Glødeplugger

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VareWogn

Glødeplugger

Post by VareWogn »

Hallo folkens.

Et lite spørsmål.

Har lest det går an å løse ut grillen, "fronten," for å komme bedre til.
Hvor langt kan man trekke den fram og hvordan gjør man?
Skal skifte glødepluggen og trenger litt mer rom nede i der.

Det er en 97 modell T4, 2,4 diesel.
2003 VW Multivan 2,5 TDI.
årnes
-
-

Post by årnes »

4stk 10mm skruer akurat der du ser en strek (i mangel av et bedre ord) over grillen. du får dratt det litt frem, blir ikke fult så trangt og jobbe
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

...vipper en også av skalkene og skrur ut grillen så kan en løfte frem og opp radatoren, regner med at dette er en kort front selv om det er en 97 mod

de tre glødepluggene i front av motor er best og ta underfra nr 4 og 5 er ekle bak disel rør og pumpe.....er et hull som en får tatt den ene gjennom men sistemann er ekkkkkkkel
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Torle wrote: de tre glødepluggene i front av motor er best og ta underfra nr 4 og 5 er ekle bak disel rør og pumpe.....er et hull som en får tatt den ene gjennom men sistemann er ekkkkkkkel
Stemmer i denne! :wink:

Jeg skiftet alle 5 glødepluggene i går, og plutselig er bilen igjen lettstartet i kuldegrader. :D
Med et helt verktøyskap trodde jeg at dette skulle bli barnemat. :oops:
Lange og korte koppnøkler i både 3/8 og 1/4 og skrallenøkler i både rett og fast bøyd variant var til noe hjelp, men ikke nok til at det gikk så greit som jeg hadde sett for meg.
Skrallenøkkel nr. 12 med ledd på viste seg å være mirakelverktøyet jeg anbefaler folk å ha klart når en skal gjøre denne jobben. :wink:
Jeg rørte ikke vakuumpumpa, men det er trangt så det holder når 1,2 og 3 skal inn/ut.
Og det viste seg å være lettest å skru ut dyse 4 og 5 for å komme bedre til når pluggene her skal byttes. Her var det mye bannskap og såre knoker som ble spart. :wink:

Mirakelverktøyet!
Image :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Bare et kjapt spm - feig å koble av batteriet siden det går en eller annen form for strømleder via samtlige plugger, eller bør jeg ta av en kabelsko ??

Var så trangt neri der at jeg egentlig bare har sett tre av fem plugger :?

Skal vel få bytta både plugga og det bakre varmeapparatet, har i den anledning haia til meg et kar som tar mere enn 6-7 liter og jeg mener huske at mengde kjølevæske på bilen er rundt 5 liter ?
Åkkesom sluk som tar bl.a kjølevæske på jobben så det får stå sin prøve om karet blir fullt.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:-Bare et kjapt spm - feig å koble av batteriet siden det går en eller annen form for strømleder via samtlige plugger, eller bør jeg ta av en kabelsko ??

Var så trangt neri der at jeg egentlig bare har sett tre av fem plugger
Det skader ikke å koble av batteriet. Jeg har gjort det til en vane å alltid gjøre dette når jeg skal gjøre noe i motorrommet.
Ta plugg 1,2 og 3 fra undersiden, Yngve! Det er lettest å komme til derfra.
Og har du verktøy, så demonter dyse 4 og 5 før du går løs på pluggene. :wink:
Det er trangt nok å ta den siste pluggen selv når dysa er ute. :twisted:
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Er jeg teit om jeg trur dysene er det jeg ser på forsia av motorblokka, vendt framover mot f.eks radiatoren (fem i tallet) ??

Skrudde på én av dem for å se fastnøkkelstørrelsen på dem, men skrudde kjapt motsatt vei da det kom fuel ut hehe 8)

Så også at de tre synlige plugga egentlig ikke skal by på noe prabljemska, det kan jo fort komme om den skinna som jeg trur skal lede strøm fra plugg til plugg f.eks knekker :roll: Syns den så mektig skjør ut, jeg da.

ØKH har bestemt at vi kjører Tyttebæret i sommer så jeg må virkelig henge i for å komme nærmere 450' km før landstreffet men en tur nordover og etpar svensketurer burde vel årne den biffen, i tillegg til pendlinga framover.

Om jeg ikke jobber overtia imårra så blir det å legge seg under igjen, og se om jeg "finner" de to siste plugga. Bytter forresten ikke før jeg har kontroll på samtlige.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Er jeg teit om jeg trur dysene er det jeg ser på forsia av motorblokka, vendt framover mot f.eks radiatoren (fem i tallet) ??

Skrudde på én av dem for å se fastnøkkelstørrelsen på dem, men skrudde kjapt motsatt vei da det kom fuel ut hehe 8)

Så også at de tre synlige plugga egentlig ikke skal by på noe prabljemska, det kan jo fort komme om den skinna som jeg trur skal lede strøm fra plugg til plugg f.eks knekker :roll: Syns den så mektig skjør ut, jeg da.

Om jeg ikke jobber overtia imårra så blir det å legge seg under igjen, og se om jeg "finner" de to siste plugga. Bytter forresten ikke før jeg har kontroll på samtlige.

mvh,
Yngve S
Dysene er helt riktig de 5 greiene som sitter i enden av rørene fra dieselpumpa, vendt mot radiatoren.
Det er vel 17 mm på dyserørene og 27(? -husker ikke) på selve dysene.
Systemet er selvluftende, så det er ingen fare slikt sett ved å plukke de ut for å komme bedre til. Den strømskinna må du ansett løsne, og den tåler en del. :wink:
Hodebryet er den siste pluggen, nr. 5.
Den sitter rett over dieselpumpa og må ut/inn gjennom et hull i støpejernsbraketten som holder selve pumpa.

Og du vipper selvfølgelig fronten fram for å få litt bedre plass?:roll:

Gudd løkk!

Dyser og dyserør etc.
Image
Mvh
Vegard Sørensen
Post Reply