oljetrykk - nok en gang -

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
highliner480

oljetrykk - nok en gang -

Post by highliner480 »

På min t4 00mod. 1.9tdi har jeg fått problemer med oljetrykket; kort fortalt: Ved oppstart ser alt greit ut, men etter noen km. begynner oljetrykkslys og summer å varsle. Men hvis jeg slipper turtallet helt ned på tomgang i noen sekunder virker alt ok igjen. Og hvis jeg da øker turtallet til over 1300, så kommer alarm og summer igjen. Det virker som det tar litt tid før trykket faller ved kald motor, mens ved varm motor forsvinner trykket straks, jeg øker turtallet. Og ja, det ER faktisk olje på motoren, :wink:

Kan vel også nevnes at jeg nylig har skiftet olje og filter, hvis dette kan være til informasjon.

Har lest det jeg kunne finne rundt dette her på forumet, og ikke funnet noe som kan likne på mitt problem. Det nærmeste jeg kommer er bruk av for tynn olje (10w40 max life), og uoriginalt filter.

Ser også at noen nevner turtall (2000 rpm) og to sensorer, men siden dette inntrer selv ved lave turtall, tror jeg ikke dette kan være problemet. Tror heller ikke på elektrisk feil, da dette er konsekvent, og ikke en av-og-til-feil.

Alle forslag mottaes med takk.
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

dette er vel ikke en tdi men en 1,9 td på 68 hk om jeg ikke tar helt feil?
du har byttet sier du satte du på ORIGINALT oljefilter da eller? prøv det i første omgang, evt bytt bryterne til olje trykk, skulle det da fortsatt være noe så har jeg en oljepumpe liggende.. men tviler at det går så langt..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

sorry leste ikke godt nok,, prøv originalt filter først ihvertfall..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
highliner480

Post by highliner480 »

Ok, jeg skal ta turen til VW og handle filter, krysser fingrene for at det er nok til å fixe problemet.

For mye olje på motoren, dvs over max, er det skadelig eller bare uøkonomisk?

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Bak på instrument panelet sitter den liten firekantet diode. Denne har forbindelse med oljetrykks lampa. Sjekk denne også.
Jeg har liten tro på at en oljeskift med uoriginal filter kan gi de problemer du snakker om hvis alt er riktig montert.
highliner480

Post by highliner480 »

hva mener du med sjekk denne også? "joda den er der"? eller "den lyser"? eller "den lyser ikke"?, beklager men jeg er litt grønn her.....

teskje? jatakk.....

Indian
-
-

Post by Indian »

Bak på printkortet sitter det en diode. Fort gjort å ta ut denne og måle. En ny diode koster ikke all verden. Tror det var 40 kroner hos Møller.
Det finnes kun 1 diode der. Jeg tror det er best å eliminere denne først. Det er ikke en lysende diode. :D
Indian
-
-

Post by Indian »

Den heter Voltage Stabiliser på engelsk. Koble en voltmeter mellom første og andre kontakten og det skal vises 10 volt. Over10.5 eller under 9.5 sier at du må bytte den.
Den har 3 ledninger som er koblet til 'dingsen'. Den styrer strømmen på printkortet bak speedometeret.
Minner meg om en Polo for mange år siden. Kontrol lampa for ladning kom på av og til, etter en stund var det oljetrykks lampa.
Ny dynmo ble satt på og det ble ingen bedring til jeg oppdaget denne stabilisatoren.
Den er festet med en skrue og synes at det er enklest og billigste feilsøking i ditt tilfelle.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Indian wrote:Den heter Voltage Stabiliser på engelsk. Koble en voltmeter mellom første og andre kontakten og det skal vises 10 volt. Over10.5 eller under 9.5 sier at du må bytte den.
Den har 3 ledninger som er koblet til 'dingsen'. Den styrer strømmen på printkortet bak speedometeret.
Minner meg om en Polo for mange år siden. Kontrol lampa for ladning kom på av og til, etter en stund var det oljetrykks lampa.
Ny dynmo ble satt på og det ble ingen bedring til jeg oppdaget denne stabilisatoren.
Den er festet med en skrue og synes at det er enklest og billigste feilsøking i ditt tilfelle.
Er du sikker på at denne spenningsregulatoren er mulig å komme til på en 2000-modell? Jeg tror ikke at dette er en løs del på de nyere instrumentene.

Hvis det ikke er noen feilvisning på andre instrumenter ville jeg begynt med å sjekke om det faktisk er oljetrykk på motoren. Kom feilen rett etter oljeskift? I tilfelle kan det nok være filteret. 10W40-olja er ikke for tynn. Det at varslingen kommer raskere ved varm motor kan tyde på at det faktisk er oljetrykket det er noe feil med, og at det ikke er elektriske problemer. Du bør ikke bruke bilen før du har fått målt oljetrykket, eller eventuellt prøvd med et nytt originalt oljefilter. en motor som går uten oljetrykk havarerer forholdsvis fort..

For mye olje kan være skadelig. 1mm eller to over maxmerket går sikkert bra, men blir det noe særlig mer så vil det kunne komme inn i forbrenningskammeret, og mye olje i eksosen kan skade katalysatoren. Alt for høyt oljenivå kan også føre til at pakninger begynner å lekke eller at simmeringer blåser ut. Fyller du helt til det renner over og prøver å starte, så er det sikkert mye annet som vil gå galt også..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Indian
-
-

Post by Indian »

Hvis det er løs filter inn i en patron lik som på min, så er det faktisk mulig å snu filteret opp ned ved bruk av rå makt......
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Indian wrote:Hvis det er løs filter inn i en patron lik som på min, så er det faktisk mulig å snu filteret opp ned ved bruk av rå makt......
niks, er samme filter nesten som 1,6td på t3en
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis det er 1,9 TD så har den nok en blikkboks med gjenger i enden.. VR6 er vel den eneste motoren i T4 med innsatsfilter.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
highliner480

Post by highliner480 »

Ja problet kom rett etter oljeskift, med tilhørende filterskift, filteret er av blikkboks-typen med gjenger i enden, ja.

Har egentlig liten tro på at problemet er elektrisk, siden dette oppstår konsekvent ved økt turtall, (over 1300)

Har handle nytt filter hos møller, så får vi prøve det først.

Hva er grunnen til at filteret tar knekken påp oljetrykket? et nytt filter er jo mye mer åpent enn et gammelt og "fullt" et? ribbene i filteret blir jo fylt opp av urenheter, og etterhvert blir jo det tettere og tettere. :?: :?: Og hva er grunnen til at "uoriginalt" filter gir mer problemer enn et originalt et? Det er jo kun merkeverksted som bruker originale filtre, uansett bilmodell og merke. :?: :?:

To be continued....... :arrow:

Indian
-
-

Post by Indian »

Personlig tror jeg ikke det har noe med oljeskiftet å gjøre. Det kan være tilfeldig og du hadde fått problemene om du ikke hadde foretatt oljeskiftet.
En billig forsikring kan være å sjekke trykket med en billig oljetrykks måler til noen hundre kroner. Du kan bruke samme uttaket som den elektriske trykk bryteren som sitter på motoren.
highliner480

Post by highliner480 »

la meg under bilen igår for å utføre overnevnte inngrep, men fill ikke filteret løst (må skaffe filtertang), men oppdaget at kabelen (og sensoren) som sitter på oljefilter-festet var helt tilsmørt av olje. Demonterte dette og gjorde rent.

Startet opp og fikk ingen feilmelding, kjørte en liten testtur, fikk fortstatt ingen feilmelding, jubelen var i taket ettersom jeg trodde jeg hadde løst problemet, (sensor fikk feilsignal pga oljesøl). Men jeg kom fort ned på jorda igjen, for idet jeg parkerte hjemme, kom varslingen på. og nå var den ikke turtallsavhengig, gikk av og på helt uregelmessig.

Har derfor flytta mistanken fra filter til sensor og kabel fra sensor, skal prøve å gjøre enda bedre rent, og gå over kabelen.

Er det oljekjøler på disse motorene? la merke til vannslanger som var koblet direkte til oljefilterhuset, og med seperat pumpe? festet "bak" støtfangeren. Hva er den sensoren som sitter på denne "pumpen"?

to be continued....

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

highliner480 wrote: Er det oljekjøler på disse motorene? la merke til vannslanger som var koblet direkte til oljefilterhuset, og med seperat pumpe? festet "bak" støtfangeren. Hva er den sensoren som sitter på denne "pumpen"?

to be continued....
Du svarer deg selv! :wink:
Det "oljefilterhuset" ditt (nr. 13)er jo oljekjøleren.

Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
highliner480

Post by highliner480 »

Da VAr det problemet løst: Bytta oljetrykksføler. Var rett og slett gåen. Bytta føler, så var problemet forduftet...

Post Reply