Irr på alu-felger
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Irr på alu-felger
Er det noen som har tips på hvordan jeg fjerner irr på alu-felger?
Finnes det et middel jeg kan bruke?
eller er sliping eneste mulighet?
Ganske irreterende for disse var jo så fine i fjor høst, og nå er hele den polerte kanten på alle felgene helt "ødelagt" av irr.
Ganske irreterende for disse var jo så fine i fjor høst, og nå er hele den polerte kanten på alle felgene helt "ødelagt" av irr.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:38, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:38, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
-
vwcoach
- -

takk for svar
DA skal jeg jammen prøve dette middelet
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Og vil du overraske kona med oppdagelsen om at hun ikke holder kjøkkenet så shinet som hun tror, kan du "light-polere" utslagsvasken og oppvaskkummen for hånd med Autosol.vwcoach wrote:takk for svarDA skal jeg jammen prøve dette middelet
Jeg var på ferie hjemme hos modern en sommer for noen år tilbake, og hun klaget over at vasken ble ren med JIF, men den så ikke så blank ut.
En runde med Autosol mens hun var ute en tur, og gamla fikk sjokk når hun omtrent kunne speile seg i den.
NB! Anbefales ikke hvis to ting ligger til rette:
- at du dermed må shine kumme og vask to ganger i uken
- at hun tar det som kritikk for at hun ikke har gjort vasken ren nok, og blir sur fordi du har vært ute med Autosol
-
vwcoach
- -

hehe Takk for tipset. For å beholde husfreda så skal jeg så absolutt IKKE prøve den på hverken vask eller vaskekummen hjemme nei...VWegard wrote:Og vil du overraske kona med oppdagelsen om at hun ikke holder kjøkkenet så shinet som hun tror, kan du "light-polere" utslagsvasken og oppvaskkummen for hånd med Autosol.vwcoach wrote:takk for svarDA skal jeg jammen prøve dette middelet
![]()
Jeg var på ferie hjemme hos modern en sommer for noen år tilbake, og hun klaget over at vasken ble ren med JIF, men den så ikke så blank ut.
En runde med Autosol mens hun var ute en tur, og gamla fikk sjokk når hun omtrent kunne speile seg i den.![]()
NB! Anbefales ikke hvis to ting ligger til rette:
- at du dermed må shine kumme og vask to ganger i uken
- at hun tar det som kritikk for at hun ikke har gjort vasken ren nok, og blir sur fordi du har vært ute med Autosol
Og ihvertfall IKKE hos svigermor.. Nei så langt ifra
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
SLIP...om det er dype sår/hakk/rifter, begynn med 120 korning...fortsett oppover...320, 600, 800, 1200, evt. finere, avslutt med autosol.Dibben wrote:Jeg har et sett med alufelger som er så eiret at det ikke hjalp med rubbing-di er hels sorte.....Er det verdt å prøve autosol,eller bør di slipes først?Har prøvd autosol på rusta crom,og det ble jo som nytt!
Blir hølyglans.
NB! våtslip.
Kjøp deg en slipe/poleringsrondell på biltema, er bomullskiver som er sammensydd .
Roar Sørnmo
Re: Irr på alu-felger
Brukte stål ull med såpe på mine felger. De var blitt ganske stygge etter mange år med salt og dårlig renhold. Stålull brukes selvsagt ikke på lakkerte flater, men "blank kanten" blir som ny! Avslutt med å gi felgene et lag med god voks, gjerne nanovoks..vwcoach wrote:Er det noen som har tips på hvordan jeg fjerner irr på alu-felger?
Bakken
T3 1.6TD 90 mod
Santa Fe crdi 03 mod
T3 1.6TD 90 mod
Santa Fe crdi 03 mod
-
vwcoach
- -

Har begynt med prøvesliping med en finbustet (ikke hard) stålbørste som jeg har til en minisliper (Dremmel). Funker greit syntes jeg. Tror jammen jeg skal legge ut bilder av før og etter slipe / polerings prossessen på "prosjekter"roars wrote:SLIP...om det er dype sår/hakk/rifter, begynn med 120 korning...fortsett oppover...320, 600, 800, 1200, evt. finere, avslutt med autosol.Dibben wrote:Jeg har et sett med alufelger som er så eiret at det ikke hjalp med rubbing-di er hels sorte.....Er det verdt å prøve autosol,eller bør di slipes først?Har prøvd autosol på rusta crom,og det ble jo som nytt!
Blir hølyglans.
NB! våtslip.
Kjøp deg en slipe/poleringsrondell på biltema, er bomullskiver som er sammensydd .
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Stålbørte vil "grave" for lett i alu'en.vwcoach wrote:Har begynt med prøvesliping med en finbustet (ikke hard) stålbørste som jeg har til en minisliper (Dremmel). Funker greit syntes jeg. Tror jammen jeg skal legge ut bilder av før og etter slipe / polerings prossessen på "prosjekter"roars wrote:SLIP...om det er dype sår/hakk/rifter, begynn med 120 korning...fortsett oppover...320, 600, 800, 1200, evt. finere, avslutt med autosol.Dibben wrote:Jeg har et sett med alufelger som er så eiret at det ikke hjalp med rubbing-di er hels sorte.....Er det verdt å prøve autosol,eller bør di slipes først?Har prøvd autosol på rusta crom,og det ble jo som nytt!
Blir hølyglans.
NB! våtslip.
Bruk i såfall messingbørste.
MEN...for bra resultat, ingen lettvintløsninger...uansett.
Roar Sørnmo
Slipta med 240 papir,og gikk over med rubbing(biltema sin).Ble ganske bra det,men det viser jo litt pusseriper etterpå.Drit i,felgene står på en bil til 4000.-....Men jeg ser jo det at med våtsliping og finere papir hadde det blitt BRA!Hva med klarlakk oppå etterpå,for å bevare glansen?
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Hensikten med finere og finere papir er å bli kvitt slipestriper...Dibben wrote:Slipta med 240 papir,og gikk over med rubbing(biltema sin).Ble ganske bra det,men det viser jo litt pusseriper etterpå.Drit i,felgene står på en bil til 4000.-....Men jeg ser jo det at med våtsliping og finere papir hadde det blitt BRA!Hva med klarlakk oppå etterpå,for å bevare glansen?
Har prøvd med klarlakk ja, må være veldig rent (vask med tynner), og NOE av glansen forsvinner, blir gråere.
Holder seg bedre ja.
Roar Sørnmo
Jeg pusset opp et sett med alu felger.
Gikk på som nevnt her med sandpapir.
Først 120 på de væste sårene. Så 600, 1000, 1200, 1500 og til slutt en runde med 2000.
Etterpå autosol og så biltema stoff kuse.
Det gjelder å være tolmodig så blir det så fint så.
Her er før og etter:

Lykke til.
Her er alle bildene:
http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cg ... &SID=10480
Gikk på som nevnt her med sandpapir.
Først 120 på de væste sårene. Så 600, 1000, 1200, 1500 og til slutt en runde med 2000.
Etterpå autosol og så biltema stoff kuse.
Det gjelder å være tolmodig så blir det så fint så.
Her er før og etter:

Lykke til.
Her er alle bildene:
http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cg ... &SID=10480