Jeg har en 91-modell T4 2.4d. Den er kun kjørt 96000 km.
I det siste har den blitt vanvittig dau, spesielt når den er kald. Det er null moment under 3000 rpm. Hvis jeg presser gassen helt i bunnen klarer jeg akkurat å lure ut nok kraft til at den øker turtallet også opp til 3000 rmp. Når den er varm er den noe bedre. Da kan jeg fint ligge og kjøre rundt 2000 rpm, men hvis jeg skal kjøre forbi eller noe må jeg trå gassen til bunns. Når den først har vært tråkka til bunns kan jeg slippe den og da har jeg normal kraft selv med halv gass. (ja, det går faktisk an å kjøre forbi med en 2.4d hvis du har fri sikt ca 13 km....
Jeg har prøvd å spørre litt rundt hva det kan være, både her og IRL. Det ene verkstedet mente det måtte være dieselpumpa, men de hadde ikke verktøy for gjøre noe. En gammel mekaniker mente at det kunne være tett eksospotte. Teorien var at siden bilen er så gammel og kjørt så lite kunne det være at potta var tett av rust inni (Den har tidligere stått i ro i tørr garasje flere uker i strekk og blitt brukt mest til lengre turer). Dermed får jeg mottrykk i eksosanlegget og det sier seg selv at dette ikke er bra. Men stemmer det med de symptomene jeg har beskrevet over?
Kan forøvrig opplyse om at bilen ikke ryker unormalt. Noe hvit røyk når den er kald, men etter et par minutter er det så å si fritt for røyk. Dieselforbruket er noe høyt, borti literen på småkjøring, dvs stort sett kaldstart, kjøre 10 minutter, stopp...
Er det noen som har vært borti noe lignende? Jeg må jo innrømme at eksospotte-teorien høres litt søkt ut, men jeg er villig til å prøve mange rare teorier før jeg går løs på dieselpumpa.
Er det mulig å få stilt en rimelig sikker diagnose på et vw-verksted før de evt. går løs på dieselpumpa?
Vel, jeg er takknemmelig for alle synspunkter og tips.