biltilsynet og godkjenning av innpress.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

biltilsynet og godkjenning av innpress.

Post by Stian »

var som noen sikkert har fått med seg på BT for godkjenning av senkefjører. Det ble et litt merkelig utfall av denne kontrollen og jeg står igjen med en etterkontroll-seddel med frist på 29.01.09. En av tingene den "hyggelige" herren påpekte var da altså vinterhjulene mine.
Dimmen er på spreke 195/70/15 og felgene er så kjedelige som dagen er lang med ET 46.
Siden jeg har en 93 mod er min. ET satt til 35, noe som da gir en diff. på 11mm. Dette kunne ikke herren i blå grilldress godta. "Få nye felger eller skaff deg papir på at disse passer til bilen" var besjkeden.
Vel jeg kontakta forhandler og fikk svar idag. De har snakket med BT i et annet distrikt (???) og der sier de jeg bør besøke en VW forhandler og få papir på dette fra dem......
De mente at det var et skille i innpress ved modellen 96 og 97, men at det ikke var noen reel forskjell i bilens utforming eller noe slikt. Dermed mente de at jeg burde glatt få et papir på at min bil kan likegodt ha min.innpress på 45 (tror jeg det var) som de nyere enn 96.

Lang historie, men dere skjønner? Tror dere dette vil gå???
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
gaupe

Felger-godkjenning

Post by gaupe »

Er det stål- eller alufelger ?
Der har du forskellige ET.
Manfred Schrader

Immer mit der Ruhe!

98er T4-Syncro Trapo 2.4D
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

ET differanse på mere enn 7,5 mm. pr. side er ikke lov, så mannen på BT hadde vel dessverre rett.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
gaupe

Felger ET

Post by gaupe »

Innpressforskjell :

Til modellår 95: Stålfelger 6x15 ET 44
Alufelger 7x15 ET 35 (0rigin. VW-Felger)

Fra modellår 96: Stålfelger 6x15 ET 55
Alufelger 7x15 ET 46 (Origin. VW-Felger)
p.g. av lengere axle.

Jeg tror din problem kommer fra senkefjærer. Hvis du har alufelger,
trenger du minst derfor ABE eller godkjenning fra VAG for å få et papir.

Hilsen
Manfred
Manfred Schrader

Immer mit der Ruhe!

98er T4-Syncro Trapo 2.4D
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Tom Bringsvor wrote:ET differanse på mere enn 7,5 mm. pr. side er ikke lov, så mannen på BT hadde vel dessverre rett.
Jeg vet det er feil i forhold til grensen på 7,5 men jeg stiller meg noe skeptisk til at forhandler skal kunne gi "lov" til at jeg kan kjøre med "feil" ET.

I værste fall må jeg gå tilbake til dekk/felgforhandler og få omgjort kjøpet, noe som vil bli meget vanskelig. De vil jo kunne si at jeg bestillte nettopp DEN type felg.
Mitt argument med at jeg bestillte vanlige, godkjente felger for T4 93 mod vil nok ikke rekke langt.
Kjenner jeg får en uggen følelse for dette styret. Har jo vært i klameri med dekkforhandlere før, noe som gikk greit - til slutt, etter et halvt år med krangling.

Løsning på problemet blir kanskje å legge om til stål før etterkontroll. Det er vel gjerne det rimeligste - om jeg ikke får lånt meg et sett med hjul ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Post Reply