Hylende bremser på T4 Cali

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
skyhawk

Hylende bremser på T4 Cali

Post by skyhawk »

Jeg har fått en irriterende hyling når jeg bremser bilen.
Hylingen kommer trolig fra forhjulene, hvor klossene ble skiftet i fjor sommer. Det er fortsatt en god stund til disse er moden for skifte.

Er det noen måte å bli kvitt hylingen på - uten å skifte klosser?.... :oops:
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bremseskrik kommer normalt av at klossen vibrerer mot stempelet/kalipperen. Prøv å plukke ut bremseklossene, sørg for at de glir lett i holderen, og smør et godt lag med kobberpasta på baksida av klossene, der hvor de kommer i kontakt med kalipperen. Noen T4 skal vel dessuten ha ei tynn rund stålplate som sitter fast i stempelet og blir liggende mellom stempelet og klossen, denne er der for å dempe skrikelyd.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Karamell GL 2.5
-
-

Post by Karamell GL 2.5 »

Rikskringkastingen wrote:Bremseskrik kommer normalt av at klossen vibrerer mot stempelet/kalipperen. Prøv å plukke ut bremseklossene, sørg for at de glir lett i holderen, og smør et godt lag med kobberpasta på baksida av klossene, der hvor de kommer i kontakt med kalipperen. Noen T4 skal vel dessuten ha ei tynn rund stålplate som sitter fast i stempelet og blir liggende mellom stempelet og klossen, denne er der for å dempe skrikelyd.
hører flere prater om dette. har aldri hørt det selv på børsja. men igrunn kommer vel dette av at klossene sliten kon/ujevt? hadde en (Skr)opel en gang i tia og den var fæl på dette her..
deilig lyd av rekke 5'ern :)
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Vedrørende bremser og kobber pasta, noen klosser er levert med orginal gummi/plast på baksiden av klossene, slike klosser må ikke smøres med pasta, da får en "deigete" bremsepedal.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
skyhawk

Post by skyhawk »

Takker alle sammen. Skal klossene først ut, er det vel like godt å skifte dem også.....
Dersom klossene slites kont/ujevnt, er det vel også på tide å sjekke stemplene.

Hadde forøvrig en litt lengre kjøretur i går hvor jeg sørget for å bremse godt noen ganger. Hørte ikke så mye mer av hylingen til slutt..... :D
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
Karamell GL 2.5
-
-

Post by Karamell GL 2.5 »

skyhawk wrote:
Hadde forøvrig en litt lengre kjøretur i går hvor jeg sørget for å bremse godt noen ganger. Hørte ikke så mye mer av hylingen til slutt..... :D
hehe. ja ingenting slår en god gammeldags hjulblokk på tørr asfalt i 60:)
Gjort en gang med folk med meg i bilen. Ikke å anbelfale da de satt vettskremt i lang tid etterpå:D
deilig lyd av rekke 5'ern :)
Post Reply