Hei...da skal mi vogn begynnes med....98 mod transporter.

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Shaky

Post by Shaky »

Blir litt offtopic dette.

Når det kommer til isolering med ull i bil, så tenk på hvordan man isolerer i hus.
Både i vegger og tak så må det være luftespalte slik at det ikke skal bli stillestående luft slik at det blir fukt og mugg.

@Even. Hadde det vært montert med lufting, så ville ulla vært tørr siden du sier det var Rockwool. Den vet jeg med sikkerhet er vannavstøtende, har laget den ulla i 13 år.

Lurer jo også på hvor stor plass det blir mellom baksetet og forsetene, samt fra baksetet til bakdørene aiden du skriver at baksetet skal være ved hjulhusene.
Freejack

Post by Freejack »

Shaky wrote:Blir litt offtopic dette.

Når det kommer til isolering med ull i bil, så tenk på hvordan man isolerer i hus.
Både i vegger og tak så må det være luftespalte slik at det ikke skal bli stillestående luft slik at det blir fukt og mugg.

@Even. Hadde det vært montert med lufting, så ville ulla vært tørr siden du sier det var Rockwool. Den vet jeg med sikkerhet er vannavstøtende, har laget den ulla i 13 år.

Lurer jo også på hvor stor plass det blir mellom baksetet og forsetene, samt fra baksetet til bakdørene aiden du skriver at baksetet skal være ved hjulhusene.
hehe tja sei det ....... kor langt..hehe rett bak fører sete står det en 2 seter nå motsatt vei også kjem 3 setern...men så snart eg får hjelp tel sveisinga ( må flytte festene mere mittstilt....4 kutt og 4 pungter som må sveises fast...men eg kan ikke og har ikke sveise utstyr) men når detta e klart skal du få se bilder...men det blir ca 1 meter mellom sete radene....og bak...hmmm ja....skal få inn ei barnevogn uten problem...tru eg...hehe men tiden vil vise....skal holde deg oppdatert...

hvh tommy
Jo større bil jo bedre :-)
Freejack

Post by Freejack »

Shaky wrote:Blir litt offtopic dette.

Ja etter mange tlf og dype samtaler har eg bestemt meg før å la veggan være sånn dem er nå...så får eg heller skjekke grundig mel hurtig mellomrom...eventuelt legge inn ei go lufte spalte inn nedest i veggen.....da skal det holde alså....dessuten tar det bare meg 5 min å demontere panelene og se bak...så ser ikke så farlig opå det np...har vørt varme regn 13 minus.....omenannen nå og finnes ikke tegn til kondens eller fukt i veggene....

vi få se...hehe

men for all del...tusen takk for di råd eg har fått hittil...for guds skyld ikke stopp å gi innlegg og forslag....eg bøye hodet og hører og lærer hver dag :-)

mvh tommy
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Hvordan lage vegger.

Post by tranphomer »

Oppskrift:
3MM kryssfiner, skjært ut med rotterompe. Brukt de gamle platene som mål.
Teppe fra Fargeriket. Brukt i veteranbilen/kinosaler. Koksgrått.
Stor rulle+pensel +herdelim. Gaffatape
Mangen lørdagstimer

Resultatet = Priceless;)
Her er noen bilder av arbeidet. Viktig at veggene er litt bøyelige. Vis ikke kan det by på problemer
Image

Image

Laget ekstra lys i sidene bak skyvedør
Image

Hele taket i et stykke. De gule tråene er for å finne igjen klipshullene.
Image

Dette var min metode. Jeg har ikke lakt isolering i sidene, burde kanskje gjøre dette, men så har du det med luft lommen. Usikker på hvordan jeg gjør det.

Torkel
Freejack

Post by Freejack »

chr18 wrote:dette problemet er vell noe jeg også komemr til å støte på, spurte her inen for en stund siden, jeg mener jeg fikk til svar at man ikke behøvde dette med luft, har lagt inn isolasjonsmatter i sommer, skal demonteres i vinter, så får vi se åssen det har gått, trur nok de er fulle av vann, si i fra om du kommer på en god ide om å løse dette før meg, finner jeg en løsning, skal jeg si i fra med engang
fant denne på nett i nå for 10 min siden....er jo samme stoffet jeg bruker i veggene jo...

http://www.youtube.com/watch?v=6YokwOGR ... =1&index=1

ikke vet jeg.....
Freejack

Da har eg blitt en del klokar....

Post by Freejack »

Etter mye svada og tull og attogfram,,,,,ja typisk meg har eg enderlig blitt enig med meg selv...med mye hjelp fra andre her inne på forumet...hehe men følgende blir gjort nå.

1 rive ut alt inni fra "førerkabinen" og bak tel bakluka.

2 sprøyte/rulle en sånn dempe masse der eg ikke får knota tel asfalt plater...og kansje sprøyte over dem også...før sikkerhets skyld.

3 fjærne den svake rusta som har blitt bak pga ting har skrapa opp maling...behndle det....

4 legge sammen stoff på gulv som på vegger.

5 laga nye vegg plater av 6mm kryssfiner som ikke trekker vann,kle dem med 1com skumgummi og skinn trekke dem.

samme på gulv men der blir det lagt filtmatte og vegg til veggteppe som er greit å rengjøre....

men så sa min far det, koffer kjøpe du ikke sånne....huske ikke ka dem hete men dem e rosa/røde og blå isopor plater som brukes til å hindre telehiv ig i bygging av hus.dem suger ALDRI vann men koser litt mere...men men den er 5 cm tykke hvist eg ikke huske feil....skjerer dem til,så dem passer og da får eg 2-3 cm luft glippe fra stålet (yttervegg) til isolasjon og ergo....ingenting suger vann og det med kondens skal være løst...

e det nånn som har trua på denne planen??? eller e den også helt ræva??? veggen blir da som følger

stål yttervegg
svart gugge før lyd demping
2-3cm luft spalte
sånn isopor ting som ikke suger vann
kryssfiner vegg
1 cm skum gummi
skinn

FÆRDIG.....

ELLER?????????????????????????????????????????????????
Freejack

Re: Da har eg blitt en del klokar....

Post by Freejack »

Freejack wrote:Etter mye svada og tull og attogfram,,,,,ja typisk meg har eg enderlig blitt enig med meg selv...med mye hjelp fra andre her inne på forumet...hehe men følgende blir gjort nå.

1 rive ut alt inni fra "førerkabinen" og bak tel bakluka.

2 sprøyte/rulle en sånn dempe masse der eg ikke får knota tel asfalt plater...og kansje sprøyte over dem også...før sikkerhets skyld.

3 fjærne den svake rusta som har blitt bak pga ting har skrapa opp maling...behndle det....

4 legge sammen stoff på gulv som på vegger.

5 laga nye vegg plater av 6mm kryssfiner som ikke trekker vann,kle dem med 1com skumgummi og skinn trekke dem.

samme på gulv men der blir det lagt filtmatte og vegg til veggteppe som er greit å rengjøre....

men så sa min far det, koffer kjøpe du ikke sånne....huske ikke ka dem hete men dem e rosa/røde og blå isopor plater som brukes til å hindre telehiv ig i bygging av hus.dem suger ALDRI vann men koser litt mere...men men den er 5 cm tykke hvist eg ikke huske feil....skjerer dem til,så dem passer og da får eg 2-3 cm luft glippe fra stålet (yttervegg) til isolasjon og ergo....ingenting suger vann og det med kondens skal være løst...

e det nånn som har trua på denne planen??? eller e den også helt ræva??? veggen blir da som følger

stål yttervegg
svart gugge før lyd demping
2-3cm luft spalte
sånn isopor ting som ikke suger vann
kryssfiner vegg
1 cm skum gummi
skinn

FÆRDIG.....

ELLER?????????????????????????????????????????????????

HeHe Ingen som han nånn komentarer? ider?? men la meg spørre om en annen ting da... ka villa dere brukt inni bilen?? tektyl..dempe masse osv?? skal da gjøre noe med gulvet og hjulbuene osv som rust HINDRING!!!! vil ikke det skal legge seg rust der...

hmmm ja er sikkert mange tråder men har lest mange tråder men hehe er da så mange forskjellige forslag og lese opp og ned....derfor spør eg før min egen del...hehe

Mvh tommy
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Jeg ville ha brukt tynnere kryssfinerplater. Lettere og bøye, ikke like stive, lettere og clipse fast. Hadde 7mm i starten, det var lettere sakt en gjort! ;) Ellers er jeg usikker med dempemasse etc. Lykke til!
Freejack

Re: Quote

Post by Freejack »

tranphomer wrote:Jeg ville ha brukt tynnere kryssfinerplater. Lettere og bøye, ikke like stive, lettere og clipse fast. Hadde 7mm i starten, det var lettere sakt en gjort! ;) Ellers er jeg usikker med dempemasse etc. Lykke til!
Oki..takker for tilbakemelding...men tru det skal gå bra med den kryssfineren...har saget den til nå...bare en del lister som må lages osv...og vente til installbay får inn det skinnet jeg skal ha så blir det :-)

men håper andre vet hva jeg skal bruke på veggene...svare gugga...hehe

mvh tommy
Freejack

men ....

Post by Freejack »

e det nånn som har tid å selge meg?? hehe skulle kjøpt meg ei uke tel bilen.....kan få kjerringa og 4 onga.....treng desperat tid så eg får begynt på bilen min....hehe men fikk post pakke i dag da....bok fra England.....bruker handbok om bila mi med masse tegninger osv...hvordan ting fungere og repparere :D :D :D
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Vet ikke hvor mye demping du regner med å putte inn i bilen din (asfalt+masse som du ruller/sprøyter på??), men vær obs på vekta på dette.

Var en fyr her inne for noen år siden (Fantaman, for de som husker han :) ), som jeg tror puttet nærmere 200kg med masse inn i vegger, tak og gulv.
Du skjønner sikkert at dette vil gjøre noe med egenvekta på bilen osv osv....

Men lykke til, det skal du ha! :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Freejack

Post by Freejack »

caravelleman wrote:Vet ikke hvor mye demping du regner med å putte inn i bilen din (asfalt+masse som du ruller/sprøyter på??), men vær obs på vekta på dette.

Var en fyr her inne for noen år siden (Fantaman, for de som husker han :) ), som jeg tror puttet nærmere 200kg med masse inn i vegger, tak og gulv.

hehe joda har lest artikkelan til han ja...og sett bildan...hehe så lovende ut tel han plutslig solgte bilen mitt i prosjektet....synd før hadde vært gøy å sett ka han fikk te til slutt...

men e lite liv på forumet.....mange leser men ingen skriver eller gjør noe med bilene sine....
artig å se hva andre finner på...hehe har lest snart alle tråene her inne så nå har eg meldt meg inn i Engelsk forum også..hehe se nye og andre biler...hehe
Stian
-
-

Post by Stian »

Freejack wrote:
caravelleman wrote:Vet ikke hvor mye demping du regner med å putte inn i bilen din (asfalt+masse som du ruller/sprøyter på??), men vær obs på vekta på dette.

hehe joda har lest artikkelan til han ja...og sett bildan...hehe så lovende ut tel han plutslig solgte bilen mitt i prosjektet....synd før hadde vært gøy å sett ka han fikk te til slutt...

men e lite liv på forumet.....mange leser men ingen skriver eller gjør noe med bilene sine....
artig å se hva andre finner på...hehe har lest snart alle tråene her inne så nå har eg meldt meg inn i Engelsk forum også..hehe se nye og andre biler...hehe
Joda, men jeg vil bare minne deg om at forumets medlemmer ligger litt i vinterdvale. Det begynner å skje mye mer ut på vårparten.... naturlig nok. Gjennom vinteren er det gjerne de mest hardbarka T3-gutta som kjører på med ting og tang ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Freejack

Post by Freejack »

caravelleman wrote:
Freejack wrote:

Joda, men jeg vil bare minne deg om at forumets medlemmer ligger litt i vinterdvale. Det begynner å skje mye mer ut på vårparten.... naturlig nok. Gjennom vinteren er det gjerne de mest hardbarka T3-gutta som kjører på med ting og tang ;)
hehe harbarka T3 gutta??? er vi bare pingler vi som kjører T4 vi da??? hehehe er vel som å skyte seg selv i foten å sei det men men regne med vi har litt humor her inne.....hehe
Stian
-
-

Post by Stian »

Neida, vi er ikke pingler ;)
Men det er nok slik at de fleste er enige om at gutta med T3 og gjerne Syncro i tillegg er litt mer på høgget vinterstid også.....
Men samma det :)

Du vil uansett merke en forskjell i posting og aktivitet når vi nærmer oss mars/april.....
Jeg for min del gidder IKKE gjøre noe med bilen vinterstid. Har ikke skikkelig garasje, så det er nok grunnen. Så er det mye kjekkere å sitte med bilen i de seine, MEN LYSE kveldstimer på sommern' - gjerne med en bayer .... hehe.....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Freejack

Post by Freejack »

caravelleman wrote:Neida, vi er ikke pingler ;)
Men det er nok slik at de fleste er enige om at gutta med T3 og gjerne Syncro i tillegg er litt mer på høgget vinterstid også.....
Men samma det :)

Du vil uansett merke en forskjell i posting og aktivitet når vi nærmer oss mars/april.....
Jeg for min del gidder IKKE gjøre noe med bilen vinterstid. Har ikke skikkelig garasje, så det er nok grunnen. Så er det mye kjekkere å sitte med bilen i de seine, MEN LYSE kveldstimer på sommern' - gjerne med en bayer .... hehe.....
hehe en bayer....nå snakker vi her :-)) finnes ikke nåkka bedre en å sette med en iskald en og drømme og tenke på nye ting med bilen...hehe

har ikke garasje som eg klare kjøre bilen inn i nei...hehe så får bare rompa litt inn og opp med bakluka...hehe har sotte med en 2 tusen vatt varmluft ovn inni ei stund..hehe eg klare ikke la være å styre på...hehe men joda....vente på våren eg også.....hehe så fram tel da får eg varme meg på kaffe og brune varer fra polet i garasjen...hehe har så mange planer att kjærringa bli gaaaal....hehe

skulle hatt seg en plass i trondheim man kunna leide en plass og kjørt inn bilen....men men
Freejack

Post by Freejack »

Heeei folkens....

begynner å bli ferdig med vogna mi bak nå....og så typisk fant jeg dette....hehe vil ha.....noen som har sett slik? kor fåreg tak i det tru?
Image

ja eg meine den stooore takluka....
Shaky

Post by Shaky »

Leste en kommentar du hadde om at mange leser og få skriver.
Jeg er en av de som leser og skriver utrolig lite siden jeg ikke har en t4 ennå. Planen er å kjøpe en i sommer og da blir jeg nok mer aktiv.

Når det gjelder ting som f.ex tectyl, så ville jeg ha brukt noe voksbasert som Dinitrol bruker, den blir ikke sprø slik som tectyl blir etter noen år og som igjen sprekker opp.
Siden du skrev noe om det i januar, så har vel du alt gjort deg ferdig med det.
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Re: Hei...da skal mi vogn begynnes med....98 mod transporter.

Post by prinsatle »

mener å huske at noise killer var bra mot rust og men man måtte huske å legge lakk over denne for å forsegle. demper lyd OG hindrer rust. NESTEN kinderegg det hehe :D :lol:
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
Post Reply