Når jeg vrir om starternøkkelen skjer det ingen verdens ting! Alle strømkrevende apparater osv, virker og alle sikringer er hele, slik jeg kan se det.
Jeg tror jeg hører en liten "klink" i starteren når jeg vrir om, men er ikke sikker.
Har noen av dere erfaringer med dette?
Dersom starteren er gåen, er det mye styr å skifte denne? (frykter at starteren har tatt kvelden)
Er det bensin er det enkelt å bytte. Kan strengt tatt ta den fra motorrommet. Sjekk kontaktene på starteren, hender de irrer av etter mange år i salttåka langs veiene.
du kan jo i tillegg ta en hammer å slå litt forsiktig på starteren for å prøve å "kakke" den løs hvis innslaget har hengt seg eller det er dårlig kontakt i innslaget! hvis det hjelper, er det bare å skifte starter'n!
Nå har jeg fått hørt i motorrommet når nøkkelen vris om! det viser seg at det er en liten elektromotor som går, dette tilhører starteren så vidt jeg kan bedømme. allikevel "slår" ikke motoren inn.
Men vi fikk start på bilen via et lite dytt. Frykter at starteren er helt død.
enkelt å skifte på diesel. bare å løsne de to øvre festene mellom motor og girkasse i forkant av motoren, og bende litt på clutchpumpa, så drar du ut starteren. du kan overhale starteren. for det kan være børster og slikt som er gåent. bilen min spiser startere til frokost så jeg har bytta en del av de.
"elektromotoren" du snakker om er sannsynligvis innslaget til starteren, dette skal det klikke ganske kraftig i når du prøver å starte/vri om nøkkelen.
Det var det jeg trodd jeg og, men det er en motor som går rundt uten at det slår inn. Hører en motor summe uten noe klikk verken når man vrir på eller av.
Jeg leser ut i fra dette at det stort sett bare er en ting å gjøre. Demontere og se hvordan ståa er.
Takk for svarene!
Da er starteren demontert og feilen funnet tror jeg. Det viser seg at ledningen som går fra børstene og ut til der strømmen kobles til, var korrodert såpass at den var røket. Regner med at dette er en del som kan overhales, får ta en del telefoner i morgen.