T4 - hva nå ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Initium

T4 - hva nå ?

Post by Initium »

vi har nesten bestemt oss for å bytte familiebilen, en japse stv 4x4 med en Caravelle av noe slag. Det er nok en T4 som er aktuell.

Bruksområdet er generell familiebil, pendle til jobben ( til Oslo, ca 2,5mil ) kjøring med 2 ( minst to :roll: ) småbanditter i baksetet, og ikke minst, trekking av vogn.
Vi ser for oss en prisklasse på 90-150 000kr, med anslag på nærmere det siste. Gjerne lavest mulig, men så høyt som nødvendig. Bør vi absolutt strekke over oss en bestemt årsmodell eller delgenerasjonsbytte, så syng ut. :roll:

Vi føler det er det siste som skaper utfordinger. Vi trenger sikkert litt mer motor enn 78 hesteren, ettersom denne sikkert blir daff i bruk. Antageligvis er det 102hk TDI modell som duger.

Vi ønsker en kort bil, da vi ikke trenger den ekstra plassen en lang gir. Kona har også lagt ned veto mot bil vi må " lirke " inn på gårdsplassen.
Hvor lang akselavstand har hhv kort og lang Caravelle ?

Vi ser at det finnes noen fine eldre biler, gjerne 95-97 modeller. Vi har også registrert at det har vært litt småkrøll med endel av utstyret på disse bilene, som ac, sentrallåser osv osv. Bør man velge en eldre som ikke har alt dette " stashet " ?
Vi ønsker 4x4 systemet Synchro. Hvor mye ekstra vil dette egentlig koste oss ? Jeg syns det virker som om det var mange av disse rundt 94-95; men at de er sjeldne senere. Synspunkter ?

Vi håper på mange gode Caravelle råd. Så får vi se.

Initium
Har testet det meste, men hva med en Caravelle ?

Lars Larsen
Nittedal
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

2.4d er ikke så ille som endel vil ha det til.Har kjørt med vogn fra øst til vest uten at norge stoppa av den del :) Regreim,vannpumpe og annen servise bør være tatt jevnlig,og toppakningen på 2.4d er svak så den bør siftes eller være skiftet.Ellers er dt denne rusta da.Ruster i kanaler og plateskjøter.Jeg har hatt både 2.4d og har en 2.5tdi syncro nå,lang type.Den er akkurat litt for lang til disse parkeringsplassene på handlesenter.Er ikke supersprek med 102 hester og totalvekt på over 2.5 tonn...Kjempe kjørekomfort!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

skal du trekke vogn så styr unna automaten, eller for syns skyld, styr unna automaten i det hele tatt... ellers er det knall biler med god plass, har 102tdi som jeg trekker en hobby 610 med.. går greit, men ville nok sliti endel med 2,4d..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
skyhawk

Post by skyhawk »

Nå spørs det hvor tung vogn du du har tenkt å putte på bilen.
Jeg kjørte noen år med en Hobby 610 (tot. vekt 1700kg) trukket av en Ford Transit med en 90 Hk TDI. Det gikk greit, men motoren var i minste laget.

Jeg tror at Californiaen som jeg har nå (102 Hk TDI) hadde vært en bedre bil å dra med. Det er merkbar forskjell på de 2 motorene.

....og ja, styr unna automat :D
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
Initium

Post by Initium »

jeg skal UTNYTTE de 2000kg trekkevne bilen har, nesten helt ut. Det er litt av påenget med å oppgradere ( den vi har trekker bare 1600kg idag.. )
Aner meg at 2,5TDI er eneste rette valget. For 1,9TDI kom vel ikke før T5 ?
( forøvrig drømmer jeg om maken til naboen sin. T5 med 175hk motor, 4motion, svarte ruter og feite felger. Koster sikkert en formue som mangeseter, hanses er 3seter.. )

Initium

Lars Larsen
Nittedal
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Skal du dra vogn opp mot 2000kg så er dette bilen å satse på.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Eg har sjølv ein 150Hk, og det er ein drøm å dra tunge hengere/vogn etter.
Dette er det nermeste du kommer T5 175Hk i T4.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Even
-
-

Post by Even »

Var det med syncro da...T5 syncro med 174 hester er å foretrekke...Går som et h*****e!!!

Initium

Post by Initium »

fin bil 150HK tdi, men litt kostbar for oss tror jeg.

En 102 er vel det vi antar at vi evt ender opp med om det blir noe..

Initium

Lars Larsen
Nittedal
extremracing.net
-
-
Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
Phone: 97580778

Post by extremracing.net »

hadde en 2,5tdi 102hk før,trakk ca 1800kg med den et par turer og det gikk kjempe fint,ble nesten overraska over farten opp bakker :) hehe
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
Torbjørn her ja :)
AVWK
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Og tenk på bakseteløsningene!
Den korte modellen som kombinertbil har disse korte setene som står i bilen som det er linket til på Finn.no, og det er noe herk. Du skal ikke ha folk bak i bilen mange gangene før du begynner å irritere deg over at det er både trangt og ukomfortabelt til de.
På den lange modellen er dette bedre, for da står baksetet på den plassen dr.ing.'ene i Hannover tenkte det skulle stå i utgangspunktet.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Initium

Post by Initium »

njaa;
men baksetene kan jo uansett endres på en pre 98 eller eldre.
Finnes det f.eks en 2+3 løsning til kort Caravelle ? Helst med separate stoler med armlener ( så kan de små anarkistene spennes godt fast før avgang... :roll: )

Er litt skeptisk til hele bilen egentlig, for flere jeg kjenner har hatt astronomiske problemer med diverse Caravelle`r. Men - ettersom fler her mener bilen er solid og bra, så lurer jeg rett og slett på åssen jeg finner en jeg blir fornøyd med.. :roll: Jeg har forstått at automat er et must å styre unna, og at dieslene generelt er bra.
Hva er tilhengervekta på VR6 modellene ? Går disse godt ? Jeg så en veldig fin VR6 igår, og for en fiiiiiin motorgange den bilen hadde. Med en ombygging til LPG / propan, bør ikke dette bli noe værre enn andre bilder vil jeg tro.

Hva bør man være OBS på ift Syncro systemet ?

Initium

Lars Larsen
Nittedal
Even
-
-

Post by Even »

Syncro systemet er vanvittig bra.Eneste er at viskosen kan ryke eller blir litt stiv etter mange år og km.Tror alikevel at viskosen på T4'en ganske skuddsikker.Bilen min har runda over 400.000 og viskosen virker bra ennå den!Dro opp en mercedes sprinter med min syncro,og det gikk som en drøm det!!

Initium

Post by Initium »

vogna står i gården, og ferien starter i morra.
Har fått kalde føtter vedr. trekkvogna jeg disponerer, en helt vanlig japse 4x4.

Er dog skremt over alle problemene enkelte opplever med sine T4, så jeg veit da søren hva jeg skal gjøre.

Finnes det Møller verksteder noen har gode erfaringer med ? Har aldri hørt om noe sånt heller, så jeg mottar gjerne tips. Frittstående som er flinke på T4 er også av interesse....

Initium

Lars Larsen
Nittedal
årnes
-
-

Post by årnes »

min erfaring med t-4 er ikke stor, men jeg hadde da en i nesten 2 år og var superfornøyd med hvordan den var og kjøre, forbruk i forhold til størelse og ikke minst plassen.
jeg solgte minn i mai og angrer litt på det, spesielt på langturer angrer jeg.

t-4 er en bil det er dyrt og fikse på, ting ryker ofte ut i fra hvor bra den har blit vedlikeholdt, så kjøp en med servic hefte i orden.
ellers har du rusta da...
men akurat dette sier folk om hi-ace og alle andre biler også, og jeg trur ikke t-4 er dårligere enn de andre merkene. hi-ace er bra på noe og dårlig på andre ting, akurat som h-1, t-4 og hele røkkla.

lykke til i valget
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

årnes wrote: men akurat dette sier folk om hi-ace og alle andre biler også, og jeg trur ikke t-4 er dårligere enn de andre merkene. hi-ace er bra på noe og dårlig på andre ting, akurat som h-1, t-4 og hele røkkla.

lykke til i valget
Hiace går ikke an å sitte godt i på litt lengre turer. På jobben selger vi ortopediske bilseter og 90% av firma-henvendelsene fra ergoterapeuter og bedriftshelsetjenester går på nettopp Hiace.

Ellers er jeg enig med det årnes her skriver; en bil som er tatt vare på er det minst tøys med. Min 95-modell har jeg full historikk på, og det er skiftet eksosanlegg og et styrestag på 100' km. Ellers er det kun servicedeler som er ført opp på kvitteringene. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Alle de tingene du leser om her kan du sikkert lese om på andre forumer som kun handler om en modell også.

Siden det er et såpass lite tema og diskutrere her inne, og mange brukere så vil det nok se ut som det er flere feil enn det det er.

Gå på et forum som kun omhandler golf f.eks. Da vil du nok finne like mye negativt.

Få folk som forteller om de positive sidene med en bil. De fleste søker jo hjelp.

:wink:
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hva med en VR6? Bra med krefter, bra lyd osv osv.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Indian wrote:Hva med en VR6? Bra med krefter, bra lyd osv osv.
og tørst.. og enda tørstere med tung vogn etter..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VR6-OPK

Post by VR6-OPK »

Ikke så tørste når du kjører på GASS.(LPG) :wink:
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Diesel blir stemplet som den største skurken i disse miljøtider....og avgiftene stiger deretter.
De som kjøpte dieselbiler nylig pga nedsatt avgifter sitter med skjegget i postkassen. Ytterligere straffetiltak kommer mens myndighetene har gått i tenkeboksen for å finne på noe nye oppfinnsomme avgifter.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Indian wrote:Diesel blir stemplet som den største skurken i disse miljøtider....og avgiftene stiger deretter.
De som kjøpte dieselbiler nylig pga nedsatt avgifter sitter med skjegget i postkassen. Ytterligere straffetiltak kommer mens myndighetene har gått i tenkeboksen for å finne på noe nye oppfinnsomme avgifter.
Sammenligner jeg min Caravelle diesel med min fars Caravelle bensin skal jeg love deg at avgiftene utgjør betydelig mindre rent økonomisk en de 0.4 liter den bruker mer pr. mil...
Espen

Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei Du
Har du lyst til en TDI med en ACV Motor er der bare kjøper,bra motor , Har tauet en tilhenger i dag med ca. 2.3 tonn uten problemer . syncro ja hvis du har penger til det .ellers drar denne motor det
meste du kommerer til og drar.
er faktisk lei av og hører at den er så forferdelig mye dårligere enn den 150 hester motor. det bler antagelig solgt masse mer 102 enn 150 hp. og spm. er da jo hvorfor ???pris, ytelse ,komfort , machogreia ?hvem veit .jeg hsar ikke svaret.
jeg er helt fornøyd med min .og mener en 78 hester diesel gjør en bra jobb også.
Hilsen Peter som drar nå på langtur
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
gustrid

Post by gustrid »

Må bare henge meg på de som anbefaler VR6. Jeg har kjørt min -97 i et års tid nå, og kan anbefale bilen. Hyggeig støynivå, forbruket er ikke veldig ille ( ca 1.15 på langtur, ca 1.3 i jobbpendling ).

Mulig at jeg er heldigere enn andre, men jeg har ikke antydning til problemer med automaten på min.
-97 Caravelle VR6 aut 8 seter kort
-93 Caravelle 2.4 diesel 8 seter kort (solgt som delebil )
-99 Passat 1.8 aut ( solgt )
-03 Audi A4 TDI avant mlt

+ masse annet som er solgt
maelkedrengen

Post by maelkedrengen »

hei. er kommet hjem fra ferie i DK. kører vr6 98,300000km. totalvægt med vogn 4,3t og brukte 1,6l mil. ifølge kjørecomputer. har kjørt 6000km på fire uger og ingen problem med trekkræft.vi lå i 85-90 fra Narvik til København.
dansken,vr6 98 med mange små feil...
men finder ikke andre biler som caravelle

2010 caddy maxi life 4-motion
1998 caravelle vr6 manuel gear
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Løsningen er:
102hk TDi Buss nr 5. Da har du 2+3+3+2, hvor de 2 siste er klapp.
Velg den kjipe utgava med svarte fangere, for da slipper du alt elektrisk trøbbel. De har som regel ikke dette.

Jeg har hatt 6 stk T4 og aldri opplevd alt det trøbbelet folk prater og skriker så mye om. Mine har vært gode.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply