Tuta ute av drift!!!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
hornba

Tuta ute av drift!!!

Post by hornba »

Jeg er ingen aggresiv billist som er overivrig glad i tute, men i enkelte situasjoner kan den være grei å ha!!
Problemet er at jeg overhodet ikke er noen bilmekaniker, og har kanskje en tommel eller tre for mye. La meg under bilen her en dag og oppdaga at kontakten til tuta hang og slang. Glad og fornøyd dytta jeg den på plass, og tenkte...jammen var jeg flink nå. Når jeg skulle starte bilen seinere på dagen skjønte jeg jo fort hvorfor den var ute!! Tuta, tuta konstant !!
Noen tips til hva det kan være??
Marius Hornbæk

2000 mod Caravelle 2,5 tdi
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

En av kontaktene i rattet, eller ei ledning som har jord den ikke skal få før du trykker inn hornknappen. Det er i alle fall det jeg først ville sett på.
:roll:

Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Det er en kortslutning en eller annen plass...

Det første jeg ville ha gjort er å ta ut sikringen som tilhører hornet. Hvis den fortsatt henger seg opp ville jeg demontert rattet og sett om det var noen kortslutning her. På min 93mod er det stort sett bare å vippe opp midten av rattet for å komme til (Hvis jeg ikke husker feil)
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
krheldal
-
-

Post by krheldal »

Henger meg på denne jeg også.. Har et litt motsatt problem.
Fruen holdt inne fløyten i noen sekunder grunnet en eller annen idiot på veien, (kjenner jeg henne rett snakker vi om ca 10-15 sek) da den plutselig bare tok kveld. Har ikke funket siden. Jeg sier til henne at hun har brukt den opp, men i virkeligheten er det vel sikkert noe annet som har skjedd. :)

Noen som har et tips? Sikringen er hel. Men lyd kommer det ikke.
Kristian

11 Multivan 2,0 TDI
97 Caravelle 2,5 TDI (Vurderes solgt)
06 Volvo V50
Jompa
Car: Multivan 03

Post by Jompa »

Denne kjenner jeg igjen.... Hadde det samme for et års tid siden. Begynte med å dele koblinga som sitter foran venstre framhjul. Da ble det naturlig nok stille....

Etter ei stund kjøpte jeg nye horn - noe sånn billig på ei lokal sjappe. Funka helt fint, så her satt nok feilen i et av horna. Men nå til jul satte det igang igjen da det var som våtest. Hadde tenkt å koble ut på nytt, men det virker som om sikringa har tatt kvelden, og så har jeg ikke hatt tid til å se på det igjen.

Altså - disse horna står jo utsatt til når det regner og snør. De gamle mine var så fulle av gørr at det knapt nok peip i dem da jeg satte strøm på etter å ha demontert. Kan vel hede det har noe med saken å gjøre? Hva mener ekspertisen?
Jon Bård - også kalt Jompa
-95 Multivan Allstar - med telt og greier...
- og bilen heter naturlig nok Wolfgang
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Vedrørende defekte horn,så må det sies og være et kjent problem at de fylles med gørr og skitt for etter det slutte og virke. Har selv montert nye "Billighorn" fra bilextra. disse har jeg festet i det ene feste til luftfilterboxen. På multivan står begge horna orginalt på høyre side så ledningene var bare og trekke inn i motorrommet og koble til. Enkelte modeller har et horn på hver side så på de som har en slik løsning så er det nok enklest og sette horna fremfor batteriet. Løsningen må jo være og få de ut av hjulhusene....
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Sjekk ledningene som er i kontakten ved 'tuta'. De blir utsatt for mye dritt og sånt; på en jeg hadde, var ledningene eiret av.
Pål Strand
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Har også sett skjold til og ha foran horna, så de ikke blir full av gørr.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.

Jan ove sandnes
Drammen
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Monter nye "båthorn". Vanntette, saltbestandige, sprutsikre +++ Og flytt hornene ut av hjulhuset.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

krheldal wrote:Henger meg på denne jeg også.. Har et litt motsatt problem.
Fruen holdt inne fløyten i noen sekunder grunnet en eller annen idiot på veien, (kjenner jeg henne rett snakker vi om ca 10-15 sek) da den plutselig bare tok kveld. Har ikke funket siden. Jeg sier til henne at hun har brukt den opp, men i virkeligheten er det vel sikkert noe annet som har skjedd. :)

Noen som har et tips? Sikringen er hel. Men lyd kommer det ikke.
15 sekunder??? Hun må være rå. :shock:
Post Reply