periodisk feil på motorgange 2,1 wbx

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
tds

periodisk feil på motorgange 2,1 wbx

Post by tds »

Hei.
jeg har et problem med min 2,1 wbx,som går ut på at den
plutselig stopper og når jeg prøver å starte den igjen går den som
en "gammel fiskebåt" :D om dere forstår...
prøverjeg gi gass så stopper den bare.
slik kan den holde på flere ganger til den plutselig
starter og går helt fint :o

har prøvd å skifte hjerne og luftmengdemåler (da jeg hadde det liggende)
noen som har hatt samme problemet?
tips??
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har vært borti flere ganger at DLS-styreenheten gir slike feil. Den sitter på venstre side av motorrommet, en liten hvit eller svart boks med to runde kontakter. Det går tre ledninger inn i hver samlekontakt, og du må klemme på begge sider av den runde kontakten for å få den løs. Trekk ut begge kontaktene og sett disse sammen, slik at du kobler ut hele styreenheten. Det eneste denne boksen gjør er å justere litt på tenningstidspunktet for at tomgangen skal være jevn og fin, den har altså en rent "kosmetisk" oppgave :) . Du kan høre at tomgangen går litt opp og ned når denne er koblet ut, men de fleste vil ikke legge merke til det. Det er ikke uvanlig med periodiske feil på disse boksene. Plutselig stiller den tenningstidspunktet helt på viddene, og motoren stopper. Så kan den fungere helt fint igjen en periode.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
tds

Post by tds »

dette må prøves :D

takk for tipset :D :D
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

evt kan det være møkk i bensinen som kan tette filteret eller kanskje pumpa, siden den sitter før filteret. høres likt ut på symptomene som da dette var problemet med en -88 bensin transporter.

har du kjørt tanken tom i det siste? blir mye rust i disse tankene om du kjører mye med lite i tanken.
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Følger opp "patrick", da den beskrivelsen av symptomene er kliss lik det jeg merka når filtret gikk "tett" av rust-groms på min 112i.
Kunne fungere flott en god stund etter rengjøring av filter, men så slo det til igjen. Etter tre filter-skift i løpet av en sommer var det dags for tankbytte. :roll:

NB. filter rens og bytte var en nødløsning vi hadde til vi fikk tak i "ny" tanke, det fungerte greit hele sommeren, men lot den aldri gå under halv tank :wink:
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

fjernet den nevnte boksen og koblet sammen disse 2 pluggene, merket da at tomgangen ble veldig lav og justerte opp med tomgangsskruen men fant ut at dette ble feil, justerte ned igjen og justerte tenningen istedet(tidligere) og nå fungerer dette meget bra og tomgangen er nå bedre enn noengang...så denne boksen kan jo da forårsake unødvendig høyt forbruk og dårlig effekt? Er det denne boksen som registrerer trykk i servostyringen ved fullt rattutslag slik at motoren ikke stopper?
klystèr
-
-

Post by klystèr »

det sitter en trykk bryter på servosystemet som sender signal til tomgangsrelet bak h baklykt
Jørn Tangen
tds

Post by tds »

112wboxer wrote:fjernet den nevnte boksen og koblet sammen disse 2 pluggene, merket da at tomgangen ble veldig lav og justerte opp med tomgangsskruen men fant ut at dette ble feil, justerte ned igjen og justerte tenningen istedet(tidligere) og nå fungerer dette meget bra og tomgangen er nå bedre enn noengang...så denne boksen kan jo da forårsake unødvendig høyt forbruk og dårlig effekt? Er det denne boksen som registrerer trykk i servostyringen ved fullt rattutslag slik at motoren ikke stopper?
hvor mye grader stilte du tenningen på?
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

har ikke sett etter gradene men lytter når jeg stiller tenningen på driftsvarm motor og vri frem(moturs)til du merker at motoren går lettere
ta en tur for å lytte etter tenningsbank(for tidlig tenning, høres ut som knitring)eller om starteren
såvidt orker å dra rundt på varm motor da må du stille litt tilbake(medurs)
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hehe,det er en grei måte og gjøre det på :) Omtrent sånn jeg har gjort på golfen,da jeg ikke fant noen merker å gå etter.Gjorde forresten det samme på min 112i når jeg gikk over til 95oktan.Funka fint det.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

klart man kan bruke tenningslampe men dette er fabrikkinnstilling som har en sikkerhets margin og tar hensyn til forskjellig bensinkvalitet i forskjellige land men stort sett er det alltid gunstigere med litt tidligere tenning en det fabrikken setter. Ser og at bensin systemet er antagelig for dårlig konstruert med bare en pumpe(trykkpumpe) her skulle det vært en sugepumpe i tillegg for å mate trykkpumpen, på min bil er dette helt ekstremt når det er lite bensin(ca 15 liter) i høyresvinger,bensintanken er jo heller ikke bygget for innsprøytning, bare litt modifisert innvendig
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Mmmm....interessant. Min sønn som kjører 112i Coach påstår at han merker at motoren er livligere og drar bedre når han har full tank enn når han har lite igjen. Selv har jeg ikke merket dette. Er det et tegn på at pumpa såvidt klarer å levere nok trykk?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
tds

Post by tds »

Even wrote:Hehe,det er en grei måte og gjøre det på :) Omtrent sånn jeg har gjort på golfen,da jeg ikke fant noen merker å gå etter.Gjorde forresten det samme på min 112i når jeg gikk over til 95oktan.Funka fint det.
skal ikke tenninga ned når du går over til 95 okt. 5 grader eller noe slikt??
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

Er det et tegn på at pumpa såvidt klarer å levere nok trykk?

Trykket er nok bra så lenge det kommer trykk i fra tanken men minker jo mindre bensin det er, samenligner med andre biler feks porsche 924 som har en pumpe inne i tanken og en høytrykkspumpe utenfor akkurat lik 112hk, tanken er i tillegg utformet slik at pumpen står i en egen "lomme" nederst i tanken..dette for å forhindre at bensin fosvinner i svinger/bremsing osv..dette eksisterer ikke på 112hk der er det kun en liten vegg som ligger på skrå over besininntaket inne i tanken
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Stemmer det.stillte bare ned til jeg ikke hadde ner banking.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

skal ikke tenninga ned når du går over til 95 okt. 5 grader eller noe slikt??

ikke nødvedigvis 5grader men dette kommer an på om du får tenningsbank eller ikke
Post Reply