Igjen; tusen takk til Eskild
Takk til Eskild
Takk til Eskild
Da har jeg skiftet motor på min T3 camper. Byttet fra en 1.6d til 1.6td ved hjelp av trollmannen Eskild fra Larvik. Vi leide oss inn på servicestasjonen til Statoil på Bjerke i Oslo. Det kostet kr 100,- pr time. Det var vel anvendte penger. På Statoil fikk vi benyttet bokk og annet løfteutsyr. Motorbytte tok noe tid fordi vi valgte å skifte komplett clutch og registerrem i samme slengen. Vi støtet på overraskende lite problemer under veis og ble også beæret med hyggelig besøk av ”vwbus-martin”. Det meste var ”plug and play”. Stort var øyeblikket da motoren skulle starte. På grunn av defekt batteri måtte Eskild dra meg i gang med sin ”lille pikebil” (3,2liter Syncro)… – Og pang. Etter kun få meter startet motoren og snipp snapp snute. Da var eventyret om motorbytte ute.
tlf 98893763
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Takk til Vidar for hyggelig tilbakemelding. Morro at vi fikk bilen din igang igjen. Motoren haddee også en flott gange, så med god oppfølging har du nok denne en stund.Bjørnar wrote:hvis jeg ikke tar helt feil er det vel en 6 syl wbx fra oettinger... arrester meg hvis jeg er på jorde...
Så til motoren i min bil .Det er helt korrekt en 3,2 liter vannbokser som er en videreutvikling av 2,1 wbx og har 2 sylindre til og ser meget lik ut som sistnevnte. Denne motoren var en konseptstudie fra VW og ment for montasje i Caravelle. Men på grunn av endring i planer ble ikke dette noe av. Deretter ble rettighetene til dette kjøpt opp av Oettinger Technik GmbH, i Tyskland. Skikkelig godmotor i en Syncro dette , med 230 Nm i dreiemoment.
Eskild
PS: Om Martin er grei så kanskje legger han ut et bilde av den
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Standard drivverk. Glem det ALLE sier om at drivverket er så dårlig på disse bilene, husk på hvor mange slike biler som er solgt i forhold til andre merker så tenkere jeg at bildet blir mer nyansert. Det ER skiftet drivverk i min bil FØR jeg fikk den, men så ble den også kjørt som firmabil og fikk ganske tøff behandlig, derfor + diverse fjellturer jeg har hørt at bilen hadde i sitt tidliggere ikke akkurat var direkte helsebringende. Jeg har selv skiftet drivaksler forran. Dette henger sammen med at viskosekoblingene fra denne tiden begynte å overføre kraft når den ikke skulle når den hadde rullet fra 90-150 000 km, og således ga drift til drivakslene i tide og utide.Syncroeier wrote:hørtes jo veldig tøft ut! er vel ikke mange(eller billige) disse regner jeg med..
Men har du gjort noe med drivverket for denne motoren eller er det robust nok? ville tro kassa var svakest evt..
Det er med driverket som med andre ..... BRUK DET MED HODE........ og man har dette så lenge man ønsker.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
SYNCRO wrote:Standard drivverk. Glem det ALLE sier om at drivverket er så dårlig på disse bilene, husk på hvor mange slike biler som er solgt i forhold til andre merker så tenkere jeg at bildet blir mer nyansert. Det ER skiftet drivverk i min bil FØR jeg fikk den, men så ble den også kjørt som firmabil og fikk ganske tøff behandlig, derfor + diverse fjellturer jeg har hørt at bilen hadde i sitt tidliggere ikke akkurat var direkte helsebringende. Jeg har selv skiftet drivaksler forran. Dette henger sammen med at viskosekoblingene fra denne tiden begynte å overføre kraft når den ikke skulle når den hadde rullet fra 90-150 000 km, og således ga drift til drivakslene i tide og utide.Syncroeier wrote:hørtes jo veldig tøft ut! er vel ikke mange(eller billige) disse regner jeg med..
Men har du gjort noe med drivverket for denne motoren eller er det robust nok? ville tro kassa var svakest evt..
Det er med driverket som med andre ..... BRUK DET MED HODE........ og man har dette så lenge man ønsker.Hei.Driver med ombygging av coach 90 1,6td til1,9td og lurer på : setter du over innsugsmanifold,eksosmanifold,dieselpumpe fra 1,6?Tåler clutchen fra 1,6 momenet fra 1,9 eller bruker du noe annet?Får 1,9 riktig mengde diesel/luft ved bruk av 1,6 delene?Kunne du detaljert fortelle alt som må til for dette motorbytte så slipper en stakkar å stå og klø segi hue?Håper du kan svare meg.PÅ forhånd Takk!
Eskild
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Standard drivverk. Glem det ALLE sier om at drivverket er så dårlig på disse bilene, husk på hvor mange slike biler som er solgt i forhold til andre merker så tenkere jeg at bildet blir mer nyansert. Det ER skiftet drivverk i min bil FØR jeg fikk den, men så ble den også kjørt som firmabil og fikk ganske tøff behandlig, derfor + diverse fjellturer jeg har hørt at bilen hadde i sitt tidliggere ikke akkurat var direkte helsebringende. Jeg har selv skiftet drivaksler forran. Dette henger sammen med at viskosekoblingene fra denne tiden begynte å overføre kraft når den ikke skulle når den hadde rullet fra 90-150 000 km, og således ga drift til drivakslene i tide og utide.SYNCRO wrote:Syncroeier wrote:hørtes jo veldig tøft ut! er vel ikke mange(eller billige) disse regner jeg med..
Det er med driverket som med andre ..... BRUK DET MED HODE........ og man har dette så lenge man ønsker. ---------------------------------------- Hei.Driver med ombygging av coach 90 1,6td til1,9td og lurer på : setter du over innsugsmanifold,eksosmanifold,dieselpumpe fra 1,6?Tåler clutchen fra 1,6 momenet fra 1,9 eller bruker du noe annet?Får 1,9 riktig mengde diesel/luft ved bruk av 1,6 delene?Kunne du detaljert fortelle alt som må til for dette motorbytte så slipper en stakkar å stå og klø segi hue?Håper du kan svare meg.PÅ forhånd Takk!
Jarle]
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Ikke ta vekk den siste [/quote] jarle, så går det så mye bedre...narle wrote:---------------------------------------- Hei.Driver med ombygging av coach 90 1,6td til1,9td og lurer på : setter du over innsugsmanifold,eksosmanifold,dieselpumpe fra 1,6?Tåler clutchen fra 1,6 momenet fra 1,9 eller bruker du noe annet?Får 1,9 riktig mengde diesel/luft ved bruk av 1,6 delene?Kunne du detaljert fortelle alt som må til for dette motorbytte så slipper en stakkar å stå og klø segi hue?Håper du kan svare meg.PÅ forhånd Takk!SYNCRO wrote:Standard drivverk. Glem det ALLE sier om at drivverket er så dårlig på disse bilene, husk på hvor mange slike biler som er solgt i forhold til andre merker så tenkere jeg at bildet blir mer nyansert. Det ER skiftet drivverk i min bil FØR jeg fikk den, men så ble den også kjørt som firmabil og fikk ganske tøff behandlig, derfor + diverse fjellturer jeg har hørt at bilen hadde i sitt tidliggere ikke akkurat var direkte helsebringende. Jeg har selv skiftet drivaksler forran. Dette henger sammen med at viskosekoblingene fra denne tiden begynte å overføre kraft når den ikke skulle når den hadde rullet fra 90-150 000 km, og således ga drift til drivakslene i tide og utide.Syncroeier wrote:hørtes jo veldig tøft ut! er vel ikke mange(eller billige) disse regner jeg med..
Det er med driverket som med andre ..... BRUK DET MED HODE........ og man har dette så lenge man ønsker.
Jarle]
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Hei.Driver med ombygging av coach 90 1,6td til1,9td og lurer på : setter du over innsugsmanifold,eksosmanifold,dieselpumpe fra 1,6?Tåler clutchen fra 1,6 momenet fra 1,9 eller bruker du noe annet?Får 1,9 riktig mengde diesel/luft ved bruk av 1,6 delene?Kunne du detaljert fortelle alt som må til for dette motorbytte så slipper en stakkar å stå og klø segi hue?Håper du kan svare meg.PÅ forhånd Takk!
Jarle
-----------------------------------------------------------------------------------
Hei. Jeg har ikke gjort en slik ombygging selv, men jeg vet om et par av detaljene. Du må bytte bunnpanne, luftinnsugsrør og luftfilterboks fra 1,6 TD. Du må vel også benytte oljekjøler tror jeg. Clutchen fra 1,6TD fikser nok helt greit jobben, det er ikke no dramatisk effektøkning vi snakker om. Når du nevner luft/dieselmengde så tror jeg nok det går helt fint.Jeg tror T3Thomas her på forumet kan endel mer om akkurat en slik konvertering da han holder på med dette i øyeblikket.
Hilsen Eskild
Jarle
-----------------------------------------------------------------------------------
Hei. Jeg har ikke gjort en slik ombygging selv, men jeg vet om et par av detaljene. Du må bytte bunnpanne, luftinnsugsrør og luftfilterboks fra 1,6 TD. Du må vel også benytte oljekjøler tror jeg. Clutchen fra 1,6TD fikser nok helt greit jobben, det er ikke no dramatisk effektøkning vi snakker om. Når du nevner luft/dieselmengde så tror jeg nok det går helt fint.Jeg tror T3Thomas her på forumet kan endel mer om akkurat en slik konvertering da han holder på med dette i øyeblikket.
Hilsen Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør