112i clutch

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

112i clutch

Post by Andrew »

Hei! Hvordan justerer man clutchpedalen? Har en forholdsvis ny clutch i min røde coach (gått ca.18000km) som såvidt 'tar' helt på toppen av pedalen, bare den minste berøring med foten får den til å koble fra. Har vært slik siden den var ny. Hvordan justerer jeg pedalen slik at clutchen 'biter' ca.halvveis opp ? Eller har jeg montert clutchen feil? Er det mulig å montere friksjonsplata feil vei?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
roars
-
-
Posts: 1013
Joined: 02 Mar 2004, 23:51
Location: 7960 Salsbruket, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 112i clutch

Post by roars »

Andrew wrote:Hei! Hvordan justerer man clutchpedalen? Har en forholdsvis ny clutch i min røde coach (gått ca.18000km) som såvidt 'tar' helt på toppen av pedalen, bare den minste berøring med foten får den til å koble fra. Har vært slik siden den var ny. Hvordan justerer jeg pedalen slik at clutchen 'biter' ca.halvveis opp ? Eller har jeg montert clutchen feil? Er det mulig å montere friksjonsplata feil vei?
Sjekke dødgangen på slaven bak...bør ha litt...bare litt...går ikke an å snu disken feil vei.
Roar Sørnmo
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Det var det jeg trodde, men mistenker at det er også kommet girolje på friksjonsplata, lukter råttent kål når den blir varm. Skal sjekke slavesylinderet, men mener at noen har funnet ut hvordan man justerer ved mastersylinderet......
Eneste måte å justerere ved slavesylinderet vel er å legge noen skiver mellom sylinderet og braketten, eller?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

justeres ved å skru ovenfor "pinnen" over clutchpedalen
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

OK,takk!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
roars
-
-
Posts: 1013
Joined: 02 Mar 2004, 23:51
Location: 7960 Salsbruket, Nord-Trøndelag
Contact:

Post by roars »

Andrew wrote:OK,takk!
Kållukta er nok clutch belegg, om du ikke har nok frigang vil den muligens slire litt.
DET er det du får lukt av.
Roar Sørnmo
roars
-
-
Posts: 1013
Joined: 02 Mar 2004, 23:51
Location: 7960 Salsbruket, Nord-Trøndelag
Contact:

Post by roars »

Andrew wrote:Det var det jeg trodde, men mistenker at det er også kommet girolje på friksjonsplata, lukter råttent kål når den blir varm. Skal sjekke slavesylinderet, men mener at noen har funnet ut hvordan man justerer ved mastersylinderet......
Eneste måte å justerere ved slavesylinderet vel er å legge noen skiver mellom sylinderet og braketten, eller?
På mine biler har støtstanga på slaven bak vært justerbar...hmm, har vel bare justert på en av dem.
Roar Sørnmo
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Undersøkte slavestangen nettopp, kan ikke se at den er justerbar. Hvis den er justerbar så er 'koppen' skrudd helt på slik at den kan ikke gjøres noe kortere. For å justere fram, hva skal til for å komme til 'pinnen' over clutchpedalen? Må dashen ut? Er det normalt at slavesylinderet spretter opp under trykk når jeg løsner de to boltene som fester det til braketten? På min bil virker det som om slavesylinderet har vanskeligheter med å sende væsken tilbake til mastersylinderet når pedalen slippes. Virker som om clutchen er stadig under pedaltrykk....
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Post by 112wboxer »

på min bil var det motsatt, pedalen tok langt inne slik at det skrapte i girene, begynte med å justere staget fremme med pedalen og her er det trangt å komme til men det går, det som er viktig her er at det alltid må være slark(ca1mm) på det justerbare staget som går inn i hovedsylinderen slik at det ikke bygger seg opp trykk..forsøk å kjenne etter om du har litt slark der, hvis ikke må du ned med sylinderen og staget, løsne mutteren på justerstaget..justere inn, prøvemonter og sjekk igjen. det skal normalt aldrig være nødvendig å justere her, på min var feilen at staget bak med slavesylinderen hadde rustet inne i denne svarte plastkoppen som er der slik at dette da var blitt kortere(7-8mm)
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Mmm...interessant. På begge sylindere på min bil finnes det ikke slark i det hele tatt, clutchen begynner å koble fra bare du puster på pedalen! Sånn har det vært siden clutchen var ny, og nå begynner den å slure. Jeg klare å trykke stagen bak inne i sylinderet med håndmakt slik at det blir litt dødgang, men den spretter fram igjen med en gang. Jeg har foreløpig ikke funnet ut hvordan jeg kommer frem til mastersylinderet under dashen.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Post by 112wboxer »

du vil se 2 stk 13mm bolter oppunder dasjbordet, disse holder hovedsylinderen men det skal gå an å kjenne staget med fingertuppene
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Løste problemet med clutchen. Ved forrige skift av clutch hadde jeg klart å montere utløserlageret på armen med den ene klips foran armen i stedet for bak slik at den presset skeivt på friksjonsplata. Ikke rart at den var utslitt etter kun 17000km.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply