Webasto ombygging

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
labbetuss
-
-

Re: Webasto ombygging

Post by labbetuss »

Hehe, du fikk den tyske du også ja.. strevde "litt" med google translate før jeg fant ut av det selv, men her er sammendraget, forutsatt at du har manuell klima som meg:

Sikring/rele monteres bak lysbryter. "Alt" av nedre plastikkpaneler på dashbord på førersiden demonteres.
- Rød ledning føres igjennom torpedovegg til batteri. Skal på plusspol.
- Brun skal til jordingspunkt. Du finner et punkt bak lysbryteren, helt inne ved torpedovegg.
- Den gule og den sorte ledningen skal langs gulvet, under førerstol (lettest å ta ut hele førerstolen) og igjennom et hull til under bilen.
- Den sorte og den røde ledningen (de tykke) skal opp til bryterpanel for klimakontroll. Bak bryterpanelet tas kontakten ut (er vel et bilde på monteringsanvisningen her?). Den blå/sorte ledningen kuttes. Den nye, sorte skal på den blå/sorte på kontaktsiden. Den røde skal på den blå/sorte på ledningsnettsiden.

Så til den delen som er litt knotete:

Av de to (gul og sort) som du førte igjennom gulvet, skal den sorte inn på kontakten til sirkulasjonspumpa (demonter plastikkdeksler under førersete for å komme til varmer/pumpe). Kutt den blå/sorte som går inn på kontakten. Den nye, sorte skal inn på kontakten. Den blå/sorte fra ledningsnettet skal ikke brukes mer. Isoler godt, +12V på denne.

Den gule ledningen skal inn på kontakten på oversiden av Webastoen. Du må løsne selve varmeren for å komme til. Fint med et par ekstra hender her. Skal inn på pinne 1 på den store kontakten. Er vel noen bilder her også om jeg ikke husker feil. Vær forberedt på såre knokler og mye bannskap.

Resten (temperatursensor og antenne til mottakeren) finner du vel ut av, mener denne biten er godt forklart (på engelsk) i bruksanvisningen til fjernkontrollen. Antenna førte jeg opp bak dekselet på a-stolpen og klistret den fast på toppen av frontruta.

Tror det er alt, forutsatt at jeg ikke husker feil og at notatene mine er riktige. Bare spør om du lurer på noe. Rimelig grei jobb med unntak av det som foregår under bilen. Men vel verdt strevet :)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ser frem til enda bedre/mer beskrivelse og evt bilder for dette SKAL jeg ha :D
Jeg har manuell? AC og da er det vel noe ekstra med dioder eller rele? :roll:

EDIT Jeg leste gjennom tråden nå og ser at det var med fjernkontroll du bestillte, jeg vil ha Thermocall pga flere brukere og rekkevidde. Mye er vel likt allikevel..
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
AnaboleOle
Car: T5 2012

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:Hehe, du fikk den tyske du også ja.. strevde "litt" med google translate før jeg fant ut av det selv, men her er sammendraget, forutsatt at du har manuell klima som meg:

Sikring/rele monteres bak lysbryter. "Alt" av nedre plastikkpaneler på dashbord på førersiden demonteres.
- Rød ledning føres igjennom torpedovegg til batteri. Skal på plusspol.
- Brun skal til jordingspunkt. Du finner et punkt bak lysbryteren, helt inne ved torpedovegg.
- Den gule og den sorte ledningen skal langs gulvet, under førerstol (lettest å ta ut hele førerstolen) og igjennom et hull til under bilen.
- Den sorte og den røde ledningen (de tykke) skal opp til bryterpanel for klimakontroll. Bak bryterpanelet tas kontakten ut (er vel et bilde på monteringsanvisningen her?). Den blå/sorte ledningen kuttes. Den nye, sorte skal på den blå/sorte på kontaktsiden. Den røde skal på den blå/sorte på ledningsnettsiden.

Så til den delen som er litt knotete:

Av de to (gul og sort) som du førte igjennom gulvet, skal den sorte inn på kontakten til sirkulasjonspumpa (demonter plastikkdeksler under førersete for å komme til varmer/pumpe). Kutt den blå/sorte som går inn på kontakten. Den nye, sorte skal inn på kontakten. Den blå/sorte fra ledningsnettet skal ikke brukes mer. Isoler godt, +12V på denne.

Den gule ledningen skal inn på kontakten på oversiden av Webastoen. Du må løsne selve varmeren for å komme til. Fint med et par ekstra hender her. Skal inn på pinne 1 på den store kontakten. Er vel noen bilder her også om jeg ikke husker feil. Vær forberedt på såre knokler og mye bannskap.

Resten (temperatursensor og antenne til mottakeren) finner du vel ut av, mener denne biten er godt forklart (på engelsk) i bruksanvisningen til fjernkontrollen. Antenna førte jeg opp bak dekselet på a-stolpen og klistret den fast på toppen av frontruta.

Tror det er alt, forutsatt at jeg ikke husker feil og at notatene mine er riktige. Bare spør om du lurer på noe. Rimelig grei jobb med unntak av det som foregår under bilen. Men vel verdt strevet :)
Kudos! Da tror jeg det skal ligge klart for meg, ja. Det eneste jeg ikke skjønner hvor skal nå, er en liten, brun 8 pins kontakt med 7 små ledere tilkoblet. Høres denne kjent ut?
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:Kudos! Da tror jeg det skal ligge klart for meg, ja. Det eneste jeg ikke skjønner hvor skal nå, er en liten, brun 8 pins kontakt med 7 små ledere tilkoblet. Høres denne kjent ut?
Ja, mener det er i forbindelse med mottakerboksen til fjernkontrollen, men husker ikke detaljene. Som sagt skal det ligge en egen monteringsanvisning i eska til fjernkontrollen, har du sett i den?

Edit: Den skal altså ikke inn på bilens ledningsnett på noe som helst måte, men kobles til en av de andre boksene som er med i settet.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:
AnaboleOle wrote:Kudos! Da tror jeg det skal ligge klart for meg, ja. Det eneste jeg ikke skjønner hvor skal nå, er en liten, brun 8 pins kontakt med 7 små ledere tilkoblet. Høres denne kjent ut?
Ja, mener det er i forbindelse med mottakerboksen til fjernkontrollen, men husker ikke detaljene. Som sagt skal det ligge en egen monteringsanvisning i eska til fjernkontrollen, har du sett i den?

Edit: Den skal altså ikke inn på bilens ledningsnett på noe som helst måte, men kobles til en av de andre boksene som er med i settet.
Den som skal inn i boksen har jeg plugget i. En 6 (?) pins kontakt med gulhvit/beige farge. Men den siste er en liten, kanskje 3 x 20 mm, brun kontakt.
rl

Post by rl »

du får et stikk til overs..er til og koble knapp el ur
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Den har jeg også kontroll på, tror jeg. Det er en lang ende med en fire pins kontakt i enden. Men denne jeg snakker om er en åtte pins kontakt, med 7 ledere tilkoblet, hvorav 3 av de bare er blindet, og ikke går tilbake til ledningsnettet :|
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Den er ikke til temp.føleren da? Kan du ta et bilde?
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:Den er ikke til temp.føleren da? Kan du ta et bilde?
Nei, ikke temp føleren heller. Det er en fire pins kontakt med 3 ledere. Kan prøve å få til ett bilde i morgen. Mulig det er forskjell på settene fra meo tec og der jeg bestilte? Siden dette ikke er org. webasto...
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Image
Dette er den aktuelle kontakten jeg er usikker på.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Image
Dette er baksiden av AC kontrollen min. Finner heller ikke noen blå/sort ledning her?
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:Dette er baksiden av AC kontrollen min. Finner heller ikke noen blå/sort ledning her?
Tydeligvis andre farger på ledningene på facelift-T5 da.. er monteringsanvisingen din spesifikk for facelift? I såfall må du nesten få oversatt den biten selv. Men det er en av de fem tykke som går inn på kontakten til høyre.

Når det gjelder kontakten din er jeg fortsatt like blank, kjenner ikke igjen den. Du må nesten ta fram google translate der også.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:
AnaboleOle wrote:Dette er baksiden av AC kontrollen min. Finner heller ikke noen blå/sort ledning her?
Tydeligvis andre farger på ledningene på facelift-T5 da.. er monteringsanvisingen din spesifikk for facelift? I såfall må du nesten få oversatt den biten selv. Men det er en av de fem tykke som går inn på kontakten til høyre.

Når det gjelder kontakten din er jeg fortsatt like blank, kjenner ikke igjen den. Du må nesten ta fram google translate der også.
Den skal være det ja, men der står det også blå/svart ledning... Ahh, så utrolig irriterende!

Jeg har begynt og tenke på om den kontakten kan være for tilkobling av evnt. GSM enhet?
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:Den skal være det ja, men der står det også blå/svart ledning... Ahh, så utrolig irriterende!
Du kan jo måle deg fram da. Den ledningen du er ute etter er den eneste som har +12V (når tenningen er på) uansett hvilke posisjon viftehastighet står på (0, 1, 2, 3 eller 4). Og for å dobbelsjekke; når den kuttes er vifta helt død. Jeg setter 50 kroner på den til venstre (rød/gul).

Og du kan jo sende en mail til butikken du handlet fra, så får du kanskje svar på det med kontakten som ble til overs også :)
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:
AnaboleOle wrote:Den skal være det ja, men der står det også blå/svart ledning... Ahh, så utrolig irriterende!
Du kan jo måle deg fram da. Den ledningen du er ute etter er den eneste som har +12V (når tenningen er på) uansett hvilke posisjon viftehastighet står på (0, 1, 2, 3 eller 4). Og for å dobbelsjekke; når den kuttes er vifta helt død. Jeg setter 50 kroner på den til venstre (rød/gul).

Og du kan jo sende en mail til butikken du handlet fra, så får du kanskje svar på det med kontakten som ble til overs også :)
Takk for tips! Har jo multimeteret allerede liggende bak i bilen, hehe.

Ang. den brune kontakten er jeg nå sikker på det er til evnt GSM enhet. Fant en annen inst. manual på den siden for GSM montasje, hvor denne kontakten, med akkurat like mange ledere og farge skulle tilkobles :)

Og ang. tilkobling på selve webasto enheten, har jeg forstått det riktig om dette kan gjøres innenifra bilen? Har en kollega med smøregrav om det skulle knipe.
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:Og ang. tilkobling på selve webasto enheten, har jeg forstått det riktig om dette kan gjøres innenifra bilen?
Nei. Ser det ble dårlig forklart.. med "under førersetet" mente jeg under bilen, ca under der førersetet er. Ledningene føres til undersiden av bilen gjennom et hull under førersetet. Resten gjøres fra undersiden.
AnaboleOle wrote:Har en kollega med smøregrav om det skulle knipe.
Smøregrav/løftebukk og et par ekstra hender er absolutt å anbefale ja.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:
AnaboleOle wrote:Og ang. tilkobling på selve webasto enheten, har jeg forstått det riktig om dette kan gjøres innenifra bilen?
Nei. Ser det ble dårlig forklart.. med "under førersetet" mente jeg under bilen, ca under der førersetet er. Ledningene føres til undersiden av bilen gjennom et hull under førersetet. Resten gjøres fra undersiden.
AnaboleOle wrote:Har en kollega med smøregrav om det skulle knipe.
Smøregrav/løftebukk og et par ekstra hender er absolutt å anbefale ja.
Da gjør vi ett forsøk i morgen! Ser ut til at din antagelse ang. tilkobling på AC enhet er riktig. På side 7 i denne, http://www.carsystems.home.pl/carsystem ... imatic.pdf , artikkelen ser man det er rød/gul på pinne 5 som skal splittes. :)
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:Da gjør vi ett forsøk i morgen! Ser ut til at din antagelse ang. tilkobling på AC enhet er riktig. På side 7 i denne, http://www.carsystems.home.pl/carsystem ... imatic.pdf , artikkelen ser man det er rød/gul på pinne 5 som skal splittes. :)
Se der ja! Ser ut for at det er en annen forskjell også; det er kun gul ledning som skal føres under bilen og kobles til Webastoen. Den sorte som jeg nevnte som skulle til sirkulasjonspumpa skal du ikke gjøre noe med, og sikring F2 (5A) skal fjernes.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

labbetuss wrote:
AnaboleOle wrote:Da gjør vi ett forsøk i morgen! Ser ut til at din antagelse ang. tilkobling på AC enhet er riktig. På side 7 i denne, http://www.carsystems.home.pl/carsystem ... imatic.pdf , artikkelen ser man det er rød/gul på pinne 5 som skal splittes. :)
Se der ja! Ser ut for at det er en annen forskjell også; det er kun gul ledning som skal føres under bilen og kobles til Webastoen. Den sorte som jeg nevnte som skulle til sirkulasjonspumpa skal du ikke gjøre noe med, og sikring F2 (5A) skal fjernes.
Dette er mont. anvisning fra en annen leverandør enn de jeg bestilte fra, så man blir jo litt rådvill ang. hva som skal følges og ikke. Jeg får prøvekjøre hele sulamitten før jeg drar fra verkstedet i morgen og se om det fungerer.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Har nå fått koblet opp alt. Viften starte, sirkulasjonspumpa starter og alt det er i orden, MEN virker ikke som selve webastoen starter. Får ikke ut noe varmluft. Noen tips? Haster litt da jeg snart må hjem og bort fra smøregrava.
cato®
-
-
Car: T5 2010
Phone: 90175963

Post by cato® »

Tipper at Webastoen må programmeres til å vite at den har fått ekstra utstyret tilkoblet. Det er evt. noe du ikke kan gjøre selv
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

AnaboleOle wrote:MEN virker ikke som selve webastoen starter.
Hva mener du med "virker ikke som"? Om webastoen starter er det ingen tvil, for den hører du :)

Du er sikker på at den gule ledningen som skulle på webastoen er koblet riktig?
Starter dieselpumpa (den hører du også, høy tikkelyd)?
Kommer det noen lyder i det heletatt fra webastoen (bortsett fra sirkulasjonspumpa)?

Omprogrammering skal ikke være nødvendig.
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Den starter ikke i det hele tatt. Jeg hører og kjenner når jeg tar på sirk. pumpa at den begynner. Ingen lyder i det heke tatt fra selve brenneren, heller ikke dieselpumpa. Koblet den gule i pin 1 på den 6 pins kontakten på toppen av brenneren, og den blå (sort i deres ledningsnett) på blå/sort som går mot sirk. pumpa.
rl

Post by rl »

det skal ikke kobles noen ledn til sirkulasjons pumpe vist du har facelift, gul til pin 1 på varmer er riktig...
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Webastoen får tydeligvis ikke noe signal om å starte da..
Kan være greit å fjerne den til sirk.pumpa ja, siden den ikke skal være der. Mulig det skaper trøbbel.
Du er selvsagt sikker på at Webastoen din er i orden? Den starter og går når du starter bilen?
Post Reply