vår bil er treig å få i første gir og i revers, men har alltid vært litt kranglete på noen gir.

Minnes jeg kan ha vært borti en lignende lyd i en skoda felicia, da vet det ei foring på innfestningen til giroverføringen som var forskjøvet seg..

Du kan jo gjerne fortelle hva verkstedet finner ut om din bil.
Jeg sir ifra om jeg skulle finne ut noe, skal fixes før ferien.. :)
Mvh

Torbjørn S
2002 california Event TDI.
2001. V70 TDI.
Shovelanton

Post by Shovelanton »

Du er nok inne på noe der ja, verksmester'n nevnte foringene også da han prøvde bilen.

personlig syns æ det e høy lastebilfaktor på motor og gir på disse bilan, men resten av bilen e så bra at æ helhetlig e storfornøyd med den.
Eller for å si det på en annen måte, Det e så god komfort og praktiske løsninger i denne bilen at man regelrett glemmer at det egentlig e en kassebil ;-)
Tor-Eirik Antonsen

VW Multivan syncro

Post Reply