Strøm på sikringsboks

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Strøm på sikringsboks

Post by krissh »

Hei,

Er det koblet strøm inn på hver enkelt kurs i sikringsboksen eller er det fordeling inne i boksen? Klarer ikke helt å se bak der. Jeg holder på å montere ekstrabatteri under forsetet, og det jeg lurte på da er om jeg kan koble strøm fra dette inn på kurs 21 (radio, innebelysning etc) på sikringsboksen?
highliner480

Post by highliner480 »

Uten å ha studert sikringsboksen på akkurat caravelle, så vil jeg annta at det er en felles pluss som forgrenes til hver kurs, alle biler jeg har vært borti har denne løsningen.

Vil anbefale at du kobler det nye batteriet direkte til radioen (via sikring, selvfølgelig) og kobler opp en fastmontert lader (som kan takle 2 batteribanker), mot det nye batteriet. Har gjort dette med bra resultat på en campingbil jeg hadde fingra borti. Fordelen med dette er at radioen da kun bruker strøm fra det nye batteriet, mens "bilbatteriet" brukes til resten, og du dermet er sikret at du har strøm til å starte etter en lang dag med mye musikkspilling.
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
krissh
-
-

Post by krissh »

Ok takk skal du ha! Regnet egentlig med det var sånn, men hadde vært kjekt om jeg bare kunne koblet strøm inn på kurs 21 da denne også har innebelysning menmen :-) Får ta radioen først og så se på belysningen etter hvert.

Har bestilt meg et elektronisk skillerele fra båtbutikk, ble noen hundrelapper men ikke alt for ille. De hadde en type som var beregnet for å ha lader på forbruksbatteriet og som da kunne automatisk også lade startbatteri, men jeg bestemte meg vel for at det kompliserer ting bare, og gikk for det enkleste. Har fått i en 7A lader ja, som jeg skal få plass til under setet der også. Og trukket 25 kvmm kabel bak, så det skulle holde i massevis.. VW bruker vel 6 kvadrat på sitt ekstrabatteri.. Fikk også lurt ned et 80 Ah liggende gel-batteri under setet der, så det skal vel bli bra når jeg får på plass alt der. Tror kanskje det skulle gått med et på 100 Ah også.
highliner480

Post by highliner480 »

Da er det jo bare å ønske lykke til, da!

Men jeg ville gått for laderen som kan takle to batterier, for da er du alltid sikret startstrøm på bilbatteriet. Det ekstra plundreret dette medfører er bare en ekstra kabel fra laderen til bilbatteriet. ? eller er det en annen type lader du har?
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
krissh
-
-

Post by krissh »

Jeg har en vanlig Ctek 7A lader ja, så den vil nok ikke fungere på to batterier i seg selv. Jeg har et slikt på veg i posten, men tenkte en stund på å bestille et slikt i stedet. Sånn som jeg forstår det ville dette da styrt lading av startbatteriet også, gjennom samme kabel som jeg lader forbruksbatteriet (fra dynamo) med. Og da også at jeg muligens kunne brukt vanlig lader beregnet for ett batteri. Men kom vel egentlig til at det var unødvendig å lade startbatteriet i tillegg, kanskje jeg skulle revurdert :? Men har som sagt det andre i posten og skulle gjerne hatt kjøleboksen i gang til festival på onsdag 8)
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Helt super løsning, har brukt et slikt rele i 100A versjon i en båt og en bil. Fungerer helt utmerket. Ut fra slik du har tenkt med en 7A Ctek, kobles denne til start batteriet så vil relet slippe strøm over på standby batteriet når strat batteri spenningen overstiger 13.7v.....
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
krissh
-
-

Post by krissh »

Ja det er ikke dumt. Tenkte å ha laderen halvvegs fastmontert under forsetet (om jeg får plass, ser etter jeg har holdt på i dag at det begynner å bli småtrangt :lol: ). Men den har en hurtigkobling der du kan bytte ut kabelen med enten fastskrudde på batteripolene eller krokodilleklemmer. Så da er det en smal sak å flytte den under panseret og bruke med krokodilleklemmer ved behov :)

Så nå er det bare å få satt sammen sakene i morra, så det blir klart til festival.. Fikk nå lurt en kabel bak dashen og inn til radio også hehe.. Aner ikke hvor den går bak der men.. Håper bare releet kommer da så blir det vel i boks :roll:
krissh
-
-

Post by krissh »

Da ser det ut til å fungere bra! Målte på tomgang 14,21 V på startbatteri og 14,17 på ekstrabatteri så det er ikke mye fall :D

Tror jeg traff riktig av ACC og permanent på radioen også hehe.. Ble litt usikker etter at jeg leste den andre tråden "kobling av stereo" som pågår nå, men koblet ekstrabatteriet inn på permanent etter litt samråd med manualen til stereoen. Målte 1,5A på lavt volum og 4-5A når jeg wattet litt opp over den sikringen jeg monterte under førersetet så da ser det riktig ut 8)

Så da er det å hive inn "camping-innredningen" jeg har snekret bak med maritimt kjøleskap og så off to festival. Har tatt mye bilder og sånt under snekring og "innredningen" og montering av ekstrabatteri så kan evt få hevet det inn i en prosjekttråd etter hvert om det er noen interesse. Noe særlig mekking blir det nok ikke, for det kan jeg fint lite om. Foreløpig :lol:
Post Reply