Noen spørsmål om vår T3 campingbil

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
>Jonas<

Noen spørsmål om vår T3 campingbil

Post by >Jonas< »

Vi er fire rødruss som har en sjarmerende Transporter campingbil fra '84. Den har den vannavkjølte 1,9 bensinmotoren på 57kW/78HK.

Batteriene vi har må byttes, men plassen under forsetene der batteriene har stått er jo veldig liten. Vi skal jo ha litt strøm til anlegget samt kjøleskapet, og til litt belysning også, så dermed lurer vi litt på om vi får batterier med stor kapasitet og liten fysisk størrelse slik at de passer under forsetene? 18x15x28 målte vi kassene under setene til, og det er jo veldig trangt. En annen ting vi lurer på er hvor stor dynamoen på denne bilen er?

Image

Image
Last edited by >Jonas< on 08 Mar 2008, 22:21, edited 1 time in total.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

prøve å bruke GEL batterier da..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
>Jonas<

Post by >Jonas< »

rapidspeed wrote:prøve å bruke GEL batterier da..
Vi skulle få litt spons på et batteri, og betale for det andre. Satser på to like batterier så vi slipper å gjøre noe med skillekretser eller lignende hvsi det kommer til å trengs hvis vi har to ulike batterier. Gelébatterier blir nok litt for dyrt desverre.

Men hvor stor ladestrøm har dynamoen? Kan det tenkes at den har en litt større dynamo enn en standardutgave siden dette er en campingbil?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

bare å åpne motorluka og se på dynamoen det.. tipper ca 65A
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
>Jonas<

Post by >Jonas< »

rapidspeed wrote:bare å åpne motorluka og se på dynamoen det.. tipper ca 65A
Hvor sånn ca sitter den? Er det slik at ladestrømmen er oppgitt ved to forskjellige turtall?
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Dette var en pen bil!

Håper dere er blåruss, så dere ikke ødelegger den maling.. :?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
>Jonas<

Post by >Jonas< »

Caravelle-Kai wrote:Dette var en pen bil!

Håper dere er blåruss, så dere ikke ødelegger den maling.. :?
Rødruss er vi. Har pussa den ned og lakkert den rød, på et lakkeringsverksted. Glassfibertoppen lot vi være rød. Ellers så er det bare nye farger på setetrekk og nye gardiner, samt at vi har tatt av sykkelstativet, som er de største endringene.

Fikk start på bilen i dag. Startet relativt fort uten problemer etter å ha stått ute siden november. :) Dynamoen som sitter i lader 65A, men ved hvilket turtallsområdet er dette? Er det lett og billig å bytte dynamo, til en brukt 90A eller noe?
>Jonas<

Post by >Jonas< »

Vi har forresten en liten klakkelyd fra motoren. Er dette normalt? Hva kan det være? Ventilene? Vi skal ha den på service til uka så da blir ihvertfall olje, filter og plugger bytta. Bilen har gått ca 164.000 km.
Fjotten
Car: T3 mange (mini)

Post by Fjotten »

>Jonas< wrote:
Hvor sånn ca sitter den? Er det slik at ladestrømmen er oppgitt ved to forskjellige turtall?
Du får ut full ladeefekt ved 1000 /1100 Omdr.Om du skal sette inn en større "120Amp" dynamo,må du også muligens bytte brakettene
>Jonas<

Post by >Jonas< »

Fjotten wrote:
>Jonas< wrote:
Du får ut full ladeefekt ved 1000 /1100 Omdr.Om du skal sette inn en større "120Amp" dynamo,må du også muligens bytte brakettene
Okei, så det er ikke slik at den ikke lader 65A før ved 6000 rpm eller noe. Da tenker jeg vi lar det være som det er. Sjekket om det var en fungerebde skillekrets mellom de to batteriene i bilen i dag, og det var det. Da er det bare å dra ut på jakt etter to små batterier med høy kapasitet..
ErlingR

Post by ErlingR »

Viktigere enn større dynamo er at ladespenningen er høy nok. Med for lav ladespenning blir batteriet aldri fylt opp uansett kor stor dynamoen er. Eg skiftet til en som ga 15,0 volt. Siden hadde eg aldri problem med lite strøm på batteriet. Kjøpte den hos Elektro-Diesel Vestauto A/S 55 25 40 00. Batteriene tåler det men en må være nøye med å kontrollere syrenivået. Gelebatterier blir nok ødelagt, for de kan ikkje etterfylles. Det eg er usikker på er om det kan bli for mye knallgass inni bilen. Eg hadde dieselmotor og dermed batteriet i motorrommet

I tillegg må ledningsnettet være i orden så ikkje spenningen forsvinner på veien. Gode forbindelser og tjukke nok ledninger.

Tro ikkje det er så stor forskjell på batterier når det gjelder energimengde som kan lagres, dvs ampertimetallet, ah, Forskjellene ligger i kor fort de kan gi energien i fra seg, dvs kor stor startstrøm de kan gi. Batteriene bygges forskjellig avhengig om de skal brukes til å starte dieselmotorer, bensinmotorer eller bare gi litt strøm til lys.
Siden dokker har en campingbil med et skillesystem mellom batteriene så antar eg at det ene batteriet er til å starte motoren med (startbatteri) og det andre til lys inni bilen (servicebatteri). Slik gjøres det nemlig i båter. Servisebatteriene er billigere enn startbatterier med samme energimengde.
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
>Jonas<

Post by >Jonas< »

Vå målte ladespenningen til godt over 14 V foran ved batteriet. 14,3 eller 14,5V om jeg ikke husker helt feil.

Vi leverte bilen på service i dag. Han verkstedmannen sa at disse første vannavkjølte motorene var dårlig holdbare, og at spesielt de små motorene som 1,6 utgavene sjelden gikk så mye mer enn 100k km, mens 1,9 var noe bedre. Stemmer dette. Våres har jo gått over 160k km, så er det noe vi trenger å bekymre oss for?

Det kommer også en liten klakkelyd fra motoren. Hva kan dette være? Ventilene? Noe som kan være farlig så det bør byttes noe?
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

>Jonas< wrote:Vå målte ladespenningen til godt over 14 V foran ved batteriet. 14,3 eller 14,5V om jeg ikke husker helt feil.

Vi leverte bilen på service i dag. Han verkstedmannen sa at disse første vannavkjølte motorene var dårlig holdbare, og at spesielt de små motorene som 1,6 utgavene sjelden gikk så mye mer enn 100k km, mens 1,9 var noe bedre. Stemmer dette. Våres har jo gått over 160k km, så er det noe vi trenger å bekymre oss for?

Det kommer også en liten klakkelyd fra motoren. Hva kan dette være? Ventilene? Noe som kan være farlig så det bør byttes noe?
Vanskelig å si når man ikke hører lyden. Det kan være det er ventilløftere som er slitt f.eks, eller at en eller flere er litt tom for olje. Mye småkjøring og ikke skikkelig varme i motoren kan sørge for det. Så om ikke den har vært kjørt god og varm på en stund kan det være en løsning. Ta en lang tur.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
ErlingR

Post by ErlingR »

Ladespenningen er vel normal. Men batteriene ville blitt ladet fortere opp med 15volt. Dokker får bruke bilen og se om det holder. Nye batterier tar lettere imot lading en gamle, det hjelper litt og.

Eg anbefaler å gå over ladekretsen i bilen. Sjekke om det er spenningstap mellom dynamo og batteri når det er stort forbruk ( lys, viskere, el.bakrute, vifte, varmeseter) Er det det er det å søke etter hvor, kan være dårlig forbindelse eller for tynne ledninger. Kan hende det kan svare seg å legge en ekstra +ledning direkte fra dynamo til batteriene.

PS En skal ha kjørt motoren en stund før en måler spenningen for hvis batteriene tar mer enn dynamoen klarer å levere så klarer den ikkje å få opp spenningen, rimeligvis
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

>Jonas< wrote:Vi har forresten en liten klakkelyd fra motoren. Er dette normalt? Hva kan det være? Ventilene? Vi skal ha den på service til uka så da blir ihvertfall olje, filter og plugger bytta. Bilen har gått ca 164.000 km.
Helt sikkert de hydrauliske ventil-løfterene som krangler.
Dette kan høres skikkelig "dyrt" ut, men lar seg ofte løse med et oljeskift med syntetisk olje....

Hadde samme problemet på min gamle `84 Camper med samme motor.
Der gjorde overgang til syntetisk olje susen.... ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
>Jonas<

Post by >Jonas< »

Hügel wrote:
>Jonas< wrote:Vi har forresten en liten klakkelyd fra motoren. Er dette normalt? Hva kan det være? Ventilene? Vi skal ha den på service til uka så da blir ihvertfall olje, filter og plugger bytta. Bilen har gått ca 164.000 km.
Dette kan høres skikkelig "dyrt" ut, men lar seg ofte løse med et oljeskift med syntetisk olje....

Vi henter vel ilen fra service nå om noen få dager, så da er det vel bare å satse på at denne fyren har fylt på riktig olje. :)

Men stemmer det at disse motorene er lite holdbare, spesielt 1,6 literen?
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 22:34, edited 2 times in total.
-91(M) T3 Syncro
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Hügel wrote:

Syntetisk kan en jo forsøke. Men det viktigste er at det NOK olje. Det som ofte skjer når disse motorenne ikke kjøres over en periode, er at (hvis) det er for lite olje/gammel olje på motoren under lagring en stund, så "siger" olja ut av "kamrene" og ned i bunnpanna i motoren (tror jeg det var en gammel mekaniker som sa til meg en gang). Det gjør at det tar litt tid å fylle ventilløfterne opp igjen da bilene har hydrauliske ventilløftere som krever olje for å fungere normalt. Da forsvinner ofte "klakkingen".

Dette har jeg hatt på flere busser med både 2,1, 1,9. Jeg vil tro at dette vil bli borte etter en stunds kjøring. WBX-motorer som står lenge uten å brukes brukes blir ofte slik.

Ellers er det jo en mulighet for at ventilløfterne må byttes til nye. Da blir det i alle fall borte. hvis det ikke er rådebank, da?

Min gamle motor 2,0 luftkjølt i min VWbuss 1980 var likedan. Men jeg lot den tusle å gå en stund og kjørte den god og varm på skogsvegen her oppe, så ble dette borte som jeg rodde.

Rådet er altså: Bytte til ny olje, nytt oljefilter og kjør den litt. Kanskje probleme er løst! Gammel olje er motorenes verste fiende!

erjo
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Post Reply