112i clutch
112i clutch
Hei! Hvordan justerer man clutchpedalen? Har en forholdsvis ny clutch i min røde coach (gått ca.18000km) som såvidt 'tar' helt på toppen av pedalen, bare den minste berøring med foten får den til å koble fra. Har vært slik siden den var ny. Hvordan justerer jeg pedalen slik at clutchen 'biter' ca.halvveis opp ? Eller har jeg montert clutchen feil? Er det mulig å montere friksjonsplata feil vei?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Re: 112i clutch
Sjekke dødgangen på slaven bak...bør ha litt...bare litt...går ikke an å snu disken feil vei.Andrew wrote:Hei! Hvordan justerer man clutchpedalen? Har en forholdsvis ny clutch i min røde coach (gått ca.18000km) som såvidt 'tar' helt på toppen av pedalen, bare den minste berøring med foten får den til å koble fra. Har vært slik siden den var ny. Hvordan justerer jeg pedalen slik at clutchen 'biter' ca.halvveis opp ? Eller har jeg montert clutchen feil? Er det mulig å montere friksjonsplata feil vei?
Roar Sørnmo
Det var det jeg trodde, men mistenker at det er også kommet girolje på friksjonsplata, lukter råttent kål når den blir varm. Skal sjekke slavesylinderet, men mener at noen har funnet ut hvordan man justerer ved mastersylinderet......
Eneste måte å justerere ved slavesylinderet vel er å legge noen skiver mellom sylinderet og braketten, eller?
Eneste måte å justerere ved slavesylinderet vel er å legge noen skiver mellom sylinderet og braketten, eller?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Rapidspeed
- -

- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
På mine biler har støtstanga på slaven bak vært justerbar...hmm, har vel bare justert på en av dem.Andrew wrote:Det var det jeg trodde, men mistenker at det er også kommet girolje på friksjonsplata, lukter råttent kål når den blir varm. Skal sjekke slavesylinderet, men mener at noen har funnet ut hvordan man justerer ved mastersylinderet......
Eneste måte å justerere ved slavesylinderet vel er å legge noen skiver mellom sylinderet og braketten, eller?
Roar Sørnmo
Undersøkte slavestangen nettopp, kan ikke se at den er justerbar. Hvis den er justerbar så er 'koppen' skrudd helt på slik at den kan ikke gjøres noe kortere. For å justere fram, hva skal til for å komme til 'pinnen' over clutchpedalen? Må dashen ut? Er det normalt at slavesylinderet spretter opp under trykk når jeg løsner de to boltene som fester det til braketten? På min bil virker det som om slavesylinderet har vanskeligheter med å sende væsken tilbake til mastersylinderet når pedalen slippes. Virker som om clutchen er stadig under pedaltrykk....
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
112wboxer
- -

- Posts: 735
- Joined: 02 Jan 2005, 22:12
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
- Location: Bergen
på min bil var det motsatt, pedalen tok langt inne slik at det skrapte i girene, begynte med å justere staget fremme med pedalen og her er det trangt å komme til men det går, det som er viktig her er at det alltid må være slark(ca1mm) på det justerbare staget som går inn i hovedsylinderen slik at det ikke bygger seg opp trykk..forsøk å kjenne etter om du har litt slark der, hvis ikke må du ned med sylinderen og staget, løsne mutteren på justerstaget..justere inn, prøvemonter og sjekk igjen. det skal normalt aldrig være nødvendig å justere her, på min var feilen at staget bak med slavesylinderen hadde rustet inne i denne svarte plastkoppen som er der slik at dette da var blitt kortere(7-8mm)
Mmm...interessant. På begge sylindere på min bil finnes det ikke slark i det hele tatt, clutchen begynner å koble fra bare du puster på pedalen! Sånn har det vært siden clutchen var ny, og nå begynner den å slure. Jeg klare å trykke stagen bak inne i sylinderet med håndmakt slik at det blir litt dødgang, men den spretter fram igjen med en gang. Jeg har foreløpig ikke funnet ut hvordan jeg kommer frem til mastersylinderet under dashen.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Løste problemet med clutchen. Ved forrige skift av clutch hadde jeg klart å montere utløserlageret på armen med den ene klips foran armen i stedet for bak slik at den presset skeivt på friksjonsplata. Ikke rart at den var utslitt etter kun 17000km.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.