hjullager bak ?? noe problem??

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
kakeemann
Car: vw t4

hjullager bak ?? noe problem??

Post by kakeemann »

noe som vett hvordan mann skifter hjullager bak?? :roll:
eller er det verksted mat!
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Er definitivt enklest om du har tilgang til en hydraulisk presse...
kakeemann

Post by kakeemann »

ja.... høres ut som verksted mat da.
-73 VW 412 ls
-95 VW Caravelle
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Du må ikke på verksted for dette om du er litt hendig til å skru.Skifter hjullagere på en syncro idag og det går greit uten presse.Det vanskeligste er å få opp sentermutteren på 45mm.Her må du ha kraftverktøy.Den må du løsne mens bilen står på hjulene.Ellers må du ta av bremsetrommel,nav,bremsebånd,bremseskjold og lagerhus.Lagerhus kan du ta av og la drivaksel sitte igjen.Kan sitte litt fast og må slås forsiktig ut så du ikke ødelegger gjenger på drivaksel/stubbaksel.Da tar du med lagerhuset til ei skrustikke og begynner på baksiden.Ta ut simmering og der er det en låsering som må tas ut.Bruk så en kraftig dor (eller presse)og slå(press)ut lager ved å slå på kanten av lageret.Samme gjør du med andre lageret.Da det er gjort må det gjøres rent og det nye lageret må settes godt inn med fett.Monter inn lageret som sitter med låsering først,på med låsering og simmering.Snu lagerhuset og sett inn avstandshylsen og monter lager der og.Lagere slås forsiktig inn med ei stor pipe som passer på den ytre lagerkanten eller en flat dor som slås med rundt lagerkanten,forsiktig.Da dette er gjort setter du huset på akslingen og slår det forsiktig inn.Resten går vel greit.Ring om det er noe du lurer på.Lykke til!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
kakeemann

Post by kakeemann »

Takk......Dette hørtes bra ut! Så eg får prøve meg på det tror eg, med denne beskrivelsen og rep boka så går dette sikkert kjempe!
-73 VW 412 ls
-95 VW Caravelle
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bremsetrommel bak på 2wd har en tendens til å sitte. Kan hende du må varme litt på den for å løsne den. Tips hørt av gammel mekaniker.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Der Postmeister wrote:Bremsetrommel bak på 2wd har en tendens til å sitte. Kan hende du må varme litt på den for å løsne den. Tips hørt av gammel mekaniker.
Hvis en ikke har tilgang på varmeutstyr, så kan LØSE småslag med en hammer rundt trommelen samtidig som man "jukker" trommelen litt ut og inn være til hjelp.
Slår du for hardt så kan trommelen sprekke. Det er som regel bremsebåndene som holder trommelen igjen.
Men husk å skru av den lille skruen som fester trommelen først, hvis den er der...
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

vwcoach wrote:
Der Postmeister wrote:Bremsetrommel bak på 2wd har en tendens til å sitte. Kan hende du må varme litt på den for å løsne den. Tips hørt av gammel mekaniker.
Hvis en ikke har tilgang på varmeutstyr, så kan LØSE småslag med en hammer rundt trommelen samtidig som man "jukker" trommelen litt ut og inn være til hjelp.
Slår du for hardt så kan trommelen sprekke. Det er som regel bremsebåndene som holder trommelen igjen.
Men husk å skru av den lille skruen som fester trommelen først, hvis den er der...
Det sitter dessuten en gummipropp i bremseskjoldet rett under hjulsylinderen. Hvis du tar ut denne kan du bruke en skrutrekker og vippe på et tannhjul, sånn at du skrur selvjusteringsmekanismen tilbake. Da trekker bremseskoa seg sammen, og slitekanten i trommelen er mulig å få over bremsebåndet. det er ihverfall sånn på mine Syncro 14", jeg er ganske sikker på at de har samme brems som 2WD.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Disse er like, men har den erfaringen at det kan være et h... å få skrudd dette tilbake.
FarT3

Post by FarT3 »

Husk å spænde sentermutteren med 500 nm. (Det er mye). Ellers får du snart skifte ut hjullagerene igjen.
Vennlig helsing Jørgen S
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

Jeg gjorde dette for en ukes tid siden. Et C-moment var å få løs sentermutteren. 3/4" pipe med latmannsarm og et rør som forlenger måtte til før det løsnet. Å få spent det på igjen med nøyaktig 500 Nm hadde jeg ikke måleverktøy til, så jeg hoppet på røret til jeg trodde det satt bra...

Jeg brukte presse for å få navet fra hverandre, men hadde nok klart det med skrustikke også.
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Brukte en stålfelg i stedet for alufelg og så en slagring for å få løst sentermutter. Skal du slå stubbakselen på igjen gjennom begge lagere og avstandhylse så må du treffe helt riktig. Er senterringen til et eller begge lagre litt skeiv så ødelegge du lageret!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
perk
-
-

Post by perk »

Harald Hansen wrote:.. Å få spent det på igjen med nøyaktig 500 Nm hadde jeg ikke måleverktøy til, så jeg hoppet på røret til jeg trodde det satt bra...
Du kan bruke litt matte til å få riktig moment:

Gå hit: http://www.onlineconversion.com/torque.htm

Velg newtonmeter til venstre og kilogram meter til høyre.
vårt tilfelle får vi at 500nM tilsvarer ca 50 kg/m

Dette betyr at hvis du presser med 50 kg en meter ut fra senter (bolten),vil momentet bli riktig.

Så hvis du f. eks veier 100 kg, skal du ta en latmannsarm, merke av 1/2 meter ut fra bolten. Så skal du stå akkurat på merket og la vekten din trykke ned. NB. Ikke hopp opp på stangen. Da blir det for mye.
Asbjørn Sundal
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
Post Reply