Start problemer !

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
TURBOKONGEN

Start problemer !

Post by TURBOKONGEN »

Har en 97 Carevelle 2.5tdi gåt 192 000km .
Stor sett starter den etter et par forsøk , men når det er varmt ute , så blir det problemer .
I det siste har det tatt opptil 50-60 forsøk , før den starter .
Dvs startmotoren går ikke på i det hele tatt , når nøkkelen vris .
Det kommer strøm , lys og det gule diesel forvarming lyset , men som sagt ikke startmotor .
Den starter på et blunk så fort startmotoren kobler seg inn .
Er dette et problem på disse bilene ?
Hva er evnt. det mest sannsynlige årsaken ?
Det blir mye verre , når det er varmt ute .

Lurer også på hvor langt turboene på disse pleier å vare ( uten chipping/trim) ?
Er det vanlig at turboene varer over 200 000km ?
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Heisann. Har du sjekka glødereleet?Jeg har hatt problemer med startinga og da har det vært det releet som har kødda :idea: Husker ikke nummeret på det i farta men det er ett av de store....mulig det er nr 102....?! :) Ta ut releet helt fra sikringsboksen og sjekk at det ikke er irr eller no`annet ureinheter på stikkerne! Dette er det enkleste du kan prøve før du feilsøker mer!
Frode
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

dette her er som jeg skjønner at starter ikke slår inn??
prøv å kjør pluss direkte på starteren, og om det går ville jeg byttet tenningskontakten i tenningslåsen..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

en tdi gløder ikke før start under dette været vi har nå, skalnærme null før det setter igang
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Hei du :wink:

Nytt rele nummer #109 koster ca 150kroner og er et billig forsøk på å fikse feilen din. Les disse postene her nedenfor, som du ser så måtte jeg etterpå innom Møller for å få fjernet en feilmelding i bilens hjerne.

Sjekk her og lykke til!
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=4 ... ght=#41620
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=4 ... ght=#41585

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Strømforsyningsreleet til motorstyreenheten, som gjerne er merket 109 og sitter på releplass 3, er et hett tips hvis motoren stopper under kjøring eller ikke vil tenne når den går på starteren. Men det er ikke det som gjør at starteren ikke går rundt, så her er det nok en annen feil. Jeg tror mest på tenningsbryteren, men hvis bilen har automatgir så har den et system som skal gjøre at starteren kun vil slå inn i P eller N, det kan være en feil på dette systemet. Hvis det er montert alarm i bilen kan det også være et problem med startsperrekretsen i denne.

Jeg tør ikke angi noen levetid på en slik turbo, det er sikkert endel turboer som har gitt seg før 200000. Men jeg vil si at det er normalt at de går mye lenger. Dette er vel ikke noen kjent svakhet på disse motorene, men det er selvfølgelig avhengig av bruk og vedlikehold. Følger du opp oljeskiftintervallene og lar motoren gå noen minutter på tomgang før du stopper vil jeg tro du har turbo lenge.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
TURBOKONGEN

Post by TURBOKONGEN »

Er ikke automat på den .

Den tenner med en gang starteren først rører på seg , så tungstartet er den overhodet ikke .

Lurte litt på om det kan ha noe med diesel gløde opplegget , men tviler på det .

Det verste er at jeg finner ingen logikk i dette .
Av og til starter den med en gang , så tar det 3 x...og innimellom må jeg dra den 50x+ . Sinnsykt irriterende .

Prøve og sjekke denne rele 109 .

Kan vel også være selve tenningslåsen , men hvorfor er det i så fall så forbanna tilfeldig , hvordan den oppfører seg ?

Det kommer litt røyk , når den starter etter å ha stått natten over...jeg merker det ikke , men kona nevnte det , da hun har sett meg kjøre avgårde .
Og det er vel typisk tegn på litt dåprlig oljetetning i turboen . Burde vel kjenne på slarken i turboen en dag , men sr litt stress ut å komme til .
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

TURBOKONGEN wrote:Er ikke automat på den .

Den tenner med en gang starteren først rører på seg , så tungstartet er den overhodet ikke .

Lurte litt på om det kan ha noe med diesel gløde opplegget , men tviler på det .

Det verste er at jeg finner ingen logikk i dette .
Av og til starter den med en gang , så tar det 3 x...og innimellom må jeg dra den 50x+ . Sinnsykt irriterende .

Prøve og sjekke denne rele 109 .

Kan vel også være selve tenningslåsen , men hvorfor er det i så fall så forbanna tilfeldig , hvordan den oppfører seg ?

Det kommer litt røyk , når den starter etter å ha stått natten over...jeg merker det ikke , men kona nevnte det , da hun har sett meg kjøre avgårde .
Og det er vel typisk tegn på litt dåprlig oljetetning i turboen . Burde vel kjenne på slarken i turboen en dag , men sr litt stress ut å komme til .
drit i rele 109 og sjekk tenningslåsen din du.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Johnny

Post by Johnny »

Det er nok bakstykket på tenningslåsen,ca.350kr.
Johnny Adolfsen
Tæff
-
-

Post by Tæff »

og røyk på nystarta diesel er vel normalt?

Sjekk etter olje i innsugslangane. der kan du også ha ein indikasjon på om den er slarkete. Litt olje vil der vere.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Tæff wrote:og røyk på nystarta diesel er vel normalt?
jepp...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
TURBOKONGEN

Post by TURBOKONGEN »

Har en mistanke om tenningslåsen ja .
Dårlige kontakter har vel en tendens til å bli dårligere , når det blir varmt , har jeg hørt .

Releet 109 er undewr setet såvidt jeg forstår eller ?

Snakket med en mekaniker i dag .
Han sa det kunne være kontakten til diesel pumpen , eller selve pumpen , som begynte å bli dårlig .
Er det vanlig at pumpene ryker før 200k km ?

Det eneste jeg klarer å tyde til her , er at det definitivt blir MYE verre jo varmere det er .
Den stod i solsteiken i dag..null start . Fikk stå en stund i skyggen , så klarte jeg å starte den .

Går det forresten an å rulle disse motorene i gang .
Bor i bakke , så har rullet andre biler i gang , men aldri hatt diesel motor før , så har egentlig null peil på diesel motor .

Takker for alle gode råd her .
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

TURBOKONGEN wrote:Har en mistanke om tenningslåsen ja .
Dårlige kontakter har vel en tendens til å bli dårligere , når det blir varmt , har jeg hørt .

Releet 109 er undewr setet såvidt jeg forstår eller ?

Snakket med en mekaniker i dag .
Han sa det kunne være kontakten til diesel pumpen , eller selve pumpen , som begynte å bli dårlig .
Er det vanlig at pumpene ryker før 200k km ?

Det eneste jeg klarer å tyde til her , er at det definitivt blir MYE verre jo varmere det er .
Den stod i solsteiken i dag..null start . Fikk stå en stund i skyggen , så klarte jeg å starte den .

Går det forresten an å rulle disse motorene i gang .
Bor i bakke , så har rullet andre biler i gang , men aldri hatt diesel motor før , så har egentlig null peil på diesel motor .

Takker for alle gode råd her .
kan rulles igang ja, men har ikke noe med dieselpumpa di å gjøre når starteren ikke slår inn.. bytt tenningslåsen du så tenker jeg problemet er borte..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
highliner480

Post by highliner480 »

Porblemet her er vel at det ikke kommer strøm til den elektriske motoren som trekker drevet (og svinghjulet, og dermed motoren) rundt, så vidt jeg forstår. OG ettersom dette er en kurs som går direkte fra batteri til startmotor, kun styrt av et styresignal fra tenningsbryteren (svitsen), kan jeg ikke se noe annet problem enn i tenningslåsen, eller evt. i kablingen fra tenningen til startmotor.

Så lenge startmotoren ikke trekker rundt, er det vel ikke noe poeng i å mistenke dieselpumper eller glødereleer. (hadde motoren gått rundt, men uten å "tenne", kunne disse vært mistenkt)

Du nevner at dette er et meget varierende problem, det er også et tegn på at tenningen er gåen. Når du vrir nøkkelen, så flytter du på en "sylinder" inne i låsen, og skaper kontakt på diverse pinner, men hvis der er brent av litt av en pinne eller på "sylinderen" så skal det veldig lite vridning til (sideveis) før det ikke oppnåes kontakt. Jeg hadde forsøkt å bytte bakstykket på tenningslåsen,

Dersom det er en bil med automatgir, er det sannsynligvis en sperre som gjør at startmotor ikke får strøm.

Har en mistanke om at tenningsbryteren og lysbryteren på caravelle/transporter er litt underdimmensjonert...
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....

Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
TURBOKONGEN

Post by TURBOKONGEN »

Du har rett her ja !
Var en feil i teningslåsen .
Fikk tak i et par eksperter , som har skrudd endel på disse .

Den starter fint igjen i dag , pga kaldere vær .
Men jeg klarer å starte den uansett nå .
Tar av platen under rattet .
Da kommer en til selve tenningslåsen .
Hvis vi skyver den hvite koblingen med alle ledningene opp mot der nøkkelen står , så får den kontakt , opg starter .
Dette er visstnok en dårlig del på disse .
Det er litt stress å skifte den , da rattet må demonteres for å komme til skrue(r) , som fester den delen , som er defekt .
Muligens forbedret VW dette på senere modeller , men antakelig ikke . Min er 96/97 modell regget sent i 96 .
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

:wink:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-

TURBOKONGEN wrote:Du har rett her ja !
Var en feil i teningslåsen .
Fikk tak i et par eksperter , som har skrudd endel på disse .

Den starter fint igjen i dag , pga kaldere vær .
Men jeg klarer å starte den uansett nå .
Tar av platen under rattet .
Da kommer en til selve tenningslåsen .
Hvis vi skyver den hvite koblingen med alle ledningene opp mot der nøkkelen står , så får den kontakt , opg starter .
Dette er visstnok en dårlig del på disse .
Det er litt stress å skifte den , da rattet må demonteres for å komme til skrue(r) , som fester den delen , som er defekt .
Muligens forbedret VW dette på senere modeller , men antakelig ikke . Min er 96/97 modell regget sent i 96 .
På T4 er det faktisk mulig å skifte tenningsbryteren uten å demontere rattet, men det er trangt. Andre VW-modeller har festeskruen til bryteren inni rattakselrøret, men på T4 sitter den mellom rattakselen og tenningslåsen. Det er mulig å få den ut med en liten vinkeltrekker eller eventuellt et stjernebits pluss en liten fastnøkkel eller ei spisstang eller lignende til å dreie bitset. Når den lille stjerneskruen er ute er det bare å trekke bryteren ut av huset.
Henrik Engen

Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Re: Start problemer !

Post by Sovereign »

Dette er en gammel tråd, men den beskriver mitt problem.

...tror jeg. Akkurat i dag fungerer jo alt som det skal, så det er ikke så lett å vite om feilen er funnet når feilen ikke er der...

Er det slik at man kan kjøpe tenningsbryteren separat, uten å bytte nøkkel/tenningslås?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rikskringkastingen
-
-

Ja. Din nærmeste VW-forhandler har sikkert på lager. Delenummer 6N0 905 865.
Henrik Engen

Pålen

Post by Pålen »

Hei,
Etter å ha lest på forumet så tenker jeg at min tenningsbryter er moden for skifte.
Det har skjedd 2 ganger nå at bilen ikke vil starte. oljelampe og glødelampe oppfører seg som normalt, men starter drar ikke rundt.
Dette er en 2,5 tdi T5 Multivan (første modell -04 reg. 2003). Er det mulig å skifte denne delen selv, slik enkelte skriver at var tilfellet på T4 (hvor man kan trikse det til med bit og skralle)??
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Tja, om ikke tenningsbryter så kanskje det mye omtalte tenningsbakstykket ?

Som burde ligge i bilens delesats med sikringer og reléer.
california
-
-

Post by california »

Egentlig burde alle skiftet denne el.delen tenningslås om de ikke vet om den har vært byttet.
Like sikkert som at reg.reim ryker før eller siden så ryker tenningslåsen.... :-)
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Om eneste symptom er starter ikke drar rundt ville jeg først målt litt på starteren.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

california wrote:Egentlig burde alle skiftet denne el.delen tenningslås om de ikke vet om den har vært byttet.
Like sikkert som at reg.reim ryker før eller siden så ryker tenningslåsen.... :-)
På grunn av ferskvareprinsippet ? Det virket på de sju (sju!) stykkene jeg bytta på Tyskerbrakka som at det ikke bare er eksterne feil ute og går men også at gammalplast-syndrom gjør sitt til å knekke tenningsbakstykket, ja. (Ingen byttet, tror jeg, på Kakemonsteret og ingen byttet på Vidvandre - enda)
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Tipper at det henger mer sammen med irr og skit som kommer på kontaktpunktene inne i bryteren. Noen her inne har en teori om at et tungt nøkkelknippe er årsaken, men om man studerer konstruksjonen på låsen (som nøkkelen går inn i) og tenningsbakstykket så kan ikke jeg se at det skulle være noen sammenheng. Tenningsbakstykket er ikke i kontakt med nøkkelen, kun en avlangt spor som overfører rotasjonen til nøkkellåsen. Evt. kan jeg også gå med på at det kanskje over tid slites litt i plasten slik at de ulike kontaktpunktene inne i bryteren sitter litt mer løst og kan lage dårlig kontakt.

Skulle likt å sett noen som har problemer med denne, lagt den i rensemiddel over natten, og montert den igjen. Har en teori om at problemene forsvinner.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Post Reply