Toppakning 1,6td
Toppakning 1,6td
Regner med at toppakningen på min 1,6td er gåen. Lå et par desiliter vann under eksosanlegget etter en oppstart som var preget av meget tung gange. Bobler også eksos i ekspansjonstanken.
Har ikke skrudd på denne motoren enda, eller noen annen diesel for den saks skyld. Har holdt meg til bensin til nå.
Hvor lang tid bruker man på å skifte toppakningen på disse? Må vel ha nye strekkbolter til toppen? Pris på disse? Noe annet som kan være greit å ta i samme slengen? Motor har gått 230k for øyeblikket.
Har ikke skrudd på denne motoren enda, eller noen annen diesel for den saks skyld. Har holdt meg til bensin til nå.
Hvor lang tid bruker man på å skifte toppakningen på disse? Må vel ha nye strekkbolter til toppen? Pris på disse? Noe annet som kan være greit å ta i samme slengen? Motor har gått 230k for øyeblikket.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Vanskelig å si hvor lang tid du bruker, men hvis du har gjort det før og har alt det du trenger tilgjengelig kan du gjøre det på en dag. Kommer også an på hvor mye rust det er på div skruer og hvor mange andre problemer du støter på.
Du skifter selvfølgelig regreim og strammehjul. Du må også kjøpe et pakningssett med manifoldpakninger for innsug og eksos, samt toppdekselpakning. Skift gjerne vannpumpe med det samme du holder på. Også er det en bra anledning til å skifte glødeplugger siden de er temmelig vanskelige å komme til ellers.
Lykke til
Du skifter selvfølgelig regreim og strammehjul. Du må også kjøpe et pakningssett med manifoldpakninger for innsug og eksos, samt toppdekselpakning. Skift gjerne vannpumpe med det samme du holder på. Også er det en bra anledning til å skifte glødeplugger siden de er temmelig vanskelige å komme til ellers.
Lykke til
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Topp må planslipes,ellers bruker det ikke å gå så lang tid før du har det gående igjen.Ventiler bør også slipes.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Hvis toppen er gått 230k så spørs om ikke det er mest lønnsomt å skifte den enn å kjøre 20k til med den gamle for å måtte ta hele jobben igjen. Bolter,reim og pumpe er ikke dyre saker men en ny topp er vel kr.6000 og oppover avhangig av leverandør!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
tt
nå må dere ikke skremme stakkaren ,,he he snart kan han like godt bytte motor 
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
-
Spinn-Vill
Re: tt
ikke alle som kjører under vann (uten snorkel) og bytter motor som folk bytter undertøy vettu... he he...elraso wrote:nå må dere ikke skremme stakkaren ,,he he snart kan han like godt bytte motor
Ratt? Hjul? Motor og Fart? En dose Galskap SÅ er jeg Med!!!
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
slapp av... toppakning bytter du på noen timer, om ikke toppen din har sprekt... har ikke vært borti en jx topp som har slått seg ennå... de sprekker før de slår seg for å si det sånn...
de er faktisk ikke lagd for å planes...
lurer du på noe evt trenger forklaring så send meg en pm.. forøvrig utfører jeg disse jobbene også...
lurer du på noe evt trenger forklaring så send meg en pm.. forøvrig utfører jeg disse jobbene også...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Har hatt flere som har slått seg,men et større problem er at toppene korroderer rundt alle vannkanalene.Derfor plansliper jeg alltid mine topper.Og de tåler planing,men ventiler må slipes inn for å korrigere for det toppen har blitt planet.Så skal det gjøres bra så blir det ganske omfattende og det kan bli nesten så dyrt at det er like greit med en ny topprapidspeed wrote:slapp av... toppakning bytter du på noen timer, om ikke toppen din har sprekt... har ikke vært borti en jx topp som har slått seg ennå... de sprekker før de slår seg for å si det sånn...
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Etter 2 feilbestillinger fra møller har jeg enda ikke fått rette toppakningen, men bare lurer litt på tilrekkingsmomentet på toppboltene?
Finner det sikkert på nett men regner med endel her sånt i hodet
Også lurte jeg på om noen hadde en slik liggende, eventuelt bare lokket som er ødelagt.
Vet ikke hva det er engang men regner med jeg trenger det. Noen som vil gi en forklaring på hva det er?

Finner det sikkert på nett men regner med endel her sånt i hodet
Også lurte jeg på om noen hadde en slik liggende, eventuelt bare lokket som er ødelagt.
Vet ikke hva det er engang men regner med jeg trenger det. Noen som vil gi en forklaring på hva det er?

Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
ops
ja dette trenger du ,,er jo vakumklokka uten den blir bremsa harde og ikke no sperrer om du har syncro 
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
40 Nm
60 Nm
90 grader
90 grader
Varmkjøres
90 grader
Kjøre 1000 km
90 grader
Sånn mener jeg å huske det skal være. Sjekk gjerne med ei bok, det er ikke sikkert hukommelsen er så god som jeg inbiller meg..
60 Nm
90 grader
90 grader
Varmkjøres
90 grader
Kjøre 1000 km
90 grader
Sånn mener jeg å huske det skal være. Sjekk gjerne med ei bok, det er ikke sikkert hukommelsen er så god som jeg inbiller meg..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Rapidspeed
- -

glem den siste 90gradere og bytt ut nest siste med 45grader.. har byttet en del av disse toppa nå og 4 *90grader er alt for mye risikerer å knekke strekkboltene på siste..aka_stian wrote:Takker så meget!Rikskringkastingen wrote:40 Nm
60 Nm
90 grader
90 grader
Varmkjøres
90 grader
Kjøre 1000 km
90 grader
lokket til vakumpumpa får du billig ny på møller...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Støtter den med momentet...har trukket hjørnet av blokka en gang selv med tiltrekking "etter boka"...rapidspeed wrote:glem den siste 90gradere og bytt ut nest siste med 45grader.. har byttet en del av disse toppa nå og 4 *90grader er alt for mye risikerer å knekke strekkboltene på siste..aka_stian wrote:Takker så meget!Rikskringkastingen wrote:40 Nm
60 Nm
90 grader
90 grader
Varmkjøres
90 grader
Kjøre 1000 km
90 grader
lokket til vakumpumpa får du billig ny på møller...
Roar Sørnmo
Enda ikke fått igang bilen...
Men det nærmer seg. Fikk start på den forrige gang jeg prøvde men den døde igjen etter 2-3 sekunder. Er mye luft i dieselsystemet så regner med at en skikkelig lufting gjør susen. Må bare få noen til å hjelpe meg med det. Eller er det noen som har noen enmanns-metoder som fungerer?
Men grunnen til at jeg skriver her er: Dumt spørsmål, men lurer bare på om vacumklokken må være tett for å start på bilen? Regner ikke med det, men har ikke fått kjøpt nytt lokk til den enda. Som man ser på bildene over er slangetuten brukket så det er ikke tett.
Men det nærmer seg. Fikk start på den forrige gang jeg prøvde men den døde igjen etter 2-3 sekunder. Er mye luft i dieselsystemet så regner med at en skikkelig lufting gjør susen. Må bare få noen til å hjelpe meg med det. Eller er det noen som har noen enmanns-metoder som fungerer?
Men grunnen til at jeg skriver her er: Dumt spørsmål, men lurer bare på om vacumklokken må være tett for å start på bilen? Regner ikke med det, men har ikke fått kjøpt nytt lokk til den enda. Som man ser på bildene over er slangetuten brukket så det er ikke tett.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
-
Rapidspeed
- -

nei vakumklokka bør ikke være tett...aka_stian wrote:Enda ikke fått igang bilen...![]()
hell litt diesel direkte i pumpa...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..