Hei,
Har lest igjennom en del artikler når jeg søker på eber (også de danske). Tror jeg muligens har et spenningsproblem. Dette er en MultiVan 2003 med ekstra batteri under førersete. Eber har virket helt fint til jeg var i syden en ukes tid. Kupélyset stod på, og når jeg kom hjem var bilen helt død selvfølgelig. Dette var noen uker siden.
Turen fra Gardermoen var ca. 10 mil. Etter dette har bilen gått nesten hver dag 25km til jobb og hjem igjen. Har faktisk ikke tenkt på evt. spenningsproblemer, men problemet mitt er at eber starter (forsøker), det ryker noe helt for j¤%&, og så stopper den etter et par / tre minutter.
Når motoren er igen så forsøker den titt og ofte, men resultatet er at den røyklegger det meste i nærheten. Det er så ille at den trekker inn i kupéen osv. Virkelig ubehagelig.
Har bestilt service på den og fått avtalt fastpris på 3500,- noe jeg synes høres helt for ille ut. Tenkte først på glødeplugger, men det ser ut til at den tenner, for det tyker masse. Det at den "gir opp" etter noen min er kanskje fordi spenningen er for lav?
Har ingen startproblemer, men så vet jeg ikke om eber tar strøm fra batteriet under setet som primærkilde.
Noen gode tips før jeg evt. leverer den inn?
PS: Det virket helt fint FØR utladingen på parkeringen. Det er kanskje bare en tilfeldighet, men litt snodig.
olecg
T4-2003-Problem med Eber - spenning?
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Hei
Min Multivan hadde en "propp" med dritt i eksosrøret til eberen, da oppførte den seg slik du beskriver. Etter å ha pirket dritten ut så ble ting noe annet. Selvfølgelig så burde jeg sikkert gjort rein hele brenneren men den virker og brenner reint så det får bli siden...
Min Multivan hadde en "propp" med dritt i eksosrøret til eberen, da oppførte den seg slik du beskriver. Etter å ha pirket dritten ut så ble ting noe annet. Selvfølgelig så burde jeg sikkert gjort rein hele brenneren men den virker og brenner reint så det får bli siden...
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
vwgutt
- -

- Car: T4 , T5 og A6
- Phone: 95024169
Har vært borti dette tilfelle at det er for lite spenning til eber ja.. denjeg var borti var veldig kresen på strømmen.
Har vært borti at det er en overhaling som må til og da.. vet ikke om det er sånn duk inne denne. Det var det i den jeg drev med og denne måtte byttes. Ble visst dårlig spredning på dieselen og.
Har vært borti at det er en overhaling som må til og da.. vet ikke om det er sånn duk inne denne. Det var det i den jeg drev med og denne måtte byttes. Ble visst dårlig spredning på dieselen og.
Det var nok en tilfeldighet og et bomskudd dette med utladingen.vwgutt wrote:Har vært borti dette tilfelle at det er for lite spenning til eber ja.. denjeg var borti var veldig kresen på strømmen.
Forsøkte å kjøre den mens jeg overvåket spenningen samtidig som ladere var tilkoblet, men samme feil.
Jeg leverte den inn da jeg har begrenset med mekkemuligheter om dagen, og bilen må være i drift stort sett hele tiden.
Det kom på 3000,- og feilen var defekt glødeplugg (fikk se den gamle og den så ut som en stor klump med sot). I tillegg var det ca. 1dl uforbrent diesel inni brennere, og ellers så den "ille" ut.
Spurte etterpå hva alle delene kom på, og det var litt i underkant av 1000-lappen.
Spurte merkeverkstedet hvilken ledning jeg skulle kappe og legge på en bryter slik at jeg unngår disse småstartene på 3-5 minutter, og de mente jeg burde bryte kresten til temperaturføleren (som er lokalisert under støtfang helt på den andre siden av bilen til høyre). Er dere enig at dette er en god idé? (ikke selve idéen som jeg vet er god, men å bryte nettopp denne ledningen)
olecg
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Oppdaga i går at det hang to ledninger i strømpe nesten ned i veien, på høgre side framme.
Kraup under for å sjå kvar dei skulle høyre heime.
Da oppdaga eg at heile temp føleren var borte vekk
Ikkje rart at Eber`en ikkje har starta dei siste dagene......
Da oppdaga eg at heile temp føleren var borte vekk
Egil Skodvin
Tlf 40606000
01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Tlf 40606000
01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Men da har jeg ihvertfall fått svar på at hvis denne kretsen brytes, så starter ikke spetakkelet.150Hk TDI wrote:Oppdaga i går at det hang to ledninger i strømpe nesten ned i veien, på høgre side framme.
Da oppdaga eg at heile temp føleren var borte vekk![]()
Hvis de er å gjenfinne oppe ved batteriet så blir det en enkel sak videre.
olecg
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Det enkleste er og sett en bryter istedenfor termoføler som er plasert bak støtfanger på høyre side! Krets åpen, eber står, kontakt i krets, eber går intil motor vann temp når ca 85 grader. Da har en også mulighet til og kjøre eberen 15 min en gang i mnd slik eber anbefaler....
Tor-Ole Olsnes