Det hele begynte med at jeg skulle bytte glødeplugger(neste gang betaler jeg heller verkstede de kronene de skal ha for å gjøre jobben, trur jeg!), noe som er ett lite mareritt på caravellen.
Gikk i gang, løsna kobberbåndene som kobler alle glødepluggene til pluss, på alle pluggene.
Så gikk jeg i gang med å skru ut pluggene, skrudde ikke i rekke følge, begynte på første fra dynamo, også ble det den tredje, hittil ikke store problemer.
Skulle så skru ut plugg nummer to fra dynamo, da begynte problemene, denne satt noe h.... hart, og jeg ga meg ikke(burde gitt opp, dere forstår hvorfor siden), det hele endte med at braketten som er støpt inn i toppen røyk(legger ved bilde av denne delen, så dere får se)
delen dere ser sitter på glødepluggen, skulle ha sitti på toppen, men røyk av da jeg brukte makt for å få ut pluggen(aldri vært borti dette før), mistenker at de fsom satte inn pluggen har skrudd den for lang/godt til.
skrudde av toppen, av med allt av slanger og toppdekselet, og av med strekkbolter også videre, løsnet bare eksosklemmene, og tok ut toppen med innsug og eksosmanifold, var ikke noe problem.
Håpet at toppen kunne la seg fikse, ved å dreie til en tapp og gjenge opp toppen, men fant ut at dette ikke ville la seg gjøre, pluss det at ene delen inni toppen, som stempelet til vakumpompa går gjennom(for å støte stempelet) og var knekt.
Så nå var det da tid for å begynne å lete etter en brukt topp, da bilen min ikke er noe å bruke masse penger på.
hadde nesten gitt opp, da høggerne forlangte allt fra 5000 og oppover for en topp, noe jeg ikke ville gi sånn i utganspunktet, men en dag fikk jeg se en som solgte en caravelle i deler, på finn.no.
Jeg hiver meg på telefon, og joda han har en topp, var byttet for 4000km siden, men da var den også fabrik ny, han forlangte egentlig litt mer enn jeg ville gi, men siden den bare hadde gått 4000 så bestemte ejg meg for å gå for den.
Fant med det samme ut at jeg gjenre skulle ha byttet simringene også, og siden jeg også må line opp mottoren på nytt(alltså "sette den opp"/ justere stempler,ventiler og diselpumpe til hverandre), så fant jeg ut at jeg like gjerne kunne ta ut resten av mottor ut av bilen.
Av med diselslanger, alle ledninger,slanger, venstre drivaksel, den høyre skrudde ejg bare ut fra hjulet, og skrudde av demperen og lot den følge med mottoren ut syns det så kronglete ut å skulle skru den av fre mottor, servoslangene(servo fungerte heller ikke ordentlig, så må ta en titt på den med det samma også), slavesylinder til cluch(passe på å ikke tråkke inn pedalen nå), så var det tid for å finne fram elefant jekken, og festet mottoren til den via noen laste stropper jeg hadde, heiste så opp så stroppene ble godt stramme, så begynte jeg å løsne mottorfestene fra bilen, lot de stå fast i mottor, tok det underste først(pass på å få skrudd av alle boltene) også tok jeg det ved girkassa, fant ut at jeg ikke hadde helt rett balanse på mottoren, for den glapp ned, og ble hengendes ganske skevt, men det holdt(fant foresten ut at det festet bare hadde vært på plass ved girkasse i en halv bolt, ene var helt borte, mens den andre bare var hveis skrudd inn:S), skrudde så ut det siste festet, skrudde litt forsiktig, så jeg var klar når mottoren løsnet, ville ikke at den skulle dingle veldig rundt.
Fant så frem en plate med 4hjul, som jeg tenkte å senke mottoren end p\å, for å ha mulighet til å få den fram fra under bilen.
Begynte sakte og forsiktig å senke mottoren, men plutselig røyk stroppene(bruk SOLIDE ting til å feste mottor og elefantkran sammen med), jeg ble redd noe hadde røket på mottoren, men alt så helt fint ut, det gikk utover plata med hjul, den kankk på tre steder, men bedre den tok av for fallet enn at mottoren hadde ryki.
Jeg tok ut mottoren med mest mulig på. og lot minst mulig sitte igjen i bilen, dette fordi jeg er red for at jeg ikke kommer til å huske hvor alt skal om jeg hadde demontert mere enn jeg gjorde.
er vell så langt jeg har kommet til nå med det å bytte toppen.
Har også funnet ut hvorfor ikke bakrevifteaparat har fungert, dette fordi ene "tappen" på mottoren, som pluggen på ledningen fra bilen skal innpå, er nesten helt borte, her håper jeg å få til å bare lodde ledningen rett på.
bilder er det dårlig med dessverre, men jeg er ikek flink til å ta bilder, så dere får heller spørre om ting eventuelt.
skal legge ut noen bilder av hvorfor dette er ett så lavt budsjet reperasjon som det kan få blitt, litt senere.
ble langt dette her.
EDIT: om noen har noe rabbater noe sted, så si i fra om dere kunne bestilt noen deler for meg, se liste:http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=16799 for hva jeg trenger av deler.
(ps. noen som kan forklare hvordan jeg får kutta ned linken, og at det står liste"her" og at da "her" er selve linken?)[/list][/list]