Hvor godt fornøyd er du med Caravellen?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Finns ikke no alternativ. :wink:
Og ja, de har feil og mangler, men fordelene veier opp ulempene.
Stemmer i denne! :wink:
God plass, god sikkerhet, rimelige deler (stort sett), suveren kjørekomfort i denne klassen og god oversikt er mine hovedargumenter.
Jeg har en kort -95 og som ren 5 seter uten skillevegg er det vanskelig å fylle bilen. En handletur på IKEA med kjæresten for noen uker tilbake var morsom da vi kom ut og stablet inn både sofa og annet uten å gjøre stort for å få plass. Ei dame ved siden av meg på parkeringsplassen så ikke lite misunnelig ut der hun sto og slet med å få plassert noen lange flatpakker i sin lille stasjonsvogn. :wink:
Sikkerheten er i toppklasse sammenlignet med det aller meste på markedet den dag i dag. 8)
Slitedeler kan kjøpes rimelig fra Meca, Mekonomen, Romnes etc. og Møller har ennå ikke skremt meg så veldig mye ved delekjøp der.
:wink:
Og mer komfortabel bil i varebil-/vanklassen finner du neppe. Jeg kjører 170 mil non-stop hver vei i ferien uten å merke stort til at jeg er sliten. Man sitter høyt og avslappet og bena har godt av å befinne seg i tilnærmet normal vinkel ved såpass langvarig sitting.
Det verste jeg har kjørt av slike biler er Hi-Ace, der en sitter med føttene altfor høyt og har seter som er 15 cm. for korte for meg som er 1,80. :(

Bilen er relativt lettskrudd og jeg har ennå ikke støtt på ting som har vært knotete og umulig for meg å gjøre.
Bytte av register og vannpumpe tok litt tid, men det gjør det jo på alle biler i dag. :wink:
Prøv da til sammenligning å gjør dette på f.eks. en Renault Espace der en må bore hull i innerskjermen for å få ut bolten som holder spennrullen til registeret. :? Alternativet er å omtrent ta ut motoren. Å løfte eller senke den frigir ikke nok klaring uansett hva en gjør. :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

VWegard wrote:
Adax wrote:Jeg har ikke sakt jeg ikke liker mazda men dette er et vw forum!
Godt poeng! :lol:
Selv om dette er vw forum så har man vel lov og ytre sin mening for det :?:
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.

Jan ove sandnes
Drammen
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Fantastisk god plass, og kjørekomfort som overgår alt i denne klassen. Da får man leve med litt ekstra vedlikehold. Betalte forresten under 6000,- for skifte av registerreimer, vannpumpe samt simeringer. Syntes slett ikke det var galt. Kan ihvertfall ikke tenke meg noen annen bil. Ettersom jobb nr. 2 er som musiker, er plassen i denne bilen uunværlig. 5 musikere, instrumenter (inkl. STORT trommesett..) og 4000 watt sanganlegg. Intet problem!
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

The only way to roll, er det ikke det det heter, da... :lol:

Det er klart at bilene våre har noen feil, men det er jo det som gir bilen sjel. Jeg skulle også ønske jeg hadde litt mer motor og et par andre saker, men jeg finner ingen alternativ enn evt en annen og nyere VW "Grossraumlimousine"...
Gorm
Adax
-
-

Post by Adax »

MusicMan wrote:Fantastisk god plass, og kjørekomfort som overgår alt i denne klassen. Da får man leve med litt ekstra vedlikehold. Betalte forresten under 6000,- for skifte av registerreimer, vannpumpe samt simeringer. Syntes slett ikke det var galt. Kan ihvertfall ikke tenke meg noen annen bil. Ettersom jobb nr. 2 er som musiker, er plassen i denne bilen uunværlig. 5 musikere, instrumenter (inkl. STORT trommesett..) og 4000 watt sanganlegg. Intet problem!
Da kommer du til tinn neste år ikke sant for levende musikk har vi savnet. ;)
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Adax wrote:
MusicMan wrote:Fantastisk god plass, og kjørekomfort som overgår alt i denne klassen. Da får man leve med litt ekstra vedlikehold. Betalte forresten under 6000,- for skifte av registerreimer, vannpumpe samt simeringer. Syntes slett ikke det var galt. Kan ihvertfall ikke tenke meg noen annen bil. Ettersom jobb nr. 2 er som musiker, er plassen i denne bilen uunværlig. 5 musikere, instrumenter (inkl. STORT trommesett..) og 4000 watt sanganlegg. Intet problem!
Da kommer du til tinn neste år ikke sant for levende musikk har vi savnet. ;)
Får se på det ja. :) Utrolig hva en musiker kan lures til for en kasse pils! :oops:
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
baklys
Car: T4 1993 2,5 bensin. T4 1999 2,5 TDI
Phone: 95495209

hvor fornøyd...

Post by baklys »

Jeg bruker terningen og gir følgende karakterer:

Komfort, (med hørselværn): 5
Støy 2
Driftsikkerhet: 2
Økonomi (2,4d) 5
Plass 5
Kjøreegenskaper 5
0-100 1
Rust og alt som følger med.. 3
Kvalitet generelt: 3

Jeg er den lykkelige eieren av en gammel T-4 2,4 D, og kommer nok til å ha den lenge. Når det gjelder kvaliteten på denne bilen så er det langt under gjennomsnittet. Hver gang jeg må reparere noe blir jeg overrasket over hvor dårlig denne bilen er. Jeg har en haug med amerikanske biler, og trodde kvaliteten på disse var på et lavmål. I forhold til vw caravelle/transporter så mener jeg de amerikanske er bedre.
På 2,4 d så virker blokka bra, men topp og register er et sørgelig kapittel. På den forrige jobben min prøvde de seg mad vw transportere, og alle fire måtte bytte topp på 70000 km. Dette er et ikke eksisterende problem på f.eks hiace. Det som er fint med vw er at de er gode å kjøre, ligger godt på veien og har masse kjøreglede (til å være en brødbil) derfor kommer jeg til å kjøre caravelle i mange år til.

Men uansett, jeg kommer ALLDRIG til å anbefale en slik bil for noen andre, kvaliteten er sørgelig dårlig på disse bilene i forhold til hva du får av andre...
Baklys
Avo
-
-

Post by Avo »

Tjaaa

Hva skal man si.
VWs generelle kvalitet suger om du sammenligner med f.eks Toyota.
Jeg har vært den lykkelige og ulykkelige eier av 5-6 T3er, og to T4er.
Som VW eier er du stadig litt redd for at bilen dør når det passer deg dårligst. Det er ikke som gamle Volvoer og Ladrover hvor du føler at du må ha med den store verktøykassa for å fikse litt underveis - her er det mer frykten for at noe alvorlig går til helvete. En topp som ryker, en girkasse som raser, motorstyring eller startsperresystemet som dør.
Og ja, fra tid til annet går det til helvete.

Men - bilen er fantastisk.
Plass, comfort, brukervennlighet, allsidighet etc er det ingen andre som kan matche.
Har vurdert en HiAce som alternativ, men trives ikke like godt i den.
Vil heller være litt redd for at noe ryker i stedet for å kjede meg i hjel.

2,4D er litt vel dau, og 2,5B (og VR6) er litt for tørste, men TDI versjonene er helt konge.

Pleier å gi omtrent samme svaret til folk som spør om Caravell som det som spør om hvordan det er å bli foreldre.
Det er et HELVETE, men det er verdt det.
Caravellen blir fort et familiemedlem du blir glad i.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Til de som skryter av Toyota Hiace: Den såkalte skuddsikre motoren er ikke det. Toppene på disse flyr de også. Og dette har man hørt ifra Toytagutta sjøl. :wink:
De er bare bedre til å skjule sannhetene. :wink:

Dessuten er de meget tørste. Den før D4D brukte 1,5 på mila! Tom!
T4 bruker ikke en liter engang med 10 mann i minibuss og Bjølseth 560 bak!
Den nyere motoren bruker noe mindre, men er fortsatt tørstere.

Dessuten: Den kassa Toyta har i produksjon idag, er 90% lik i oppbygging som T4. Bla fjøring er likt, med samme type system. Motoren står andre veien og bakhjulstrekk, men det er egentlig største forskjellen.
I mine øyne er den en kopi av T4, uten egentlig å ha klart det.

Mange klager over Transporterne, men da er det bare en ting å si: Kjøp dere noe annet og slutt og klag!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply