Hügel wrote:>Jonas< wrote:Vi har forresten en liten klakkelyd fra motoren. Er dette normalt? Hva kan det være? Ventilene? Vi skal ha den på service til uka så da blir ihvertfall olje, filter og plugger bytta. Bilen har gått ca 164.000 km.
Helt sikkert de hydrauliske ventil-løfterene som krangler.
Dette kan høres skikkelig "dyrt" ut, men lar seg ofte løse med et oljeskift med syntetisk olje....
Hadde samme problemet på min gamle `84 Camper med samme motor.
Der gjorde overgang til syntetisk olje susen....

Syntetisk kan en jo forsøke. Men det viktigste er at det NOK olje. Det som ofte skjer når disse motorenne ikke kjøres over en periode, er at (hvis) det er for lite olje/gammel olje på motoren under lagring en stund, så "siger" olja ut av "kamrene" og ned i bunnpanna i motoren (tror jeg det var en gammel mekaniker som sa til meg en gang). Det gjør at det tar litt tid å fylle ventilløfterne opp igjen da bilene har hydrauliske ventilløftere som krever olje for å fungere normalt. Da forsvinner ofte "klakkingen".
Dette har jeg hatt på flere busser med både 2,1, 1,9. Jeg vil tro at dette vil bli borte etter en stunds kjøring. WBX-motorer som står lenge uten å brukes brukes blir ofte slik.
Ellers er det jo en mulighet for at ventilløfterne må byttes til nye. Da blir det i alle fall borte. hvis det ikke er rådebank, da?
Min gamle motor 2,0 luftkjølt i min VWbuss 1980 var likedan. Men jeg lot den tusle å gå en stund og kjørte den god og varm på skogsvegen her oppe, så ble dette borte som jeg rodde.
Rådet er altså: Bytte til ny olje, nytt oljefilter og kjør den litt. Kanskje probleme er løst! Gammel olje er motorenes verste fiende!
erjo