Subaru motor tråd ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Subaru motor tråd ?

Post by vwooosh...!!! »

Er det noen som kan tipser meg om det finns noen som har laget en Subaru T3 prosjekttråd slik at je slipper å leite gjennom alle trådene nå ?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
extremracing.net
-
-
Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
Phone: 97580778

Post by extremracing.net »

et kjspt søk på Subaru T3 ga 64tråder om dette emnet.

men se her du,

http://www.weidefamily.net/vanagon/
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
Torbjørn her ja :)
AVWK
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hei!
tror ikke det er så mye om det her på vwbus.

Dette er også en god side:

http://www.subaruvanagon.com/default.htm

Grundig gjennomgang av et motorbytte;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0

Deleleverandør:

http://www.rjes.com/

Jeg driver undersøkelser med tanke på et subrusyncocamper prosjekt.
Foreløbig på planleggingsstadiet, med tanke på dokumentasjon for godkjenning.
Hvis det er flere som holderpå i samme gate kunne vi kanskje lage en tråd og dele litt informajon så vi slipper å finne opp det samme kruttet ?

{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Tæff
-
-

Post by Tæff »

knegg....

vroom vrooom....;3)

eg har jo ein..som er godkjent.

Den er byggd av TRC dragracers...har ikkje mykje bra å seie om kundeoppfølging og så er der mange halvegse og lettvinte løysingar.

Er midt i motorbytte no pga gåne toppar...veldig grei skruing so langt, men det tek tid.
Blir spanande å vri om nøkkelen igjen ja!!

Når det gjelder levrandørar ville eg nytta Rjes.

Gå også inn ¨på sida til Tom Shiels: www.SubaruVanaru.com kanadier som lagar termostathus som vi som bur i klade klima må ha. Har kjøpt eit hjå han, kom på 750 ca inklusive frakt og toll.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hei!
Sikkert en god ide med termostathuset, men url'n var nok feil:
Hovedside:
http://www.subaruvanagon.com

Cooling System Kit:
http://www.subaruvanagon.com/tom/Coolin ... %20Kit.htm
{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Tæff
-
-

Post by Tæff »

jeps..

den var feill er mange sider vedrørende subaru og vwbus ser du..=)

Termostathuseter visst kritisk dersom ein fyrer mykje varmeapparat. spesielt om lufta ute er kald.

Sidan termostaten får vatn frå varmeapparatkretsen vil jo motoren tru den er kaldare enn den eigentleg er og lukke thermostaten meir....med ein skikkelig oppsving i temp som resultat. merka det sjølv på min også.

Skrudde på varmeapparatet på max for å kjøle litt ekstra opp Sognefjellet, men der føyk tempen i været gitt!

Tom har vore VELDIG behjelpelig med å svare på spørsmål også. Samme med Richard Jones.

Veit Tom dreiv å byggd epå eit ledningsnett til ein i Noreg som skulle bygge...så då kan det vel ikkje seiast at han er på planleggingstadiet lenger..hehe

Ser fram til at medlemstalet i norske SubaruVw vil auke.. =)
Veit det finnast ein del av die i Finnland...men de hjelper liksom lite..
Siste år:
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Lurer på hva som er best/lurest....A. Kjøpe en komplet del/donorbil (Subaru) med tanker på en 'transplant'....eller B. kjøpe bare motor/ledningsnett og 'renoverer' motor'n før installasjon.....? Itilefelle A. hvor lang ska man aksepterer en donormotor/bil har gått....?
Det er en Subaru som har en 6 sylinder....noen som vet hvilken model/type dette er..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Det er flere subaruer med 6er. Sportsbilene XT (2.7)og SVX (3.3) var de første. Nå får du 6er i Legacy (3.0) og Tribeca (3.6).
Tage Vedal

T3-fan
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Betalte 5800 for ein motor som hadde gått 160000.

Kva ledningsnett angår skal visst det vere den største og vanskeligaste delen av jobben og få det til skikkelig. Men veit ein kva ein gjer er det sikkert heilt mogleg. Veit iallefall at eg IKKJE hadde begynt på det.

Veit heller ikkje korleis det stller seg med 6er motoren og bremser på T3en. Må vek kanskje oppgraderast.

Originalkassa toler visst ikkje stort meir enn 2,2 motoren. Dette gjelder iallefall syncrokassa sovidt eg har forstått.
Siste år:
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

ja, virker som 2,2'n er den mest fornuftig på flere måte. Oppkoblingen skremmer meg ikke eigentlig...men samtidig lurte jeg på om det kan bli enklere å ha en hel donorbil i utgangspunkt hvis man ska gjøre jobben selv....men sikkert mye arbeid likevel ifm eksos systemet/kjølesystemet osv...Det er nok en 'prosjekt' og ikke bare en 'routine' motorbytte....
5800 var høres kanskje rimmelig for en motor som har gått såpass lite...men har du oversikt på 'total' prisen....? Forstår det slik at det var en verksted som gjorde jobben Tæff..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Kanskje litt OT, men mener det IKKE er noen sammenheng mellom antall HK og bremser. Det som avgjør hva som trengs av bremser er toppfart og tillatt totalvekt. Så etter min mening kan motoren være så sterk en måtte ønske, bare ikke bilens toppfart økes.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Livar wrote:Kanskje litt OT, men mener det IKKE er noen sammenheng mellom antall HK og bremser. Det som avgjør hva som trengs av bremser er toppfart og tillatt totalvekt. Så etter min mening kan motoren være så sterk en måtte ønske, bare ikke bilens toppfart økes.
Fortsetter OT:
Kan ikke annet enn være enig med deg Livar, men det er nok stor forskjell på teori og praksis ute på stasjonene.

Har vært sagt litt om det før her inne, praksis er vel at tilsynet helst ikke vil ha igjennom ombygginger av noe som helst slag, imøtekommende og serviceorienterte skal de ihvertfall ikke beskyldes for å være.

Og om det skulle være tilsyns-folk her inne som jeg tråkker på tærene, så er ikke det meningen. Men tør påstå at mindre velsmurt offentlig etat skal man lete lenge etter. Skikkelig akterutseilt rett og slett...

Men i teorien skulle det gå, det er sant :D
Image

bugbuddies.no
Tæff
-
-

Post by Tæff »

blei til at eg gjorde jobben sjølv, dei brukte så lang tid på å starte jobben...og glad for det..ser det hadde blitt fryktelig dyrt...fryyyktelig dyrt.

ser at subaru legacy held seg godt i pris også, men er jo sikkert ein fordel med donorbil slik at du veit eilt sikkert at du faktisk har fått alt du skal ha!

Kjølesystemet er ikkje noko hokkus pokkus....eg la det opp på nytt frå uttaka som går fram til varmeapparat og radiator på ein tre kvarters tid. Berre snakk om å reise på Tess eller liknande å finne det ein måtte behage av slanger og overgangar...

OG bremser, ja er einig i at det er totalvekta som toppfarten som bør ha noko å seie, men med denne motoren så flyttar ein nok uansett den oppover. veit ikkje kva som er oppgitt osm original toppfart men å nå 160 er visst ikkje uvanleg med 2,2..ikkje at eg har tenkt å prøve det nokon sinne!! de må være ein skremmand eoppleving i ein brødboks.... :shock:
Siste år:
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

:)... Hva gjorde du med eksosen...? Åssn var godkjennings opplevelsen..du fikk med deg en bunt med papirer sammen med bilen til biltilsynet..? Hva hadde du med deg...?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Du må spørre "Stuck in Norway" her inne på forumet....det er han som har hatt gleden av det....=)

Eg kjøpte bilen av han no i august..
Siste år:
amubus
-
-

Post by amubus »

Livar wrote:Kanskje litt OT, men mener det IKKE er noen sammenheng mellom antall HK og bremser. Det som avgjør hva som trengs av bremser er toppfart og tillatt totalvekt. Så etter min mening kan motoren være så sterk en måtte ønske, bare ikke bilens toppfart økes.
Hmm, Mener at det har vært diskutert før, og at t3 bremser er godkjent opp til 150hk eller deromkring uten at de må forsterkes.... Men dette vet helt sikkert Martin mer om....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Stuck In Norway

Post by Stuck In Norway »

Hei
Here it is... The regulations for godtkjenning..

Bremse.. The caravelle has very good brakes due to the towing wieght and up to 150 bhp you dont need to shift the brakes..

Suspension... motor weight... the subaru legacey motor was only 35 kilos more in weight so this proved no problem for the rear suspension.. They also check for acceleartion to make sure the van doesnt try to sink at the back and lift at the front as this will affect the light adjustment at the front if the lights are pointing skyward everytime you boot it...

Motor festing.. They checked all the welds and the motor festing points engine rubbers etc

Adaptor plate .... this was also checked....

Exhaust and catalytic converter... As long as the exhaust emissions are within the level for a subau 2,2 legacey the exhaust is ok... This was also checked..

Apart from this and the prøve kjøring there was not much else to it...

It was a lot easier than i Thouhgt!!
Now that tæffs is the first one registered in norway its on the Biltysn computer so there should be no problems finding out any more info..
Any questions let me know..

And yes Tæff 157 km in the bread box is very entertaining haha just watch the audi driver beside you as you leave him for dead up the hill haha

Youll be very suprised ... but not as supprised as the poor guy in his yuppie bil youll be leaving for dead....

Keep up the good work Tæff.. .... Youll be first on my list for advice when I can finally build a new garage and finish working abroad....

Kev
2.2 16vi subaru powered syncro NO MORE..
Im CRYING
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

What kind'a papers did u have to show 'em ....thinking about in relation to original Subaru log book/technical stuff ect...?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Stuck In Norway

Post by Stuck In Norway »

There was no papers.. I had no papers on the motor as it came from the uk.. So they checked everything on the nett.... Now its on the pc in biltysn.. So its just to ask tæff nicely for the registration no. of the "VELLE" and you can go to the local biltysn and they can see it on their pc..
2.2 16vi subaru powered syncro NO MORE..
Im CRYING
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

I have heard that you have to appove all of the cars seperatly.Doesent help you that another car has been appoved with a subaru engine.Engelsken min er ikke så god lengre...Det jeg har hørt,så hjelper det ikke at en annen bil har blitt godkjent med subarumotor.Du må godkjenne din bil som om det ikke er blitt gjort før.Ville nå skaffet allt av papirer jeg hadde klart å spa opp om subarumotoren-hk nm+++,og allt av papir på bremser,fart osv på vellen.Få et godkjent verksted til å sveise motorfestene,så du kan legge frem bevis på at det er noen som kan det som har gjort det.er dumt visst et motorfeste ryker...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Her er link til et prosjekt på Club 80-90. Fine saker :D

http://newforum.80-90.co.uk/viewtopic.p ... 74f352da7b
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply