Ombygging av T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
robehalv

Ombygging av T3

Post by robehalv »

Er det noen her som har kjennskap til om det lar seg bygge om en Transporter fra 2wd til 4wd og få det godkjent ? evt hva som må gjøres bortsett fra å bytte forstilling, girkasse og dieseltank?
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Jeg tror forskjellene er større enn som så, det er jo ikke bare forstilling som er anderledes der framme, det ligger jo en 'girkasse' foran også med visko og diff med sperre i, og jeg tviler på at festene til syncro opplegget er der på 2wd..

Syncroene ble konstruert hos samme firma som lagde 4x4 til gelenderwagen, VW sendte bilene karosseriferdig til påmontering av syncro understell, fikk de så tilbake for sluttmontering.

Det er klart, folk har satt syncro understell på folkevogner, så det er jo selvfølgelig mulig.. :)
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Det stod to syncroer på fyllinga sist jeg var der, det betyr vel at det skulle gå än å få kjøpt eb brukt en litt billig og spare seg for mye trøbbel.
T3/T4 caravelle

Post by T3/T4 caravelle »

Den oppgaven vil bli så OMFATTENDE at du heller bør kjøpe en Syncro!!
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Hehe, ja det var det jeg mente også, mente ikke å kjøpe den for å bygge den om..hehe
robehalv

Post by robehalv »

da trur jeg heller jeg gir faen ;)
HappyCamper

Ombygging av T3

Post by HappyCamper »

hmm.. la inn to ganger.
Last edited by HappyCamper on 08 Nov 2004, 13:53, edited 1 time in total.
Image
HappyCamper

Ombygging av T3

Post by HappyCamper »

Jeg har en 89 Syncro som jeg kan selge hvis du er interessert...
Selger fordi jeg heller vil ha en vanlig bakhjulstrekker.

1.6TD med ny "brukt" topp. Starter litt tungt (mulig slitt dieselpumpe / glødeplugger) Ellers går den som et "lyn" :-)
Splitter ny Turbo for 3 måneder siden.

Bila er fullstendig rustfri, men var stygg i lakken, så jeg har rullet den med Hammerite. Seter med armlener, dash er trukket med nydelig filt, mm.

ring meg på 915 27 257 hvis interessert.

Ben.-
Image
tilstad
-
-

Re: Ombygging av T3

Post by tilstad »

HappyCamper wrote:.... jeg har rullet den med Hammerite.
Hvordan ble det da? :shock:
HappyCamper

Ombygging av T3

Post by HappyCamper »

I mine øyne (!) ble det faktisk ikke så verst... kan se om jeg ikke kan laste opp et bilde en plass :-)

Forresten så er det ikke legre en syncro... framre, høyre drivaksel røyk i dag.. nå er det bakhjulstrekk :-)
Image
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Happycamper, drivakselen koster jo bare 6500 + moms, en smal sak det? :shock: :wink: :D

Hvor mange liter hammerrite måtte til da?
HappyCamper

Ombygging av T3

Post by HappyCamper »

6.500,- + mva. for en drivaksel?

Fyttigrisen!!!

Skal høre med tiller bil i trondheim her i morra... Er det ingen som lager piratdeler til disse bilene lengre? Uansett.. den gill så bra nå at jeg tror jeg foretrekker bare bakhjulstrekk. Har uansett tenkt å smelle i en audimotor til våren / høsten :-)

Brukte ca 6 liter med hammerite.

Kjøpte meg lakksprøyte når jeg var nesten ferdig. Får se hva jeg gjør.. mulig jeg pusser ned og gjør det om igjen ordentlig(ere) :-)
Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Hvis du trenger en sånn drivaksel står det 2 syncroer på en fylling i Sørum. Men der må man skru av selv, men det blir jo også langt billigere. De tar 100,- for en caliper, 300 for varmeapparat, 300 for eksosanlegg, litt elektronikk kan man få på kjøpet.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

joda, mekonomen har den for 4500inkl moms.. ikke billig det heller, men røverkjøp i forhold!

tror rullemaling passer min bil fint, skal ikke være så snobbete at jeg ikke tør å kjøre i skauen! :)

Hvor mye maling gikk det på taket tror du? skal montere westfalia tak i vinter, så da gidder jeg ikke å male det!
robehalv

Post by robehalv »

Noen som har bilder liggende av t3 transporter pickup, hvor det er monternt luftavkjølt intercooler bak i motorrommet, evt har ideer til hvordan detta kan gjøres ? er må vel trolig ha en temp. styrt vifte til å kjøle IC'n eller koble den på rele så den starter når dynamoen begynner å lade men hvor pokkern ere mulig å plassere en slik, med tanke på rør fra turbo og inn på innsuget.

Jeg har omsider muligens klart å få kloa i en 1,9TDK motor til en rimelig penge, men jeg må jo ha IC ;o)
HappyCamper

Ombygging av T3

Post by HappyCamper »

Til Syncroeier: Brukte vel ca 1-1,5 liter på taket...

Snakket med Tiller bil her i Trondheim i dag.. han tar 1.200,- for en brukt, men "overhalt" drivaksel. Grei deal det :-) Men gidder allikevel ikke ennå... Kult med bakhjulstrekk.... kompenserer for at motoren er litt svak ;-)
Image
Post Reply