Skummel bremsesvikt!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
tomivar

Skummel bremsesvikt!

Post by tomivar »

Hei, godtfolk, og godt nyttår!

Her om dagen var madamen på Sjusjøen med unger, ski, niste og annet pikkpakk. Og selvsagt vår -98 Caravelle 2,4 TDI Syncro.

I et par uker har bremsene bak laget en ekkel lyd, ifølge samme dame. Jeg hørte på den en dag jeg hadde den, og det låt som slitne skiver. Tenkte at dette må det fikses opp i så snart julehelvetet er over.

Men akk, på vei ned fra Sjusjøen i romjula kjenner madamen at bremsepedalen går rett til bunns, og bremseeffekten er minimal. Hun var rett ved heimen, og tok seg opp de siste bakkene til huset vårt. Jeg kjente på bilen, da var bremseeffekten borte, og varsellampa for bremsene lyste.

Så, vi får konkludere med at det gikk bra denne gang. Selv om jeg ikke har sett verkstedregninga enda... Regner med full utskifting der bak av ALT som har med bremser å gjøre...

Sånn går det når man slumser med vedlikeholdet.

mvh
Tom Ivar
Tom Ivar Horvei

1998 VW Caravelle 2,4TDI Syncro Buss 5
1990 Mercedes-Benz GD240 (Leketøyet)
1986 Mercedes-Benz L613D (Bomsenwagen) ;)
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Allt sånnt må sjekkes fra tid til annen.Lære vel på kjøreskolen også at frostvæske,bremsevæske og motorolje skulle sjekkes fra tid til annen..... :?:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
tomivar

Post by tomivar »

Jepp, det var det man lærte! Men væskene er sjekket, feilen her var å ikke respondere på lyden fra bakbremsene med en gang jeg hørte den. Av og til er "tar det senere"-holdningen veldig farlig. :shock:
Tom Ivar Horvei

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Spesiellt viktig å følge med på T4ens bakbremser, da disse er kjent for å lage krøll. Les: Ruste fast.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tomivar

Post by tomivar »

Valgte å sette bilen inn på verksted, ikke optimale forhold for kjeledress, og dessuten er det bedre ting enn bremser å bryne seg på for oss med litt flere enn to tommeltotter. :-)

Og nå er bilen tilbake! Det var skivene som var slitt helt ned. Ganske flaut, egentlig. Skifter hjul selv, og har hatt rikelig med anledninger til å sjekke dem.

Den ene kaliperen måtte byttes, samt skiver og klosser, selvsagt. I tillegg kom påfylling av væske og lufting mm. Seks lapper kostet det. Litt bedre enn jeg hadde fryktet.

Ba dem sjekke foran også, men der har de ikke gjort noe. Tar det selv en av dagene.

Selv har jeg lært! Dette kunne gått forferdelig galt. Så ha det i mente, godtfolk!

mvh
Tom Ivar
Tom Ivar Horvei

Dan

Post by Dan »

Jupp, kona og ungene hadde en "morsom" opplevelse med Fiestaen vår for en stund siden.

På vei til Liseberg i Gøteborg mistet de plutselig all bremsekraft. Det viste seg senere at det ene bremseskjoldet bak var så rustent at det løsnet fra trommelen med den følge at bremserøret ble revet av og fulgte med rundt. Røret dro så igjen med seg en sånn "bremsefordelingssak" under bilen slik at alle hjulene plutselig ble uten bremser. Hun tråkket pedalen i bunn og bilen bare fortsatte med samme farta.

Håndbrekkswiren røk også i samme slengen, så det gikk heller ikke å bremse med.

Heldigvis var det ved siste avkjøringen inn til Liseberg (ved parkeringshuset) så de bare rullet inn til bilen stoppet av seg selv. Hadde dette skjedd på motorvegen i 110 km/h er det ikke godt å si hvordan det hadde gått.

Mvh Dan
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

ta det på gira

:wink:

hehe
Post Reply