Hei,
Jeg har nettopp hatt ute toppen på min etter registerreimsbrudd. Så har jo opparbeidet litt erfaring kan man si
Du bør skifte vannpumpe og dieselpumpereima i samme slengen.
Kjøp denne boka:
http://www.amazon.com/gp/product/1855206811
Og dette verktøyet for å låse kammen i riktig posisjon:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=1458
Jeg bestilte det verktøyet for 2 uker siden, men har ikke fått det ennå

Så jeg måtte klare meg uten, men kommer nok til å sjekke kammen når jeg får det. For å bruke dette verktøyet så må drivhjulet for dieselpumpereima fjernes fra kammen.
VAG COM er nødvendig for å få helt riktig timing av dieselpumpa, men hvis du får merket pumpehjulet skikkelig før du demonterer så kan du kanskje klare deg uten.
Veivakselbolten er ikke links, men den sitter godt. 27 mm pipe, latmannsarm og jernrør gjorde jobben for meg.
Du må av med vibrasjonsdemperen, drivbelte for servo, dynamo etc. og løpehjulene for denne (strammeren kan løsnes med et brekkjern). Ta også av reimhjulet på servopumpa. Fjern toppdekselet. Drei motor til TDC for sylinder 1 og sjekk at ventilene for denne sylinderen er stengt, hvis ikke dreier du en runde til. Klarer du nå å låse kammen i posisjon så skal du klare deg uten spesialverktøyet nevnt over.
Så fjerner du alle deksel rundt registerreima og strammehjulet for denne. Ta av reima og bytt vannpumpa, husk å tappe ut kjølevannet først. Monter ny registerreim med nytt strammehjul, pass på at merket på svinghjul liner opp. Hvis dette ikke blir helt nøyaktig og det heller ikke nytter å flytte reima en tann så må du løsne reimhjulet på kammen og vri det litt. Bare løsne skruen uten å ta den helt av, så kan du banke ut hjulet med en dor eller lignende som du stikker gjennom hullet i dekselet på baksiden av hjulet. Det er ikke noen sporkile der, bare en kon aksling. Så når hjulet er løst kan du dreie det helt trinnløst.
Når registerreima er riktig dreier du motoren 2 omdreininger og sjekker at det fortsatt stemmer.
Dieselpumpereim:
Når merket på svinghjulet står helt riktig så må du merke, evt låse dieselpumpa i posisjon. Ta av reima + strammehjul og løpehjul. Monter på nytt og sjekk merkene. Drivhjulet her kan også roteres fritt på kamakselen hvis man løsner bolten, her er det ikke konisk avslutning, så bolten må ikke løsnes for mye. For å få dieselpumpa helt nøyaktig så må du ha VAG-COM. Kommer på ca 1500 kr hvis du bestiller fra
www.ross-tech.com i USA.