Død bil? død starter?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Jacco

Død bil? død starter?

Post by Jacco »

Når jeg vrir om starternøkkelen skjer det ingen verdens ting! Alle strømkrevende apparater osv, virker og alle sikringer er hele, slik jeg kan se det.
Jeg tror jeg hører en liten "klink" i starteren når jeg vrir om, men er ikke sikker.
Har noen av dere erfaringer med dette?
Dersom starteren er gåen, er det mye styr å skifte denne? (frykter at starteren har tatt kvelden)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Er det bensin er det enkelt å bytte. Kan strengt tatt ta den fra motorrommet. Sjekk kontaktene på starteren, hender de irrer av etter mange år i salttåka langs veiene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Jacco

Diesel

Post by Jacco »

Jeg burde jo sagt at det var en diesel da. Skal sjekke kontaktene. Ristet litt i dem, men kanksje de trenger litt mer enn det.
Takk
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

du kan jo i tillegg ta en hammer å slå litt forsiktig på starteren for å prøve å "kakke" den løs hvis innslaget har hengt seg eller det er dårlig kontakt i innslaget! hvis det hjelper, er det bare å skifte starter'n!
Jacco

Post by Jacco »

Nå har jeg fått hørt i motorrommet når nøkkelen vris om! det viser seg at det er en liten elektromotor som går, dette tilhører starteren så vidt jeg kan bedømme. allikevel "slår" ikke motoren inn.
Men vi fikk start på bilen via et lite dytt. Frykter at starteren er helt død.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Starteren er en elektromotor. Derfra skal du høre ett skarpt klikk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

enkelt å skifte på diesel. bare å løsne de to øvre festene mellom motor og girkasse i forkant av motoren, og bende litt på clutchpumpa, så drar du ut starteren. du kan overhale starteren. for det kan være børster og slikt som er gåent. bilen min spiser startere til frokost så jeg har bytta en del av de.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

"elektromotoren" du snakker om er sannsynligvis innslaget til starteren, dette skal det klikke ganske kraftig i når du prøver å starte/vri om nøkkelen.
Jacco

Post by Jacco »

Det var det jeg trodd jeg og, men det er en motor som går rundt uten at det slår inn. Hører en motor summe uten noe klikk verken når man vrir på eller av.
Jeg leser ut i fra dette at det stort sett bare er en ting å gjøre. Demontere og se hvordan ståa er.
Takk for svarene!
1988 Caravelle CL
WW
-
-

Post by WW »

Sjekk jordingens feste der kabelen fra batteriet er festet i karosseriet. Blir ofte dårlig kontakt og da spiser bilen startere.
Jacco

Post by Jacco »

Da er starteren demontert og feilen funnet tror jeg. Det viser seg at ledningen som går fra børstene og ut til der strømmen kobles til, var korrodert såpass at den var røket. Regner med at dette er en del som kan overhales, får ta en del telefoner i morgen.
1988 Caravelle CL
Jacco

Post by Jacco »

Da startet bilen igjen. Har skiftet børster for kroner 296, og bilen starter som en drøm.
Dette gikk da mye lettere enn jeg hadde trodd.
1988 Caravelle CL
Post Reply