Spm ang eksosanlegg til 1.6TD.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Kjartan

Spm ang eksosanlegg til 1.6TD.

Post by Kjartan »

Jeg skal lage ett eksosanlegg i rustfritt til min 1.6TD. Da denne har turbo, har det noe for seg å lage ett helt åpent anlegg eller skal det være en viss motstand i anlegget?

//KS
Luftkjølt sekser
Kjartan

Post by Kjartan »

Noen i Rogaland som har ett eksosanlegg liggende å flyte ett sted som jeg kan benytte som mal?
Evt ett som er ødelagt men kan benyttes til mal.

//KS
Luftkjølt sekser
BusMan
-
-

Re: Spm ang eksosanlegg til 1.6TD.

Post by BusMan »

Kjartan wrote:Jeg skal lage ett eksosanlegg i rustfritt til min 1.6TD. Da denne har turbo, har det noe for seg å lage ett helt åpent anlegg eller skal det være en viss motstand i anlegget?

//KS
1.6 TD'n jeg hadde trengte ingen motstand. Gikk helt topp med 3" raka rør
Tiger

Post by Tiger »

Anlegget skal ha en viss motstyand, ellers mister du trykket foran turboen. Den vil også bli for varm, og du risikerer skjæring :-(
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

BusMan wrote:
Kjartan wrote:Jeg skal lage ett eksosanlegg i rustfritt til min 1.6TD. Da denne har turbo, har det noe for seg å lage ett helt åpent anlegg eller skal det være en viss motstand i anlegget?

//KS
bare tull... den går faktisk dårligere, men du innbiller deg at den går bedre pga tøffere lyd og lyden av turboen som hviner konstant, men den hvininga kan du sammenligne med ett hull i lommeboka di som tusenlappene detter ut av. ny turbo for å kjøre tøft koster den nette sum av 7000,- pluss at den går dårligere.. sorry men leit..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
T123
-
-

Post by T123 »

-
Last edited by T123 on 26 Jul 2012, 11:18, edited 1 time in total.
BusMan
-
-

Post by BusMan »

rapidspeed wrote:
BusMan wrote:

//KS
bare tull... den går faktisk dårligere, men du innbiller deg at den går bedre pga tøffere lyd og lyden av turboen som hviner konstant, men den hvininga kan du sammenligne med ett hull i lommeboka di som tusenlappene detter ut av. ny turbo for å kjøre tøft koster den nette sum av 7000,- pluss at den går dårligere.. sorry men leit..
da tar isåfall det tid. for bilen min gikk sånn nesten ett år i mitt eie. Å går sånn enda.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

helt sikkert, men det går ikke bra til slutt..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
ole81
Phone: 91638191

Post by ole81 »

Har ikke noe for seg med større eksos men det har heller ingen betydning om man har det :) ,mot trykk i eksos gjelder bare for to taktere med tanke på kompresjon,grunnen til at eksosanlegg er utformet slik de er er pga støykrav og div :)
1989 syncro doka 1,9 td aaz

1986 vw joker westfalia 2,1 dj
Kjartan

Post by Kjartan »

T123 wrote:...

Et tips: Har du rustfritt rør på påvirker du andre metaller på motoren.....dvs andre deler vil 'korrosere' fortere.....det kan faktisk bare lønne seg å kjøpe / lage noe galvanisert.

Stopp meg hvis jeg tar feil
Noen som vet noe mer om dette her?? Ikke vits i å lage noe som er rustfritt om det skader andre deler.
Luftkjølt sekser
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Monter en anode da. Bør gjøre susen det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tiger

Post by Tiger »

ole81 wrote:Har ikke noe for seg med større eksos men det har heller ingen betydning om man har det :) ,mot trykk i eksos gjelder bare for to taktere med tanke på kompresjon,grunnen til at eksosanlegg er utformet slik de er er pga støykrav og div :)
Vel. Dette er nok ikke helt korrekt min herre :-)
Det er flere grunner til at man skal ha mottrykk etter turboen. For lite mottrykk vil f.eks føre til at man kan få feil eksostemperaturer, flammer står rett inn i turbinbladene osv. Du kan brenne opp turbinen. Dessuten vil for lite trykk etter turbinen påvirke trykket mellom eksosventil og turbin. Det kan i sin tur føre til at du mister kompresjon, fordi ventiltimingen tilsier at eksosventilene er åpne til litt etter at stempelet har passert øvre dødpunkt. Igjen så er det fordi det er farten på inngående luft som skyver siste eksosrest ut. Hvis mottrykket er for lavt vil du altså skyve ut for mye luft, og du får ikke den kompresjonen du skal ha. Videre vil ikke trykket før turbinen være det samme(hvis du har flammer der så er ikke forbrenningen fullendt), og du får ikke turtall nok på turbinen. Det er trykk som omdannes til fart(farta på eksosen) som driver turbinen, og med for lite turtall vil du få enda mindre luft inn. Energien i eksosen øker med farta i 2. potens (e = mc2), ikke vanskligere enn det egentlig. (Samme som E = mv2 som står i formelsalinga di for kinetisk energi). Det neste som skjer er at turbinen kan sote ned, og da har du det i gang. Det stemmer at det er enda viktiger for totaktere, men det er slett ikke uviktige på 4-taktere, og spesielt ikke på turboladede motorer. I såfall ville jo formel1-biler, skipsmotorer og andre hvor støy ikke er det viktigste hatt tilnærmet fri eksos..? Designet på innsugsløpet, eksosløpet, turboen. Alt er laget for optimalisering, og ingen fungerer optimalt på alle turtall. Dvs at alle slike løsninger er basert på optimalisering utfra behov for kraft, dreiemoment, forbruk og man må kompromisse mellom disse.
Last edited by Tiger on 26 Jun 2008, 01:25, edited 3 times in total.
Kompetent elektiker, men med en utfordring :-)
Tiger

Post by Tiger »

Der Postmeister wrote:Monter en anode da. Bør gjøre susen det.
Anoder fungerer ikke i luft på den måten. Selve prinsippet med anoder er at man må ha en krets slik at offeranoden tæres bort fra utsiden. På båter skjer det gjennom at saltvann leder strøm, derfor tæres det ytterste laget vekk først. Monterer du en anode på et sted hvor du ikke har dette, så vil tæringen skje først ved innfestningen, dvs at anoden faller av ettter kort tid. Den løsner fra festet eller virker ikke i det hele tatt.
Tror jeg vil anbefale å kjøpe standard fra Bilxtra (f.eks), kr 1200,- for røret og omtrent det samme for potta
ole81
Phone: 91638191

Post by ole81 »

Den største restriksjonen i eksosen er jo turboen,dette er et nødvendig onde da dette kreves for at turbo skal spole opp,større restriksjon=større fart på eksos,derav den store varmeutviklingen fra turbo og manifold på turbobiler kontra uten.da spiller det liten rolle hvor stor eksosen er etter turboen,større eksos vil faktisk bidra til bedre varmeavledning men mer støy,originaleksos er et kompromiss mellom disse to.
videre tror jeg ikke man ville fådd særlig futt i en diesel der begge ventiler står åpen under kompresjonstakt,er sikkert innsugstakt og ventil overlapping du tenker på. :)
1989 syncro doka 1,9 td aaz

1986 vw joker westfalia 2,1 dj
Tiger

Post by Tiger »

ole81 wrote:Den største restriksjonen i eksosen er jo turboen,dette er et nødvendig onde da dette kreves for at turbo skal spole opp,større restriksjon=større fart på eksos,derav den store varmeutviklingen fra turbo og manifold på turbobiler kontra uten.da spiller det liten rolle hvor stor eksosen er etter turboen,større eksos vil faktisk bidra til bedre varmeavledning men mer støy,originaleksos er et kompromiss mellom disse to.
videre tror jeg ikke man ville fådd særlig futt i en diesel der begge ventiler står åpen under kompresjonstakt,er sikkert innsugstakt og ventil overlapping du tenker på. :)
Det er ikke trykket alene som setter fart på turboen, det er trykkforskjellen over turboen som gjør det. Hvis man slipper eksosen fritt ut får man riktignok lavere trykk etter turboen, og man skulle tro at det var gunstig, men slik er det ikke. Dette vil bare føre til at trykket blir lavere også før turboen og mindre mottrykk i den tiden eksosventilen står åpen (ventiloverlappingen som du riktignok kaller det). Ved hard kjøring risikerer man at noe av spyleluften går "tvers gjennom", man får dårligere kompresjon og risiko for etterbrenning. Nå er ikke disse turboene "Rocket science", så de tåler litt av hvert. Verre er det med litt større motorer for aggregater på noen tusen kw, men effektene er de samme
bjornas
-
-

Post by bjornas »

Vel. Dette er nok ikke helt korrekt min herre :-)

Energien i eksosen øker med farta i 2. potens (e = mc2), ikke vanskligere enn det egentlig. (Samme som E = mv2 som står i formelsalinga di for kinetisk energi).
Hmmm, ikke bland E=mc2 inn i dette. Det er Einsteins ligning for sammenhengen mellom energi og masse, og igrunn prinsippet bak bomba... Du skriver det riktig etterpå, men glemmer å dele på 2. Riktignok er det enorme krefter i en T3 turbodiesel, men å trekke inn atomenergi er nok litt overkill... c'en er forresten lyshastigheten, og for å presse en T3 opp dit, må det nok skiftes til en skikkelig solid turbo.

Beklager, bare måtte :-) Dessuten er det sikkert mange russ her, og vi må ikke kødde det til for dem...
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Post Reply