ny med vw T4 1997 2,4d

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
mr.johansen
-
-
Car: t5 1,9 2006

ny med vw T4 1997 2,4d

Post by mr.johansen »

Heisann, er helt ny her og er helt ny med caravell.. har nylig kjøpt meg en caravell jeg fikk testet på naf. Ingen store feil, men dog noen som må utbedres. nå i første omgang vil jeg få igang noe av det elektriske som fusker litt. Visker bak visker ikke men spyler motor virker, men et rele tikker med jevne mellom rom. tipper det er motoren (da jeg overtok bilen var faktisk sikringen gåen).
Fjernlys vil ikke stå på, de vil bare stå på når man holder inne "lysbryteren"..tips?
Når man stopper motoren med tennings nøkkel bruker den litt tid på å stoppe, hører da et relê som tikker veldig mens motoren går mellom å stoppe og "starte" igjen før den stopper (da jeg byttet sikring på visker fant jeg en sikring som stod litt ute av holderen, av gammel vane trykket jeg denne på plass igjen og det var da problemet kom. Husker nå ikke hvilken det var)....tips?
Dør bryter på fører siden virker ikke, er denne lett å bytte/evt tips...

begynner med dette da det blir/håper det blir mangen svar..
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Hei og velkommen på forumet!
Pell av dekselet bak og mål strømmen på viskermotoren. Det kan være kabelbrudd.

Lysbryteren din er nok gåen. Det er vanlig at disse svies da folk ikke slår bryteren over på nærlys ved bruk av campingvogn e.l.:roll:
Kjørelys-koblingen fabrikken har lagt inn i lysbryteren er ikke dimensjonert for mye ekstra belastning, og instruksjonsbok er no' dritt. :wink:

Problemet med stopp har jeg ikke vært ute for tidligere.

Dørbryter er enkel sak å bytte, men disse ryker normalt ikke. Litt puss og 5-56 er sannsynligvis medisinen som er nødvendig.

Og det skader ikke noen hvis du oppdaterer profilen med litt mer info. 8)
Det kan jo hende noen andre her på forumet bor i nærheten, og har mulighet til å hjelpe deg med f.eks en lysbryter for å sjekke dette.
:roll:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hah! Lysbrytertrikset igjen ?

Du har en lysbryter på dashbordet og en i rattstammen, jeg setter en femmer på at Vegard henviser til den som har hendelen som stikker ut fra rattstammen på seg.

Nettopp byttet min tredje bryter der, hatt Tyskerbrakka i 3.5 år men "bare" kjørt 2.5 av disse i Caravellen.

Ut over det ? Velkommen til forumet !

mvh,
Yngve S
menig forumist
gaupe

Visker bak

Post by gaupe »

Hei,
bytte relais 72 . På 2.Plass på relaisplate. Det relais er for modeller opp
til årsmodell 98. Nyere modeller har 174.
Jeg tror der virker Visker igjen.

Hilsen
Manfred
Manfred Schrader

Immer mit der Ruhe!

98er T4-Syncro Trapo 2.4D
mr.johansen
-
-

Fjernlys prob løst..

Post by mr.johansen »

litt flaut, men siden jeg er vant til en annen "tysker" MB 190 fra slutten av 80 tallet som man må skru på lysene selv og fjernlyset er egen egen hendel på rattet, fikk et tips om at man må skru på lysbryteren for at fjernlyset skal lyse hele tiden uten å måtte holde inne bryteren. Så nå er denne "feilen" slettet på lista.

Ang viskeren bak tror jeg nok det er noe som har løsnet og kilt motoren. Man kan bevege viskeren opp og ned uten noen motstand. Har ikke fått kikket mer nøye på dette.

Ang, det med stopp problemer har jeg fått ett tips av min far som har vært maskinskjef i mangen år at det kan være stopp mekanismen på diesel pumpa som mangler ei fjær eller dårlig kontakt. Han trodde kanskje at det var en magnet ventil på pumpa som ikke slo helt til, men ble stående å vibrere litt før den slo helt til. Nå har ikke jeg orket å stikke nesa nedi der for det regner å blåser noe helt J¤&/¤ her på sørlandet. Men visst der evt er en slik ventil hvor sitter den??
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, samma feil som jeg trodde jeg hadde med tåkebaklyset, altså - bra det ikke bare er meg !

mvh,
Yngve S
mr.johansen
-
-

Dør bryter ok, men visker bak...

Post by mr.johansen »

Det var en hyggelig oppdaelseå se den svært mekaniske enkle bryteren. Hele feilen var irr mellom skruen som holder bryteren og chassis...

Har løsnet ned panelet på bakluka og sett og målt på vikser motor m drivverk. Måler da 14v på kontaktene inn på gear boksen. Tipper at inni denne gear boksen er det sikkert noen kontakter som ikke er ok. Problemet er at denne gear boksen er lukket med pop nagler.. altså ikke ment for demontering..Er fristet å borre opp disse naglene for å kikke inni. Noen med erfaring?
Post Reply