Dieselforbruk på 2007 Caravelle 2,5 174HK

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Dieselforbruk på 2007 Caravelle 2,5 174HK

Post by sandman »

Hei.

Kjøpte en 2007 Caravelle 2,5 174HK 4motion varebil for noen uker siden, og er kjempefornøyd så langt.
Men jeg lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dieselforbruk på denne bilen. Synes den bruker litt mye i forhold til min gamle 2002 Transporter T4 102HK som desverre ble vraket i en kollisjon.

Har selvsagt mye småkjøring med mange start/stopp pr.dag så tilleggsvarmeren starter og stopper mange ganger for dagen.
(Dette leder da til et annet spørsmål, er det mulig å montere en bryter slik at ikke tilleggsvarmeren starter hver gang bilen startes? Jeg har fjernstyrt tilleggsvarmer med tidsur slik at jeg kan starte denne manuelt dersom jeg ønsker det).

Mvh
sandman
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Har du en motor som f.eks ikke er innkjørt enda, vil du måtte oppleve t.d hårreisende forbruk før motoren er innkjørt og det hele roer seg ned :roll:

Som eksempel kan jeg nevne en Yaris vi kjøpte i august ifjor, den har roa seg nå først som jeg har begynnt å nærme meg de første 15.000 km. Men så er det jo en helt annen bil.

Småkjøring som du beskriver vil gi høyere forbruk, men også en annen ting - det vil gi dårlig lading av batteriet så om du en gang i uka kjører deg en langtur så vil du rette opp mye av de dårlige ladingene batteriet får.

Aner ikke hvor du holder hus hen, siden du ikke har fyllt ut profilen, men jeg pleidde kjøre en langtur med tyskerbrakka den gang jeg bodde etpar mil unna jobben. For å gi en fullverdig anvendelse av dynamoen slik at batteriet ikke ble kun tappet under bruken av bilen.

mvh,
Yngve S
hunter
-
-

Post by hunter »

... og rene dieseldyser gir minst 0,10 mindre i forbruk... med mye småkjøring kan det være lurt å rense disse litt oftere enn servicene...
sandman
-
-

Post by sandman »

Hei igjen.

Jeg kjøpte som nevnt bilen for noen uker siden, og den har nå gått ca. 17000 km.
Jeg vet også at de bruker mer drivstoff under innkjøringen, men ut fra første tanken ser det ut til at jeg kommer over 1,5 l/mil. Dette synes jeg virker mye, men jeg har som sagt mye småkjøring på servicejobber slik at det blir relativt få langturer.
Da jeg hentet bilen kjørte jeg ca. 55 mil, og da lå den på litt over 0,8 l/mil i snitt på denne turen. Så den er vel antagelig normal.

Men den andre tingen jeg lurte på, er det mulig å montere en bryter slik at man kan slå av tilleggsvarmeren ved mye småkjøring med mye start og stopp? Er litt redd at varmeren skal "ta kvelden" av dette.
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

mer enn 0,5bar i dekktrykk øker drivstoff forbruken 0.03liter på mila
You create your own universe as you go along.
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

det vil si, 0,5 bar feil
You create your own universe as you go along.
cra

Post by cra »

Antar at du mener for *lavt* dekktrykk? høuyt dekktrykk medfører vel "bare" lavere rullemotstand (og feil slitasje av dekk, så klart) og er et triks vi bruker på el-biler for å tyne ut enda litt mer rekkevidde pr lading.
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

jeg kjører også 174/4motion lang. når jeg fikk bilen var det plent umulig å komme under 0,95 tok en tur opp til TS racing og fikk de til å undersøke bilen, det endte med at luftmassemåleren ble byttet, bilen hadde kun gått 5000 km. de gjorde også en optimering av motoren. nå er forbruket som best på 0,69. dette er ved 70km/t. tur/retur Bergen så ligger det på rundt 0,75 og det med frisk kjøring (78-80km/t i snitt på comp). Vanlig små kjøring så ligger den ca. 0,9-0,95. dette er uten diesel varmeren. så 0,8 er nok ikke så ille.
sandman
-
-

Post by sandman »

Målte nå på siste fylling og da var snittforbruket på ca. 1,8 liter/mil.
Dette synes jeg er litt drøyt selv for en 174HK å være.

Er det noen som har noen formening om hva dette kan være?

Snakket med et VW verksted, og de var ikke sikker på hva som var årsaken, men de var enige i at forbuket hørtes litt mye ut.
Jeg spurte om dette var noe som kunne dekkes av garantien i og med at bilen bare er litt over ett år, men dette mente de at det ikke var.

Er dette også korrekt??
freshmaker

Post by freshmaker »

Dersom det er en feil på bilen skal jo dette dekkes av garanti?
Jørgen
Egentlig er det saab som gjelder, men er fasinert av VW t1-t3..
vwtana

Post by vwtana »

Til sandman:
Jeg monterte bryter til Webastoen på min T5:

Koblet den inn på rød m/gulstripet kabel der sikringen (nr.29) står, bak sikringsboksen under dashbordet.

MEN husk at denne bryteren IKKE skal betjenes etter at tenningen er på, eller motoren er startet!
Ellers vil du kunne få feilfunksjoner og/eller feilkoder i systemet! Dette i følge VW's teknikere.
VW Tana
sandman
-
-

Post by sandman »

Går sikring 29 bare til tilleggsvarmeren?
Har ikke funnet noe sted i dokumentasjoen hvilken sikring som går til denne. Skal sjekke i morgen hva som står på sikring 29 hos meg.

Jeg fikk også beskjed om å prøve å koble inn en bryter i serie med hovedstrømmen til denne, men de hadde ikke oversikt over hvilken sikring eller leder jeg skulle koble den inn på.

Og dette fungerer hos deg uten at det blir dannet feilkoder?

Du slår altså av bryteren før du starter bilen når du ikke vil at varmeren skal starte. Så må du eventuelt stoppe bilen, slå på bryteren og så starte bilen dersom du vil at varmeren skal fungere normalt igjen?

Dette høres ut som slik jeg ønsker det også.

Mvh
Stig Joar Sanden
vwtana

Post by vwtana »

Denne sikringen står ganske alene nederst, midt i sikringsboksen. På min bil er det bare tilleggsvarmeren som står på denne sikringen, men jeg dro ut sikringen før jeg startet bilen, og lot den gå noen minutter i kjølig vær, for å sjekke at varmeren ikke startet før jeg klippet og koblet bryteren.

Dette fungere helt fint så lenge bryteren ikke røres med tenning/motor på.
Ja du må slå av bryteren før du starter bilen når du ikke vil at varmeren skal starte. Så må du stoppe bilen, slå på bryteren og så starte bilen dersom du vil at varmeren skal fungere normalt igjen.
Mvh. Ståle
VW Tana
sandman
-
-

Post by sandman »

På min ser det ut til å være symbol av et kupelys eller noe sånt på sikring 29, er dette det samme hos deg?
Skal forsøke det samme, å ta ut sikringen før ledningen eventuelt klippes.
Lurte bare på at det ikke er symbol av tilleggsvarmeren på denne sikringen.
Finner dessuten heller ikke noen annen sikring som har noe symbol som kan likne på dette.

Mvh
Stig Joar Sanden
vwtana

Post by vwtana »

Ja, på det ene arket er det kupelys-symbol, men du må se på det arket i sikringsboksen som det står "Option" på nederst (du har jo tilleggsutstyr).
Da finner du et symbol på nr.29 som er en rett strek med varmebølger opp fra. Kabelen er rød med gul stripe på, regner ikke med at dette er endret fra 2005, men du prøver jo først med sikringen da.
VW Tana
sandman
-
-

Post by sandman »

OK. Takk for svar. Jeg så bare på det første kortet i sikringsboksen.
Skal teste i morgen med å ta ut sikringen og se om dette fungerer.

Har du også tidsur i takkonsollen og fjernkontroll for varmeren?
Og fungerer i så fall fjernkontrollen dersom bryteren er avslått eller kobler dette da ut alle funksjoner på tilleggsvarmeren?

Mvh
Stig Joar Sanden
vwtana

Post by vwtana »

Har kun tilleggsvarmer nå, men får oppgradert varmeren med Webasto's tidsur og fjernkontroll neste mandag. Men er usikker på det siste spørsmålet ditt, men har forespurt om dette også, og får nok svar på dette etter jobb tirsdag.
VW Tana
sandman
-
-

Post by sandman »

Har du funnet ut noe om det fungerer på biler med originalt montert ur i takkonsoll og fjernkontroll.

Så på sikringskortet og det stemte det du sa at det på kortet merket "Option" stod et symbol som kan tolkes som en tilleggsvarmer.
Tok ikke sjansen på å teste i kveld, må vente til jeg får låne vag-com igjen av en kompis i tilfelle varmeren låser seg.

Dersom dette fungerer skal jeg konstruere en liten styring som gjør at det ikke er mulig å gjøre feil med å slå av/på under drift eller med tenning på. (Har likevel så mye ekstra styring montert under passasjersete at litt til eller fra spiller ingen rolle :) )

Mvh
Stig Joar Sanden
sap_2000
Car: Transporter T5 105TDI '05 mod

Post by sap_2000 »

Etter tips fra denne tråden prøvde jeg på min '05 T5 105 TDI i dag.
Bilen har orig. mont. styringspanel i taket for webastoen.

På min bil er det ikke noen sikring på #29 men en som stod ganske alene på plass #30. Denne hadde et slags viftesymbol med pil oppover på option-kortet.
Når jeg nappet ut denne sluttet kupeviften å fungere men webastoen startet likevell.

Kikket litt videre og fant samme symbol på sikringen helt til venstre på nederste rad (#23 tror jeg). etter at jeg nappet ut denne startet varmeren ikke, men dette var noe utpå dagen når utetempen var 6-7 grader. Men normalt går varmeren uansett når temp er under ca. 10 grader som er rimelig irriterende :twisted:

Satt sikringen tilbake og startet varmeren via uret i taket. Det gjorde den, så det er tydligvis ikke kommet noen feilmeldinger.
Har dog ikke prøvet å starte varmeren manuelt med sikringen fjernet da jeg er redd dette gir feilmelding og jeg ikke har tilgang på Vag-Com.
Noen som har Vag-Com og er villig til å prøve??

Håper dette fungerer bra da varmeren min sist vinter startet og gikk helt unødvendig over 95% av gangene da jeg driver med mye småkjøring.
Hadde mye problemer med at varmeren gikk i lås etter bomstarter etc. Og hver gang måtte jeg vente 2-3 uker på time for "feilsøking" og re-setting. Selvfølgelig skjedde jo dette når det var som kaldest :evil: Etter siste gangen i April fikk jeg helt ny varmer på garantien da den gamle hadde såpass ofte feil og røk så mye under oppstart at naboene trodde det brant i bilen :lol: Mao. var varmeren helt utslitt etter under 3 års bruk og sikkert tusenvis av helt unødvendige starter.

Prøvde i hele fjor vinter og mase "høl i hue" på forhandleren min om det var mulig å koble ut kjørevarmer delen med en bryter etc., men fikk beskjed om at det ikke var mulig pga. feilmeldinger. Hørte også om det var mulig og forandre parameterne for når den skal starte, men han sa de ikke hadde tilgang på dette med diagnoseapparatet....

Hadde man kunnet forandre parameterne slik at den startet på f.eks under 0 eller -2 grader og motortemp under si 40 grader hadde det hjulpet mye i forhold til slik det er i dag, hvor den starter på 10 grader u.temp. selv om motoren har 90 grader på temp. måler....
Utrolig at de ikke kan gjøre dette???
Mvh. SAP
oak
-
-

Post by oak »

@sap_2000: de gangene varmeren gikk i lås for deg og det var kaldt ute...klarte motoren å opparbeide seg normal arbeidstemperatur allikevel? (90°)
'07 VW T5 California, 174HK tip.
sap_2000

Post by sap_2000 »

Jeg jublet nok for tidlig.... :cry:
I dag morges startet varmeren like herlig av seg selv, selv om sikring #23 på option kortet var dratt ut. Ser ut som denne sikringen er til panelet i taket da dette lyser opp når sikringen settes inn igjen...

Så da er jeg like rådvill... #29 finnes ikke på min bil, og jeg finner ikke noen andre åpenbare sikringer når jeg leser kortene. Synes det er dumt med disse symbolene. Hadde klart vært bedre om det stod i klartekst hva som er til hva slik det gjør på andre biler....

Noen som har tips om hvilken sikring det kan være?? Noen som jobber på VAG som har mulighet til å sjekke koblingsskjema etc, så hadde jeg blitt veldig glad :D
Synes det er for j*** at varmeren skal gå så mye helt unødvendig og bli slitt ut 50 ganger fortere en nødvendig...
oak wrote:@sap_2000: de gangene varmeren gikk i lås for deg og det var kaldt ute...klarte motoren å opparbeide seg normal arbeidstemperatur allikevel? (90°)
Når det var -5 til -10 tok det lang tid før den ble varm, men den holds seg helt fint på 90 under kjøring, men dalte noe nedover når bilen ble stående på tomgang med full varme på apparatet.
Mao er varmeren nødvendig på den første starten om morgenen, men på de neste 20 startene utover dagen greier den seg helt fint uten...
Last edited by sap_2000 on 08 Oct 2008, 13:03, edited 1 time in total.
Mvh. SAP
sap_2000

Post by sap_2000 »

Da har jeg skannet sikringskortene i bilen og tatt bilde av sikringsboksen som viser hvor sikringene sitter.

Fint om noen kan se på bildene og gi tips om hvilke sikringer som kan være aktuelle :D

Takker for hjelpen!!
Bilde 1 : Sikringsboks
Bilde 2: Kupe - option
Bilde 3 : Kupe - standard
Bilde 4 : Sikringer i motorrom

Sikringsboksen. Standard øverst og Option nederst
Image

Kupe - Option
Image

Kupe - Standard
Image

Motorrom
Image
Mvh. SAP
vwtana

Post by vwtana »

Da jeg kun har kjørevarmer på min bil, har jeg bare det symbolet som er på nr.29 på Option-kortet.
Men du har sikkert kupevarmer også, og da kan det være nr.23 eller nr.30. Eller nr.1, 14 eller 25 på Basiskortet.
Og jeg tror sikringen var på minimum 25 Ampere.
VW Tana
sap_2000

Post by sap_2000 »

Hei og takk for svar!

Jeg har prøvd 23 og 30 på option lista.
30 går på kupe viften til varmeapparatet og 23 virker som har med uret i taket til webastoen å gjøre...

På standard kortet er det tomt på plass #1. Sikring #15 og #25 er på 5 og 7,5 amp.
Sikring #14 er derimot på 30 amp, så da mener du at det er sannsylig at det er den??

Prøver den først, og håper at ting ikke går i lås? Om det går til helv..., håper jeg noen med VAG-Com i Asker eller Bærum kan hjelpe å få låst opp igjen...
Håper vi finner ut av dette da det vil ha stor verdi og spare mye penger for alle med T5 som er over garantitiden...

Hva har du på plass 14 i basiskortet (symbol og amp)?

Ufattelig at det ikke står i klartekst i instruksjonsboka hva sikringene betjener.
Håper noen her inne som jobber på VAG kan grave opp noe info om dette... :roll:
Mvh. SAP
sandman
-
-

Post by sandman »

Jeg er like oppgitt som deg over hvor lite villighet man møter når man spør om dette med sikringer, virker som det er et ømt punkt det der...
Har forsøkt flere verkstedet jeg også, men ingen har klart å fortelle meg hvor sikringen er plassert. Har som sagt fått samme svar som deg at jeg kan sette på en bryter i serie med sikringen, men hvor F(#(/# ER SIKRINGEN?

Ble lovet å få låne VAG-COM av en kompis i kveld så da skal jeg være med på forskningen også.

Tror varmeren min startet og stoppet mellom 10 og 20 ganger bare i dag selv om utetemperaturen ligger på ca +8, irriterende og unødvendig etter mitt syn.

Mvh
Stig Joar Sanden
Post Reply