Men bussen skal visstnok leve videre. Dett var dett!
En hyggelig gutt på Gjøvik solgte meg denne bilen som jeg vel tør si er velkjent i VW-miljøet i VWACM. Den ble kjøpt for 14 dager siden og kjørt inn i min garasje 12. februar 2008. Den ble kjørt for egen maskin, faktisk, og det er jo et viktig poeng!
Bilen er ganske så rustfri, litt i skyvedøra (fått tak i flett ny byttedør), men ellers ser den bra ut. Noe småtteri må gjøres, blant annet må jeg se litt over girkassa (har fåt tak i ei bra byttekasse), må skifte ut framfangeren (har fått tak i bra brukt), rette ut noen bulker (har fått tak i blekk nå), fikse tenningslåsen (har fåt tak i det også), og bytte støtdempere (må kjøpe fra Justkampers) og fjærene (har fåt tak i) på bilen. Men så skulle det vel også være ok, rent bortsett fra noen pakninger i forstillingen.
Bilen har "walk-trough" og 8 sitteplasser. Setene er faktisk veldig flotte og hele, særlig framsetene som visstnok kommer fra en gammel vegvesenbil. Baksetene er også bra nok, bortsett fra en liten rift. Men det gjør vel ingenting, bilen er jo snart veteran.....!
Bilen er lakkert med sprayboks. Greit nok, men jeg skal lakkere den skikkelig etterhvert da den ikke skal på vegen før den er veteran, hvis jeg klarer å holde meg til det da. Jeg har da to år på meg!
Bilen har en luftkjølt injection-motor, temmelig uvanlig her til lands, antakelig ikke original, en svenskemotor? Den går greit, men det er litt vanskelig å få den i gir. Enten er det girkassa som er litt sliten eller så er det clutchpumpa til girkassa som ikke fungerer godt nok (ny pumpe fulgte med bilen). Jeg skal nok ordne dette. Jeg har to år på å ordne bilen før den er veteran.
Det er så lite rust på den at jeg faktisk vurderer å rustbehandle den etter lakkering. Nå står den i mitt verksted, tørt og fint og venter på å bli shinet opp og lakkert.
Det som gjorde at jeg kjøpte denne T3'en er at den for det første er temmelig rustfri. For det andre er den "strippet": Utgaven fra 1980 er tradisjonell med luftkjølt motor, og uten noen som helst duppeditter som finnes på nyere utgaver. Her er ikke servo, ikke noe elektriske greier som ekstrautstyr etc. Rett og slett en "moderne" transporter med slektskap helt tilbake til 1960- og 1970-tallet!
Bilen har hvite blinklys som skal bort og coachfangeren framme skal også bort.
Dette blir sikkert veldig morsomt etterhvert.
Jeg er så begeistret nå at jeg vurderer å kjøpe en til, luftkjølt. Har et par-tre andre T3 med luftbokser i hekken i kikkerten som er kjørbare. Men de blir ikke noen donorbil. De skal på vegen etterhvert. Imens finnes det lagerplasser.