Elektronikk feil, høyre nærlys og park lys fungerer ikke

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Kjartan

Elektronikk feil, høyre nærlys og park lys fungerer ikke

Post by Kjartan »

Har lest igjennom en del innlegg om elektronikken i T3 og skal i garasjen for å sjekke jordingen bak sikringsboksen. Men, jeg stiller nå spm her da jeg er langt fra sikker på at dette er løsningen:

Høyre nærlys fungerer ikke, samt jeg har ingen parklys (verken på høyre eller venstre side). Sjekket pære, kontaktene til hovedpæren er "smørt opp", alle sikringer er gått over hvorav 1 15amp var gåen til nødlyset og denne ble skiftet. Fortsatt null lys i høyre lykt, ei heller park lys.

Leser at kupevifter og lyshorn mulig kan tulle, men intet annet er galt enn høyre nærlys og begge park. Kan være denne boksen bak tenningslåsen, men da burde vel all nærlys være kaputt og ikke bare på en side?

//KS
..må på PKK denne mnd...
Luftkjølt sekser
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis du har lys i det ene nærlyset, men ikke det andre, så ligger nok problemet ditt lenger ut enn bryterne. Strømmen går først gjennom tenningsbryteren, så lysbryteren og deretter gjennom nær/fjernlysbryteren på rattstammen. Så går den inn i sikringsboksen og fordeler seg på separate sikringer for høyre og venstre side. Regner med at du har lys i begge fjernlys. Da har du nok et brudd et sted fra sikringsboksen, ut til høyre lampe og videre til gods. Kanskje høyre nærlys og begge parklys har felles jordingspunkt?

Har du forresten kjørelys? Det var kanskje denne vogna hvor det var snakk om kontrollampe for tilhengerblinklys for en stund siden, da er det vel ikke originalmontert kjørelys. "Prosjekt Vw 0687" er jo en smule kryptisk.. LLE?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:39, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
Kjartan

Post by Kjartan »

Da her jeg vært i garasjen. Hatt WD40 (mekaniker på boks :-) )på alle kontaktpunkter jeg kunne finne fra høyre lykt, sikringsboks og tenningsbryter inkl dimmebryteren. Ikke noe irr å se annet enn ved selve kontakten til hovedlyspæren. Tok av sikringsboksen og la inn wd40 på de 3 runde jordingspunktene der, samt kontrollerte igjen sikringene. Ble ikke mer lys av den grunn. :-(
Luftkjølt sekser
Kjartan

Post by Kjartan »

Rikskringkastingen wrote:Hvis du har lys i det ene nærlyset, men ikke det andre, så ligger nok problemet ditt lenger ut enn bryterne. Strømmen går først gjennom tenningsbryteren, så lysbryteren og deretter gjennom nær/fjernlysbryteren på rattstammen. Så går den inn i sikringsboksen og fordeler seg på separate sikringer for høyre og venstre side. Regner med at du har lys i begge fjernlys. Da har du nok et brudd et sted fra sikringsboksen, ut til høyre lampe og videre til gods. Kanskje høyre nærlys og begge parklys har felles jordingspunkt?

Har du forresten kjørelys? Det var kanskje denne vogna hvor det var snakk om kontrollampe for tilhengerblinklys for en stund siden, da er det vel ikke originalmontert kjørelys. "Prosjekt Vw 0687" er jo en smule kryptisk.. LLE?
Takk for "strømveien"! Da har jeg litt bedre kontroll på hvor jeg nå skal lete.

Det stemmer det med tilhengerblinklyset ja. Vogna har ikke kjørelys automatisk og kontrollampen for tilhgengerlyset lyser fortsatt. Hadde ikke tenkt å få det fikset før senere. Kan det ha noen sammenheng med resten? Da må det jo være en jordig bak som kan være feil?

//KS
Luftkjølt sekser
Kjartan

Post by Kjartan »

Speedster wrote:
Rikskringkastingen wrote: "Prosjekt Vw 0687" er jo en smule kryptisk.. LLE?

Står om den her
Det stemmer Speedster. Jeg vil ha bil igjen av denne :-)
Luftkjølt sekser
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Kjartan wrote:
Speedster wrote:
Står om den her
Det stemmer Speedster. Jeg vil ha bil igjen av denne :-)
Den ja! Godt at du tar jobben med å rette den på en skikkelig måte. Den bilen ser alt for bra ut, og er altfor sjelden til å hugge på grunn av den skaden. Det kunne jo i værste fall blitt resultatet av en såpass stor skade på en halvgammel bil.

Finner du ut av el.problemene?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Kjartan

Post by Kjartan »

Har ikke hatt tid til å se på el.problemet enda. Rekner med å være i garasjen i helgen for å prøve igjen.
Det finnes alltid en løsning... ;-)
Luftkjølt sekser
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:39, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
Kjartan

Post by Kjartan »

Da er lys i orden. Dårlig kontakt i en kabel ut til lyset, samt lyspæren jeg benyttet var en 90/100w som faktisk VAR gåen ved test!! :oops:

Det meste i orden nå med unntak av "hengerfestelyset". :?

//KS
Luftkjølt sekser
Post Reply